Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

mycelium blokken, waar vind je die in Nederland?

donaldk

Recommended Posts

Of bedoel je soms die blokken die overblijven na oesterzwammenteelt?

Dan kun je beter zoeken op oesterzwamkwekerij, en dan de bedrijven eruit sorteren die op koffiedik kweken.

Maar misschien bedoel je nog iets anders? Toelichting?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ja die blokken. Oesterzwammen en dergelijke kweken ze ook veel op (hard)hout zaagsel, chips. Andere soorten op graanmengsels. Maar als ze uitgeteeld zijn zijn het blokken vol mycelium. Ik wist gewoon niet waarop te zoeken.

Via duckduckgo vond ik er wat meer, maar klonk allemaal als heel ver weg. Kaarten optie aldaar leidde tot niets, dus maar even google geprobeerd. Die kent maar drie/vier kwekerijen een bij Den Bosch, een onder Tilburg, eentje tussen Eindhoven en Venlo en eentje bij Emmerik(D).  Dus superdure reis.

Edited by donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Ja dat zal wel, de Peel is van oudsher 'paddenstoelenland'.

Nu weet ik nog steeds niet waar het je om te doen is, toch niet om het mycelium neem ik aan. Maar misschien is dat geheim 😉

Er is wel een kweker die op zaagsel (van Staatsbosbeheer) en speltkaf kweekt.

En ze zitten ook nog eens supercentraal, als je het tenminste landelijk bekijkt: in Lelystad

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...

Mycelium groeit amper of niet meer als je die hebt uitgestrooid over je volkstuin. 
Myceliumblokken bestaan uit mycelium en het verteerde substraat dat er voor gebruikt is, bij champignons voornamelijk paardenmest, bij oesterzwammen stro en bij shiitakes een mengsel van houtsnippers.
De granen worden gebruikt om het mycelium te kweken om vervolgens te mengen op substraat en dit graan is zo goed als verteerd voordat het geënt wordt met het substraat.

De myceliumblokken van oesterzwammen bevatten geen hout of zaagsel maar stro.

Wil je een product hebben met veel mycelium dan is champignoncompost de beste oplossing, het is goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen.  

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 6 months later...

Sinds januari 2022 werk ik vrijwillig bij SpijkerZwam. We halen koffiedik op bij bedrijven in Arnhem. In combinatie met houtpellets groeien we daar oesterzwammen op 'en verkopen deze ook Arnhem. We hebben vaak veel gespendeerd substraat, veel zakken staan. Neem contact op met Spijkerzwam. Cordo is mijn collega. hij regelt verder alles mbt Spijkerzwam. Ik doe het proces, hij de verkoop.

Groetjes, Maurice