Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

het merk ecostyle heeft ook cocopeat compost, een perfekte vervanging.

ook gebruikt destijds op de moestuin en eigenlijk wil ik dat nu in mijn MM ook weer doen.

ben beslist tegenstander van gebruik van turf.

als je iets zuurdere grond moet hebben zijn er ook andere mogelijkheden die je kan toevoegen.

maar daar ging het hier niet om.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wij hebben in onze bakken een mix gedaan van turfmolm, verteerde compost en lavagrid. We hebben ons voor laten lichten door de eigenaar van Boerengoed.nl. Volgens hem is lavagrid veel stabieler dan vermiculiet. Je schijnt het niet te hoeven vervangen na een aantal jaar. Bovendien is het heel vruchtbaar. Het is te koop bij Boerengoed.nl (vermiculiet trouwens ook).

Geplaatst:
Gewone tuingrond zou een erg goede en vooral goedkope optie zijn. Niks mis mee en bespaart een hoop moeite. Een goede grond heeft al een goede structuur, waterdoorlatendheid en voldoende voedinggstoffen. Daar heb je vermiculiet bijv niet voor nodig.

He wat een heerlijk nuchtere manier van de zaak bekijken

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Ik heb nu dus 1 zak vermiculiet, niet voor buiten in de tuinbakken maar voor in hanging baskets en binnenpotten met planten erin. Ik merk dat het wel echt helpt. De plantenpotten met iets vermiculiet erin lopen beter en ik hoef minder vaak water te geven. Buiten lijkt me dat handig strakjes in de zomer, voor de hanging baskets en potten.

Maar ik vind eigenlijk ook, dat het veel normaler is (natuurlijker) omdat niet te doen. En ik merk dat tuinaarde het gewoon prima doet buiten (in de verhoogde bakken) Houd inderdaad goed vocht vast. In de droge periode kon ik al vocht voelen na zo`n 5/8 cm naar beneden graven. Prima in orde dus.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoi, ik heb sinds vorig jaar een makkelijke moestuin bak zonder vermiculiet. Ik heb inderdaad grond vermengt met compostgrond gebruikt en gebruik cocopeat voor het mulchen. Het laatste houdt het vocht in de bak doordat het een goede toplaag vormt.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Maar ja, het hoofdbestanddeel van potgrond is nu juist weer turf.....Twijfel, twijfel!

Voor precies deze reden gebruik ik vanaf dit jaar Cocopeat als potgrond (er bestaat een potgrond versie van). Als het voor je planten te zuur is zou je er wat kalk doorheen kunnen doen lijkt me.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nieuw op dit forum... ook met idee om een MM te beginnen. Bij Vreeken hebben ze nu ook seramis korrels. Ik vroeg mij af of dit niet een goede vervanging voor vermiculiet of perliet zou zijn. Als ik het goed begrijp gaat het immers alleen om het vochtvasthoudend vermogen. En seramis korrels zien er ook wat 'vriendelijker' uit in de tuin dan vermiculiet of perliet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...