Stan W Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 (edited) Gisteren heb ik 5 preiplanten geoogst, waarvan er twee roodbruine strepen op de schacht hadden. Bij nadere inspectie tijdens het snijden van de prei bleek er in de ene een kleine made te zitten en in de andere twee bruine popjes. In andere topics en op internet kon ik niet vinden welke van de twee plaaginsecten het zou kunnen zijn. Van de uienvlieg (preivlieg) weet ik dat deze in uien een smerig stinkende snotterige drab in de bol en stengel veroorzaakt. Dat was bij de aantasting in de prei duidelijk niet het geval. Vandaar dat mijn vermoeden uitgaat naar de preimineervlieg. Misschien dat iemand hier meer ervaring mee heeft? Edited November 10, 2021 by Stan W Foto's toegevoegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 Niks aan de hand, die kan je gewoon opeten, ze smaken naar prei kan ik je vertellen. 😳 Dit jaar weinig last gehad van de mineerders of preimot . Dus mooie prei kunnen oogsten. Met af en toe een bewoner, dat dan weer wel. Phytomyza (Napomyza) gymnostoma . - Google Zoeken Gewoon preivlieg of toch een andere vlieg? Verschillende lezers meldden onbekende symptomen bij prei. – GroentenInfo (plantaardig.com) Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted November 10, 2021 Author Share Posted November 10, 2021 Oh, ze zitten al lang in de magen hier thuis haha Heb alleen de aangetaste delen weggesneden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 11, 2021 Share Posted November 11, 2021 Duidelijk de preimineervlieg. Zolang er nog maden zijn zullen die zich via de schacht naar beneden vreten om te gaan verpoppen. De schade aan de prei en daarmee de hoeveelheid afval zal daardoor helaas alleen maar groter worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts