Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Beste forumleden, 

Voordat ik iets ga ondernemen, eerst hier maar vragen.

Ik heb 2 jaar geleden 2 Damson pruimenbomen aangeschaft. 1e jaar stonden ze op de, helaas inmiddels opgeheven moestuin, en nu sinds deze winter naar onze tuin overgebracht. Na wat verdiepen op snoeiwerk, zie ik dat er een 4 tot 5 takken gestel moet zijn. 1 van de 2 bomen heeft deze niet. Is hier iets aan te doen?

Het betreft boompje 2. Het achterste boompje.

20220122_151108.jpg

20220122_150303.jpg

20220122_150056.jpg

aangepast door RvdH

Geplaatst:

Nu niets aan doen. Alleen tijdens zomermaanden, mocht het echt nodig zijn. 

Aan deze zou ik geen snoeitang gebruiken. Laat maar even gaan voorlopig en buig de tak die op onderste foto achter links zit wat vlakker. Pruimen zo weinig mogelijk snoeien. Bij deze is het niet nodig. Snoeien zorgt dat er (vaak veel) extra groei komt, na een aantal maanden geeft het precies het niet gewenst resultaat...een nog harder groeiende boom met veel te veel twijgen. 

Een damson heet in het Nederlands een mirabel.  Wordt beschouwd als een ondersoort van de europese pruim. (Soms wordt damson echter - foutief! - vertaald met damastpruim) Er zijn een beperkt aantal rassen van de bestsmakende hier en daar verkrijgbaar...vaker zijn het wildere soorten....een ongecultiveerde mirabel heet myrobalan, die tref je nogal eens aan in plantsoenen, parken en bosjes en wordt ook ingezet als een onderstam om pruimen en soms andere Prunus-soorten op te enten.  Weet je toevallig welk ras je kocht?

Een wat wildere en warriger groei van een mirabel is eigen aan deze soort. Reden te meer om ze niet te veel te willen cultiveren door snoei. Vaak veel kleinere twijgjes en takjes. Voordeel is dat ze wat sterker en gezonder zijn meestal dan Europese pruimen vaak en ook nog in de halfschaduw een behoorlijke oogst kunnen geven. De smaak kan heel goed zijn, droger dan andere pruimen en meestal kleinere vruchten, maar zoet en met erg lekkere aroma's...ik lust ze best zo uit de hand, maar meestal worden ze voor verwerking gebruikt. Maar als je pech heb kan ze ook wrange, zure of bittere vruchten geven en allerlei kleuren zijn mogelijk (blauw, geel, rose, meerkleurig en dat in allerlei tinten). 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Hey goedemorgen!

Da's een uitgebreid antwoord waar we iets aan hebben @weknowDank daar voor.

Ik heb de soort aangeschaft, omdat ik er rakija/Slivovitch (sterk balkan drankje) van ga maken.  Deze soort wordt daar voor gebruikt in zuid oost europa. 

https://www.google.com/amp/s/www.epicurus.com/beverages/damson-plum-liqueur/1091/amp/

Enige wat ik nu gedaan heb is wat koemest gegegeven en ik heb wat houtas klaar liggen voor de mineralen. Het is een domestica damson1612549379-Screenshot_20210205-192102_Gallery.thumb.jpg.e69d2b915aba7055bf06851cfbc51d60.jpg

Geplaatst:

Sluit me aan bij weknow, weinig snoeien en als er echt een tak in de weg gaat zitten dan enkel vanaf mei na de bloei tot kort na de pluk. Reken er wel op dat deze jongens aardig aan de maat kunnen worden en je dan dus weinig kan corrigeren met snoeien. Verder heb ik gelezen dat de Damson een ouder ras is met blauwe pruimen die inderdaad geschikt zijn voor verwerking en minder voor directe consumptie. Matig je bemesting, met bemesting moedig je vooral groei aan en niet de aanmaak van vruchthout. Vruchtenknoppen vormen zich vooral als de boom zich wilt voortplanten, je wilt de boom dus eigenlijk een beetje laten stressen zodat jij er de vruchten van kan plukken. Ze zijn in ieder geval in het goede jaargetijde verplaatst. 

Je kan nog overwegen om er de eerste twee jaar op hun nieuwe plek nog even twee kniepaaltjes bij te zetten zodat de wortels zich goed vast kunnen zetten. Zonder palen loop je het risico dat ze bij een vroege zomerstorm scheef komen te staan of zelfs los komen. 

Geplaatst:
  • Auteur

Oja, dat is een goeie. Ik zal van de week een paal scoren voor de versteviging.

Hier wat knoopwerk. Los lusje met een haring doet voor nu voldoende.

20220123_100758.jpg

20220123_101012.jpg

Geplaatst:

Is dat kunstgras? (met dan stabilisé eronder)
Zoja, dan denk ik dat je boompjes droog gaan komen te staan.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi,

Er zit geen stabilse (mengsel beton/zand( onder het kunstgras maar stabilisatie doek. Ook heb ik onder de boompjes een laag hydrokorrels aangebracht. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic