citroen Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Ik heb een tuintje overgenomen met Zomer en Herfst frambozen op aanwezig Hoe kan ik nu het verschil zien tussen beide? Kwestie van ze te snoeien ,er zou verschil zijn tussen het snoeien van beide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Zomerframbozen geven vruchten op 1-jarig hout, dus het hout dat het seizoen daarvoor gegroeid is. Daarom snoei je die pas NA de oogst. Herfstframbozen geven vruchten op 0-jarig hout. Wat in het voorjaar omhoog schiet zal vrucht geven. Dat snoei in hartje winter tot de grond toe af, zodat er nieuwe scheuten zullen ontstaan in het voorjaar. Om het lastiger te maken kan je bij herfstframbozen er voor kiezen om een aantal stengels niet of slechts voor de helft in te snoeien. Niet elk ras kan daar goed tegen, maar op die takken krijg je dan vroeg in zomer een kleine (extra) oogst zodat je de dracht van herfstperiode kan vervroegen. Hoe nu te herkennen: er zullen kenners vast met betere adviezen komen, maar zomerframbozen zijn meestal hoger (>>2 meter) ze hebben immers langer kunnen groeien. Herfstframbozen zijn pakweg 1.7m - 2.0 meter, maar ook hier is het probleem dat er tientallen rassen zijn zodat het niet echt betrouwbaar is. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Ik zou niet weten hoe je nu de verschillen kan zien. Hierom zou ik al het oudere hout weg halen, 3/4 1 jarig hout laten staan en een kwart tot de grond snoeien. Alles wat je nu laat staan geeft volgende zomer vrucht. Aan het kwart dat volgend jaar vanuit de grond uitloopt zal uitsluitsel geven of het herfstframbozen zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Hier is het duidelijk dat het herfst frambozen zijn . Er zijn er nog aan het rijpen hangen er daar geen meer aan ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts