Defik Posted January 14, 2022 Share Posted January 14, 2022 Goedenacht allemaal, Ik heb even een vraag omdat ik niet goed weet waar ik verstandig aan doe. Ik heb een kleine muurkas gebouwd van 1.3x3.40m en ben klaar om de stenen eronder vandaan te halen. Onder de stenen ligt 30cm zand en hieronder klei. Mijn plan was om zeker 25cm zand te verwijderen en aan te vullen met tuinaarde/compost en dit te vermengen met het overgebleven zand. Doe ik hier verstandig aan? Wat ik vooral ga kweken zijn: tomaten/pepers/paprikas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defik Posted January 25, 2022 Author Share Posted January 25, 2022 Niemand die me opweg kan helpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 Ik zou ofwel het zand ergens anders gooien of de klei en het zand mengen. De grond verstoren, lijkt me hier niet erg aangezien er waarschijnlijk al lang stenen liggen. Daarop zou ik dan 10cm-15cm compost leggen, inwerken van compost, doe ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 Als je in je muurkas van alles en nog wat wilt gaan telen: inderdaad, zand eruit, tot op de klei. Vervangen door b.v. 2/5 klei, 2/5 potgrond (o.i.d.) en 1/5 zand. En wat compost er bovenop. De benodigde klei kun je wellicht uit een ander stuk van je tuin halen, en het overblijvende zand gebruiken voor een aan te leggen terrasje? Het kan ook simpeler, als je enkel b.v. tomaten, pepers, paprika's wilt neerzetten. De boel de boel laten. Enkel gaten in het zand maken waarin grote potten (zonder bodem) passen. In die potten doe je potgrond. Zo kun je het een jaartje aanzien. Alles uitgraven kan dan eventueel het volgend jaar. O ja (als aanvulling op "simpel"): als er (ook?) een druif in moet. Plantgat van minimaal 40 x 40 cm maken, tot op de klei. Daarin potgrond met wat zand. Een druif wortelt diep, die vindt zijn weg wel, naar de onderliggende klei. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defik Posted January 26, 2022 Author Share Posted January 26, 2022 Oké dus ik kan iig beter compost nemen ipv bemeste tuinaarde? Ik was inderdaad van plan om het meeste zand te verwijderen, de rest te mengen met zand en als toplaag voor compost/tuinaarde gemengd met wat zand te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 Zakken bemeste tuinaarde is meestal ophooggrond bedoeld voor de siertuin, niet voor een moestuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts