Esse Posted November 27, 2021 Share Posted November 27, 2021 Een vraag: twee oudtantes zitten sinds kort in een rusthuis. Tegen de zomer zal hun huisje verkocht worden en tegen de vlakte gaan...maar ik wil graag zoveel mogelijk planten uit hun tuin redden. Vooral enkele mooie pioenen en hortensia's. Verplant ik ze dan best nu of wacht ik tot februari-maart? Er staan ook heel wat mooie hortensia's in de tuin, daarvoor is het vroege voorjaar het beste, dacht ik? Alvast bedankt voor jullie tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted November 28, 2021 Share Posted November 28, 2021 Volgens mij zou ik dat zo vroeg mogelijk doen. Dan kunnen ze de hele winter mooi aanslaan, terwijl ze in rust zijn. Ik weet alleen niet of dat zo verstandig is om van een huis wat verkocht moet worden de tuin leeg te halen. Dat zou de opbrengst wel kunnen beïnvloeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Het huis gaat tegen de vlakte, dan denk ik niet dat de tuin nog veel verschil maakt. Verplanten zou ik nu doe, Hoekman legt al uit waarom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 (edited) Normaal gesproken in de herfst or voorjaar, maar als grond/bodem temperatuur te koud wordt, groeien wortels nagenoeg niet meer. Bij bomen en struiken is dit al onder de 7 graden. Dus als het bij jouw nog een maandje mooi weer blijft, dan kan je ze nog verzetten. Zodat ze voor de winter nog kunnen aanslaan. Maar als ze niet in de weg staan, zou ik het in het voorjaar doen. Als je ziet dat de plant zijn bladknoppen laat zwellen. Na de winter pushed de plant eerst zijn blad uitéén, en met de eerste zon op de blaadjes, wordt de energie aangemaakt voor groei van wortels. Doe je het voor de winter bladloos, moet deze energie uit de stam gaan halen om nieuwe worteltjes aan te maken, in een te koude omgeving waar deze zich in moet gaan herstellen. Kost energie wat de plant beter kan gebruiken om de winter door te komen. Voor gemeente en professionale tuinders, is dat bijna geen werken, daarom doen hun het over een grotere periode, omdat ze anders in bepaalde maanden geen werk hebben... En dan plots alles in een paar weken moet. Edited November 29, 2021 by rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 "tegen de vlakte gaan" had ik gemist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts