Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groeilampen voor kas/serre 4,1x2,3 meter

Gerard12345

Recommended Posts

Ik ben al geruime tijd op zoek naar groeilampen/strips enz voor mijn kas/serre die een grootte heeft van 4,1x2,3 meter

De 2 kweekbakken die er in staan zijn ieder 4x0,6 meter.

Vooral nu wil ik door gaan met de kweek al staat de winter voor de deur.

Het grootte probleem waar ik nu tegen aan ga lopen is de lichtopbrengst van de zon.

Heeft iemand hier een goed idee voor????

Ervaring mee???

Ik had wat gevonden op marktplaats zie onderstaande link, lijkt ook interessant geen idee of het wat is. goedkoper als nieuwe lampen, kan natuurlijk ook een reden hebben:
https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-terras/kweekspullen/m1724950473-kweeklamp-groeilamp-tl-bak-lampen-120-150cm-ip65-wit-blauw-i?

kas foto.jpg

Edited by Gerard12345

• Gerard12345 changed the title to Groeilampen voor kas/serre 4,1x2,3 meter

De lampen van de link naar marktplaats zijn afkomstig van een bollenkweker. Dergelijke lampen worden vervangen als ze hun economische levensduur hebben bereikt. Waarschijnlijk hebben ze er al enkele duizenden branduren op zitten, geven daardoor minder licht dan een nieuwe lamp en hoe lang ze het nog doen is een gok. 

Als je ook nog eens €25,00 aan verzendkosten moet betalen is het al helemaal niet de moeite waard.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

7 uren geleden, Frans zei:

De lampen van de link naar marktplaats zijn afkomstig van een bollenkweker. Dergelijke lampen worden vervangen als ze hun economische levensduur hebben bereikt. Waarschijnlijk hebben ze er al enkele duizenden branduren op zitten, geven daardoor minder licht dan een nieuwe lamp en hoe lang ze het nog doen is een gok. 

Als je ook nog eens €25,00 aan verzendkosten moet betalen is het al helemaal niet de moeite waard.

Maar zijn zulke lampen wel goed dan want heb er 6 van 120 nodig althans dat denk ik. kan natuurlijk de lampen gewoon nieuw kopen dat heb ik ook reeds gezien maar kan er nu niet echt wijs uit worden of en welke dan goed is voor de groei van groenten.

zie bijvoorbeeld:

https://www.ledtohave.nl/tl-led-buis-groeilamp-full-spectrum-18-w-117985077.html

Op 3-10-2021 om 16:22, Gerard12345 zei:

Het grootte probleem waar ik nu tegen aan ga lopen is de lichtopbrengst van de zon.

Heeft iemand hier een goed idee voor????

Ervaring mee???

De lichtopbrengst van de zon gaat inderdaad nu  achteruit . Maar de warmte opbrengst van de zon gaat ook achteruit .

De groei en fileren van planten is een verhouding tussen temperatuur en licht . Ga je kunstmatig verwarmen dan heb je kunstmatige warmte nodig . Maar in een koude kast is de warmte niet en is kunstmatige verlichting mijn inziens geen enkel nut .

Daarom denk ik ook dat er weinig mensen hier ervaring hebben met lampen in serre . Groeilampen hebben er wel velen vooral voor in het voorjaar planten op te kweken binnen huis omdat temperatuur daar ook kunstmatig is .