Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Preimineervlieg of uienvlieg?

Stan W

Recommended Posts

Gisteren heb ik 5 preiplanten geoogst, waarvan er twee roodbruine strepen op de schacht hadden. Bij nadere inspectie tijdens het snijden van de prei bleek er in de ene een kleine made te zitten en in de andere twee bruine popjes.

In andere topics en op internet kon ik niet vinden welke van de twee plaaginsecten het zou kunnen zijn. Van de uienvlieg (preivlieg) weet ik dat deze in uien een smerig stinkende snotterige drab in de bol en stengel veroorzaakt. Dat was bij de aantasting in de prei duidelijk niet het geval. Vandaar dat mijn vermoeden uitgaat naar de preimineervlieg. Misschien dat iemand hier meer ervaring mee heeft?

IMG_20211110_174829.jpg

IMG-20211110-WA0010.jpeg

IMG_20211110_190805.jpg

IMG_20211110_190823.jpg

Screenshot_2021-11-10-19-08-34-171_org.videolan.vlc.jpg

Edited by Stan W
Foto's toegevoegd

Niks aan de hand, die kan je gewoon opeten, ze smaken naar prei kan ik je vertellen. 😳

Dit jaar weinig last gehad van de mineerders of preimot . Dus mooie prei kunnen oogsten.

Met af en toe een bewoner, dat dan weer wel.

Phytomyza (Napomyza) gymnostoma . - Google Zoeken

Gewoon preivlieg of toch een andere vlieg? Verschillende lezers meldden onbekende symptomen bij prei. – GroentenInfo (plantaardig.com)

Duidelijk de preimineervlieg.

Zolang er nog maden zijn zullen die zich  via de schacht naar beneden  vreten om te gaan verpoppen. De schade aan de prei  en daarmee de hoeveelheid afval zal daardoor helaas alleen maar  groter worden.  

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --