Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat na aanplant van pruim? (snoeien/uitbuigen)


diesel4666

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag een hoogstam Reine Claude d'Ouillins geplant. Ik vind dat deze in zijn kop wel heel veel takken heeft.
Ik vermoed dat ik daar op dit moment niets mee moet doen, aangezien je een pruim niet in de winter mag snoeien.
Wanneer pak ik dit dan best aan? Ik las dat je ook best wat takken uitbuigt, maar moeten er hier ook volledige takken tussenuit gesnoeid worden?



d430c87f71aef1529e4af5035bb666b7.jpgdfda3581ec956a5ea20b936bee64be49.jpg

f985e4bafd85c94df93f272475789d7e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Mijn aanpak zou zijn om een ring van 4 of 5 gelijkwaardige takken wat uit te buigen. Een hoek van rond de 60 graden is mooi en de boomvorm wordt het mooiste als je takken neemt die rondom verdeeld zitten (moet lukken bij deze mooie boom!) en op ongeveer dezelfde hoogte.  Wil je de stam nog laten groeien dan houd je ook een hoofdtak aan en kan daaraan tzt nog een tweede molen van zijtakken komen desgewenst. 

 

2.  Gedurende de latere voorjaars en vooral de zomermaanden knip of zaag je geleidelijk (ik leg zo uit waarom geleidelijk) de overige takken geheel weg op een stompje na van pakweg 1 a 2 cm dat zal indrogen en een soort barriere wordt tegen rot en infecties.

 

3, Wat je absoluut moet vermijden bij deze pruim is om takken ergens door te knippen of in te korten. Dat geeft een ongewenste hergroeireactie en dwingt je om steeds meer in te grijpen waardoor er nog meer en sterkere groei komt. Een uitzichtloos en problematische situatie ontstaat. Sowieso geldt dat je pruimen beter niet dan wel kunt snoeien, los van wat bijhouden van verkeerd groeiende twijgen en evt. zieke plekken en dan altijd als ze heel actief groeien en droge omstandigheden en als de boom zelf heel snel de wonden kan sluiten.

 

4. Mocht er na een jaar of 4 nog geen vruchthout komen (herken je in de wintertijd aan korte knoptrosjes) dan kun je overwegen in de zomer eens een topje van de gesteltakken weg te knijpen zodat er wat meer twijgen aan het gestel komen, waarop na een of 2 jaar na de vorming bloemknoppen moeten verschijnen. Maar ik verwacht dat de boom zelf wel knoppen maakt na 4 a 5 jaar. Heb geduld want bij dit ras hoort een wat later intredende vruchtbaarheid dan van de meeste pruimen...een jaar of 4 a 5 is niet abnormaal. Met de bovenstaande opbouwbeschrijving zou je daarna een zeer vruchtbare boom moeten hebben die zeer veel, te veel sommige jaren, vruchten kan geven (gevaar van brekende takken en nodig op te dunnen). Maar de boom zal wel mooi open zijn en de vruchten zullen goed belicht worden en daardoor lekker smaken. Bij te weinig licht in de boom komt RC d Óullins niet op smaak. 

 

Vergeef me voor de volgende wat sombere bijgedachte, van iemand die zelf hoogtevrees heeft. Ik ben benieuwd naar de onderstam van je hoogstam boom. RC dÓuillins is een harde groeier en als je een boom wilt waar je onderdoor kunt lopen (dat betekent een hoogstam namelijk) kan die geent zijn op onderstammen met verschillende groeikracht. Ik hoop dat je vroeg om een onderstam met matige groei, en niet bijvoorbeeld een zaailing onderstam of een Brompton met hoge groeikracht kocht.....temeer omdat zo te zien aan de andere bomen in de buurt je op vruchtbare grond zit...de derse factor die de groei van je boom bepaalt.  Anders vrees ik dat de boom gemakkelijk tot 6 a 8 meter of zelfs meer hoogte en omtrek gaat groeien en het fruit daarmee nagenoeg onplukbaar wordt...zelfs met een lange stok kun je het dan niet meer bereiken. Met een ladder, liefst een speciale voor dit doel met 3 poten, kan het dan wel misschien dan, maar is een zeer gevaarlijke klus, aangezien pruimen en zeker ook dit ras vrij breekbaar hout hebben en ook op dikkere takken weinig extra gewicht van mens die er steun zoekt verdragen. 

 

 

 

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super hard bedankt voor de , zoals gewoonlijk, uitgebreide uitleg, WeKnow! 👍

 

Quote

1. Mijn aanpak zou zijn om een ring van 4 of 5 gelijkwaardige takken wat uit te buigen. Een hoek van rond de 60 graden is mooi en de boomvorm wordt het mooiste als je takken neemt die rondom verdeeld zitten (moet lukken bij deze mooie boom!) en op ongeveer dezelfde hoogte.  Wil je de stam nog laten groeien dan houd je ook een hoofdtak aan en kan daaraan tzt nog een tweede molen van zijtakken komen desgewenst. 

- Hoeveel cm neem ik ongeveer tussen die eerste en tweede molen?

- Die bovenste molen wat minder fel uitbuigen dan de eerste, vermoed ik? Bijvoorbeeld de onderste molen 30gr tov grond en de bovenste 60gr?

 

 

Quote

Vergeef me voor de volgende wat sombere bijgedachte, van iemand die zelf hoogtevrees heeft. Ik ben benieuwd naar de onderstam van je hoogstam boom. RC dÓuillins is een harde groeier en als je een boom wilt waar je onderdoor kunt lopen (dat betekent een hoogstam namelijk) kan die geent zijn op onderstammen met verschillende groeikracht. Ik hoop dat je vroeg om een onderstam met matige groei, en niet bijvoorbeeld een zaailing onderstam of een Brompton met hoge groeikracht kocht.....temeer omdat zo te zien aan de andere bomen in de buurt je op vruchtbare grond zit...de derse factor die de groei van je boom bepaalt.  Anders vrees ik dat de boom gemakkelijk tot 6 a 8 meter of zelfs meer hoogte en omtrek gaat groeien en het fruit daarmee nagenoeg onplukbaar wordt...zelfs met een lange stok kun je het dan niet meer bereiken. Met een ladder, liefst een speciale voor dit doel met 3 poten, kan het dan wel misschien dan, maar is een zeer gevaarlijke klus, aangezien pruimen en zeker ook dit ras vrij breekbaar hout hebben en ook op dikkere takken weinig extra gewicht van mens die er steun zoekt verdragen. 

- De onderstam is mij niet bekend, dat zal ik nog eens navragen. Deze boom heeft hier wel de plaats om groot uit te groeien. Hij dient ook om inkijk van buren wat te verhinderen, dus dat is eerder een pluspunt. Maar ja, elk voordeel hep zijn nadeel, Het plukken gaat inderdaad niet makkelijk zijn.

- De grond is hier eerder niet vruchtbaar te noemen, echt zandgrond. De bomen op de achtergrond zijn een Robinia, een oude sierpeer en een heel oude Eik.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, diesel4666 zei:

30gr tov grond en de bovenste 60gr?

Kan wel ongeveer...geen vaste waarde. Ook de vraag hoe de boom zelf zal groeien.....bijsturen en begeleiden is beter dan in een dwangbuis dwingen. Ik zou ongeveer 1 a 1,5 meter, liever 1,5 dan 1,  laten tussen een eerste en tweede laag zijtakken in je gestel. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Reine Claude d'Oullins is sterkgroeiend, vertakt matig en heeft bros hout.

Ik zou ervoor kiezen om geen harttak aan te houden, omdat deze teveel gaat domineren. Eén etage met vier tot 5 gesteltakken lijkt mij veel beter.

Een leuke uitdaging!

 

 

aangepast door tielse flipje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de onderstam nagevraagd: St. Julien A. Volgens Google is dat eerder een matige groeier.
 
Ik heb ondertussen een onderste "kroon" gevormd door de takken uit te buigen. Ik weet niet of ik het zo goed gedaan heb... De touwtjes zitten achter een knop. Ik had schrik dat die gingen lossen, maar voorlopig zitten ze al een week op plaats. Zijn er betere manieren om die touwtjes te bevestigen aan de takken misschien?
 
Er zaten 6 takken heel mooi verdeeld over de cirkel, dus die heb ik uitgebogen. Heb ik me laten gaan, en is dat absoluut te veel?
 
Is het een idee om niet al de rest (geleidelijk aan in de zomer) weg te snoeien en de harttak te laten groeien, maar om de drie sterkste takken van die "kop" te behouden en wat lichter (60-75gr tov grond) uit te buigen? En al de rest weg te snoeien. Indien dit een goed idee is: ook nog steeds de harttak laten gaan?

7778bd50c9274cdab0e5180b654e4d6b.jpg4ac94aea3862f0d4be5d83704fe5ccc8.jpg79011dcbcd28ac28887bc2590fab820d.jpg5d3ab99b138ae64d5251d8bef84a82d8.jpg

aangepast door diesel4666
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...