Jump to content

Gevraagd:

Recommended Posts

Die heb ik wel voor je, maar zal je even geduld moeten hebben tot ik weer kan posten in nl. Wil er niks voor en geen ruil, alleen dat ze je een mooie oogst mogen geven.

Voor Appelvrouw moet ik ook nog posten, zodra het in de corona gaos mogelijk wordt ga ik even snel de grens over en posten. Moet nog alles uitzoeken en samenstellen, tijd voor vrij maken en dan kan ik jouw gelijk mee doen.

Gele en paarse peulen? Doperwten of bonen? Of zijn de paarse peulen capucijners?

Hoe smaken die gele peulen / doperwten ten opzichte van de "normale" groene doperwten? Ben niet op zoek, maar dit klinkt wel als iets wat ik in de toekomst in de tuin wil hebben, als ze tenminste goed smaken.

Flup,  de paarse en gele peulen zijn echt van die platte peulen….

de gele heb ik een paar jaar geleden eens gehad,weet nog dat ze veel oogst gaven.

wat de smaak betreft, ik vind ze allemaal zo’n beetje hetzelfde smaken. 
maar het stáát zo fraai in de tuin, die kleurtjes! 😊
de gele blijven geel, en de paarse kleuren gewoon groen! 

• Like 1

Hebben die ook soortnamen, die paarse en gele peulen? Dan kan ik daar op googelen, want dit klinkt wel als iets wat ik in de tuin wil in de toekomst. Voorlopig ben ik nog wel verslaafd aan het pultsje op reis. Die soort is echt superlekker! En een goede opbrengst ook. Heb er nu te weinig van, anders had ik die ook in de biozadendoos gedaan.

Volgens mij gaat het om de golden sweet peulen

https://deaflora.de/Shop/Erbsen/Zuckererbse-Golden-Sweet--Samen-.html 

Van Vreeken en co kan ik even niet zo snel de link geven wegens slechte verbinding willen die sites niet de pages openen.

Van Erwten zijn er ook gele

https://deaflora.de/Shop/Erbsen/Knackerbse-Opal-Creek.html 

Maar dacht dat ik een Aziatische soort had, we zullen het zien met het door gaan van de zaden. De naam golden komt me wel bekend voor.

Voor Prettig Gestoord heb ik ze toen der tijd meegenomen van Vreeken en was maar een pakje dus had ze zelf nog niet. Jaren later heb ik ze eens besteld, geloof van Vreeken en van Deaflora. Ze geven grote gezonde planten met mooie gele peulen van normaal formaat. De smaak kan ik beschrijven als niet zo zoet maar aromatisch en knakkig, hoe ouder hoe meer aromatisch. Zoontje eet ze graag vers, maar krijgt er natuulijk maar een paar te snoepen. In de kas deden ze het beter dan buiten, maar niet alleen door de warmte maar ook door de muizen roof. Er zitten niet zoveel in een zakje en heb ze ook niet veel kunnen vermeerderen, genoeg voor weer te zaaien en wat aan Jootje te geven. 

Van de gele erwten heb ik meer, maar nog geen ervaring hoe die bevallen. Aankomend seizoen zullen we het gaan zien en dan kan Jootje ook haar ervaring delen.

Kan je dit jaar na het seizoen hopelijk wat sturen als je dat zou willen.

• Like 1

• 3 weeks later...

Van de peulen hebben wij inderdaad ook de Golden Sweet, hier bij Vreeken. Die blijven bij het koken inderdaad mooi geel.

We hebben ook paarse peulen, Shiraz. Die zijn paars aan de plant (dus heel makkelijk te oogsten, want goed zichtbaar!), maar bij het koken kleuren deze wel naar groen.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?