Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is deze wingerd ziek?

els

Recommended Posts

Hallo,

7 jaar geleden heb ik een wingerdstekje gekregen. Die heb ik tegen de gevel geplant met het idee om de gevel volledig te bedekken.  Na 7 jaar zijn hebben we al wat resultaat.

Echter, er zijn vlekken op de bladeren. (zie fotos)

Iemand een idee of dit problematisch is? Indien ja, valt dit probleem op te lossen of kunnen we beter een gezonde stek zetten?

Dank bij voorbaat.

IMG_20211029_112109.thumb.jpg.2a5b2362b15bc12a4abb60da1a68ca29.jpgIMG_20211029_112124.thumb.jpg.ae74343e22254943c29e5eb8136cfcca.jpgIMG_20211029_112205.thumb.jpg.fc99c9b7235beb53235ccf72c0de3cc6.jpgIMG_20211029_112224.thumb.jpg.605fd5cefa27f43acbda09a369a0142b.jpg

volgens mij is deze wingerd niet ziek hoor , ik denk dat het gewoon door weersomstandigheden komt (koudere nachten en zo ) 

zo op het ook lijkt het vrij onschuldig hoor  . Prachtig die diepe herfstkleuren op je muur 

Maar  goed voor hetzelfde weet iemand anders wel wat het is 

Hier net zo en ik maak me geen zorgen. Zie ook wat Heleen1963 zegt.

W1.jpg

De oudste plant, op sommige plekken al verdord, gaten erin, onder zit nog fris groen blad. Ik zie geen beestjes of zo.

W2.jpg

En de jongste scheut heeft nergens last van, maar is ook al in de herfstkleuren

Edited by HuubvG

Idem hier,  ze zijn hier ook binnen gekomen omwille van de mooie herfstkleur, een stekje van mijn vrouw.  Het grote  probleem hier is om het onder controle te houden, er kruipt veel tijd in, ze hebben het iets te goed naar mijn zin. Zoals ze woekeren bovengronds gaan ze ook ver ondergronds.  Vroegtijdig verkleuren en zwakke groei kan ermee te maken hebben dat de gevel in volle zon staat, dat hebben ze niet zo graag.

Een nadeel van de wingerd is dat ze bladverliezend  zijn in de winter. een blad houdende zorgt voor extra percentage isolatie, ik kan er naast zitten, maar dacht dat dit rond 4 0f 5 % zat. 

Edited by redzebra

Ik vind het ook altijd schritterend gezicht als een gevel begroeid is. Alleen hoor ik wel vaak verhalen dat de muren flink beschadigen door de zuignap wortels. En dat een muur dan geheel opnieuw gestuuct moet worden, of dat het opschonen van een stenen muur al bijna onbegonnen werk is. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Een klimplant maakt een goede muur niet kapot,  het is gewoon vaak dat dat er 1 gezet wordt tegen een oude vervallen muur om die te verbergen, uiteindelijk zijn het gewoon zuignappen om zich te echten. Als de muur al in een heel slechte staat is, krijg je ook wortelgroei.

Maar ook bij een goede muur is het wat werk om die vrij te maken als je de begroeiing niet meer wil, maar geenszins  is die beschadigd.

Edited by redzebra
  • Like 1

Sterker nog (letterlijk): het zijn lijmdotjes waarmee ze zich vasthechten aan de muur. Een goede tip om de wingerd te verwijderen zonder al teveel schade: knip deze stuk en dan laten afsterven. Dan zal die makkelijk loslaten van de muur.

Bij mij heeft de wingerd op het zuiden ook meer last de lelijke plekken dan die op het westen en oosten staan.

Edited by HuubvG
  • Like 3

ok, 

dan zal het wel ok zijn.

Het is hier de laatste maand al een paar keer flink koud geweest, maar het heeft nog niet gevroren. Misschien heeft het daar mee te maken.

vriendelijke groeten

Edited by els