Mellie Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Ik heb sinds 3 jaar peruaanse postelein in een grote pot zitten. Wij eten er heel graag van. Het is een heel knapperig en zoet blad. Beetje vlezig en vrij dik blad heeft het. Echt een feestje voor je smaakpapillen. Het valt mij op dat er 2 soorten blaadjes aan de peruaanse postelein groeien. Het is overigens wel echt van dezelfde plant, want heb er een stuk uitgetrokken. Kwam uit dezelfde stengel en toch kan ik het bijna niet geloven… het is zó anders dan de rest van de plant. Bovendien is de smaak anders. Het dunne, puntige blad smaakt zó verschrikkelijk vies, brrrr. Erg bitter. Wat een tegenstelling met het rondere blad. Dat laten we tegenwoordig braaf hangen, maar waarom krijg je zulk divers blad? Iemand enig idee? (Het is al herfst hè, dus aftakeling is begonnen. Normaal is het frisgroen) Dit is het vieze blad Vraag 2:Er zitten voor het eerst ook bolletjes aan. Het lijken op kleine slakken die vast zitten. Als je erin knijpt, knapt het ook wel een beetje als een slak, incl een viezig wit slijm. Ik neem aan dat het een zaadbolletje is. Iemand toevallig eerder gezien en zoja: valt het te zaaien? Peruaanse postelein is een knolletje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Dat lijkt wat op Chinese yam, zeker door die knolletjes. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Het puntige blad lijkt inderdaad op Chinese yam. Die plant heb ik dit jaar gekocht, en ik heb gelezen dat die het eerste jaar nog niet bloeit (knolletjes maken).Zie dit plaatje: https://www.google.com/search?q=chinese+yam&oq=chinese+yam&aqs=chrome..69i57j46i512j0i512l6.3940j0j7&client=ms-android-xiaomi-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=UZXcfUc2XTeW6M Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 15, 2021 Author Share Posted October 15, 2021 Ik heb het gegoogeld en warempel… ik heb kennelijk óók Chinese Yam. Wat een verhaal! Dat is dan wel een heel erg perongelukke aankoop geweest, want ik heb toen alleen peruaanse postelein gekocht. Zo bizar dit…. Ga nu toch de hele boel maar eruit trekken, want ben wel heel nieuwsgierig nu hij al 3 jaar in een pot staat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Ik ben benieuwd hoe groot de pot is, de mijne staat in een 65L kuip.In de Chinese toko koop je stukken wortel (rechte stukken) van zo'n 50cm, maar dat zal bij mij niet lukken En hoe overwinteren je deze? Als het goed is kan dat toch gewoon buiten? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 @acpronk Ik heb ze nooit uit de pot gehaald. Staan dus altijd buiten in weer en wind en afgelopen winter was wel erg koud met zelfs -15 nachtvorst. Ik bedek het wel altijd met bladeren. De druiven groeien daar, dus geen gebrek aan vallende blaadjes. Het is een kuip van 120 liter ofzo. Misschien wel meer. Ik denk dat het met het kopen van de postelein is mis gegaan. Het was een stalletje op reclaim the seeds waar je divers pootgoed, aardappels, yacon en meer exotische dingen kon kopen. Heb toen peruaanse postelein gekocht omdat me dat wel interessant leek. Ik vermoed dat daar ook een stukje yam bijzat en ik met nul kennis heb gewoon alles gepoot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 7, 2021 Share Posted November 7, 2021 Wat grappig Mellie, gratis cadeau er bij gekregen leuke verrassing. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts