Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druivenplant meeldauw vorig jaar

Iki

Recommended Posts

Hoi hoi

Vorig jaar ,zomer 2021, heeft de druivenplant van onze buren (taken komen over onze schutting) last  van meeldauw gehad. We hebben toen de takken die over onze schutting kwamen alleen niet weggeknipt (stom) en nu ben ik bang dat de schimmels hebben overwinterd. Is er nog een oplossing. Moet ik nu alsnog de takken wegknippen (ben bang dat de plant fors gaat bloeden en t niet overleeft). Hellup

1647168914902376381415902064905.jpg

16471689319434234102404881949774.jpg

16471689737446614993651135597876.jpg

Schimmel slaat toe door groei- en weersomstandigheden. Sporen die in de lucht voorkomen, zeer licht zijn, zullen snel toeslaan als ze een plek vinden waar ze kunnen floreren. Dus die angst is onnodig.

Maar het geeft aan dat het een echterhaald ras druif is, dat ze meeldauw kreeg. Er zijn intussen zo veel rassen die weerbaar zijn en er geen of nauwelijks last van hebben, zelfs in een natte en kille zomer.

Inderdaad had je eerder moeten snoeien. Als je nu nog gaat knippen, gaat elke wond "bloeden" (er gaat sap uitstromen) en door dat op vele plaatsen te doen zal de struik verzwakken en waarschijnlijk daardoor ook nog veel meer meeldauw-aantatsing krijgen. Veel oogst zul je dus niet krijgen en wat je krijgt zal niet veel voorstellen in kwaliteit, vrees ik. Wacht tot enkele weken na de bloei en snoei dan alsnog heel veel terug. Laat laag bij enkele twijgen nog een (niet meer!) trosje staan en snoei ongeveer van 5 bladeren alles weg. Hoe hooguit een 6 a 8 trosjes aan. Gedurende het seizoen verder blijven snoeien....alle dieven in bladoksel wegknijpen en nieuwe scheuten weg blijven doen. Misschien heb je dan geluk om toch enkele smakelijke druiven te kunnen oogsten. 

• Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Beter kun je druif iets eerder wintersnoeien, tot en met eind februari. Maar tot midden maart kan het ook nog wel. Dat het eventuele bloeden schadelijk zou zijn, dat vind "old school", deels napraterij. Het kan echt geen kwaad.

(Ik heb nog drie stokken te gaan, het wordt nu wel echt hoog tijd ...).

Modernere rassen zijn inderdaad veel minder gevoelig voor meeldauw. Ook lekkerder dan oude rassen trouwens, en beter geschikt voor ons klimaat.  Boskoop Glory staat nog overal, maar daar is geen chocolade van te maken, laat staan wijn. Wel geprobeerd, van andermans oogst 2021. Mijn vinificatie was perfect, met wat bijsturing zoals iets ontzuren en wat extra tannine. Maar: nauwelijks kleur, en een zeer afwijkende smaak. Weg ermee (op een te proeven fles naar de MTFD na). 

• Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik zou nu niet meer snoeien. Ik wil Henkg graag geloven. Maar een druif zien bloeden is echt niet leuk. 

Meeldauwsporen zijn altijd wel in de lucht. Vorig jaar had iedereen er last van in de druiven, omdat augustus zo nat was. Met die schutting die je hebt, kan er geen wind door de bladeren dus het verbaast me niet dat je er ook last van had.

• Thanks 1

@Iki, Ook in bloei gaat hij nog bloeden. Al het hout dat vorig jaar is gevormd, gaat bloeden als het beschadigt tussen nu en november. Je kunt wel zonder problemen de nieuwe scheuten van dit jaar snoeien of met de hand afknijpen. Die bloeden niet

Edited by fre3ke
  • Thanks 1

18 uren geleden, henkg zei:

Dat het eventuele bloeden schadelijk zou zijn, dat vind "old school", deels napraterij. Het kan echt geen kwaad.

Ik ben het met Henk eens. Binnenkort beginnen we (tot half april) met afleggen (Guyot) in de wijngaard. We beginnen nu pas nu de sapstroom op gang komt waardoor de scheuten zich beter laten buigen. De overbleven takken op de kop worden gesnoeid en gaan (flink) bloeden maar dat is geen enkel probleem.

• Thanks 1

Een beetje off-topic ... excuus ... het begon over meeldauw.

Zoals op velerlei gebied is er ook in de druiventeelt voortschrijdend inzicht. In wijngebieden in Duitsland wordt de "wintersnoei" direct na de oogst uitgevoerd. Met name vanuit practisch oogpunt dat dan de seizoenarbeiders nog niet terug naar hun vaderland zijn. 

• Thanks 1