Roland Geplaatst: 25 mei 2024 Auteur Geplaatst: 25 mei 2024 Als ik dat zo zie dan hebben ze te warm gestaan met onvoldoende licht. De hoeveelheid licht en temperatuur moeten met elkaar in evenwicht zijn. Bij mij groeide de zelfde kruisingen namelijk wel recht. Dat stekken gaat wel lukken denk ik. Ik ben benieuwd hoe ze het bij je gaan doen. Quote
grusonia Geplaatst: 6 juni 2024 Geplaatst: 6 juni 2024 Ikzelf test dit jaar ook met verschillende tomaten tegen Phytophthora. Gedeeltelijk met wilde tomaten en met bepaalde rassen. De wilde zijn solanum habrochaitus, peruvianum. 1 f1 genaamd echelon die half habrochaitus en half tomaat is, het was een onderstam in de handel maar ik kijk wat zijn potentie is als vrucht plant of eventueel als kruising bron voor nieuwe f1. Verder heb ik Humboldtii, rondobella en tomatito als test voor dit jaar.rondobella lijkt een goede kandidaat voor de homozygoot ph-2 en ph-3 genen. Habrochaitus/echelon zou eventueel extra genen in het pakket kunnen toe voegen tegen verschillende vormen van Phytophthora. 4 Quote
Roland Geplaatst: 6 juni 2024 Auteur Geplaatst: 6 juni 2024 Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 juni 2024 Geplaatst: 6 juni 2024 Roland ik heb nog 6 soorten over van de 11 waarmee ik begon en zal morgen eens fotos maken van die 6 zijn er maar 2 a 3 die echt er goed uitzien de rest ben ik verder gaan groeien vanuit een diev in de blad oksel waarvan het blad opgegeten was door de slakken, veel van de planten hebben enorme slakke schade waarvan ik 5 variteiten compleet verloren ben meerdere planten ook nog eens. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 juni 2024 Geplaatst: 7 juni 2024 Ik zie dat het toch 7 planten zijn al kan je sommige niet echt een plant meer noemen🙈 De soorten die het soort van gehaald hebben zijn: Black Cherry x Philamina Black Cherry x Primabella Black Opal x Philamina Sunrise Bumblebee x Philamina Sungold op x Philamina 17 A x Absinthe Galahad F3 - 37 x Absinthe 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 7 juni 2024 Geplaatst: 7 juni 2024 Het gaat in Gouda redelijk, na wat laat verpotten en vervolgens slak of een ander dier dat een kop er uit haalt. Op een vrij matige standplaats (wel zon, maar vooral gefilterd licht) zijn nog 4 planten in de race: 2x Cornue de Andes x Galahad en 2x Arextabaleta x Galahad. Nog geen aantasting, maar dat geldt ook voor de 20 andere planten die ik heb staan van gekende phyto tolerante rassen. Quote
grusonia Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 Is dit nu al Phytophthora, want ik zie dit nu optreden in de kas maar alleen op een kruising van sungold x rotte murmel en tomatito? Ik dacht zelf eventueel aan een schimmel omdat ik geen zwarte stengels zie. Quote
redzebra Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 (aangepast) Je kan nagaan of het phyt. is door het blad in een geslotenb zakje met wat druppels water te doen en ergens in het donkere op kammertemperatuur te leggen. Indien het phyt is vormt zich een witte pluis. Het is even opletten want bv bladbotrytis kan een gelijkaardig beeld geven (vormt een grijsgrauwe pluis,hierbij gaat wel de vlek de nerf volgen en steeds verder uitbreiden), je vind een foto in dit artikel Bladbotrytis | Botrytis.be Er zijn bij beide niet altijd vlekken op de stengel. In elk geval , je wil altijd de bron verwijderen bij twijfel. 10 juni 2024 aangepast door redzebra aanpassing link 1 Quote
Roland Geplaatst: 10 juni 2024 Auteur Geplaatst: 10 juni 2024 Het is lastig te zien doordat de aantasting gekruld is maar het lijkt er te geel uit te zien voor Phytophthora. Phytophthora geeft vaak een donker bruine vlek, niet in de war te halen met bladvlekkenziekte welke veel meer in de kas voorkomt. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 10 juni 2024 Geplaatst: 10 juni 2024 (aangepast) Bladvlekziekte is dit zeker ook niet, dat begint met rond/ ovale vlekken (rond het punt van besmetting), eerst geel bovenaan en dan direct lichtbruine sporen onder. Bij soorten die resistent zijn blijft het dan bij kleine afgestorven zwarte vlekken met een geel rode rand, bij de andere breidt het zich uit tot het hele blad, maar niet op deze manier. Edit: even in de foto's aan het zoeken geweest om een idee te geven van bladvlekkenziekte. bovenkant blad, onderkant, edit: ik volg je evenwel @Roland en denk eerder ook aan iets anders dan phyt. 10 juni 2024 aangepast door redzebra 2 Quote
grusonia Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 Hebben de ph-2 en ph-3 genen invloed op vlekken ziekte? Ik heb nu een duidelijker foto van de ziekte. Quote
grusonia Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 (aangepast) Nog een foto 11 juni 2024 aangepast door grusonia Quote
redzebra Geplaatst: 11 juni 2024 Geplaatst: 11 juni 2024 (aangepast) Die hebben geen invloed daarop, dit is toch wel een iets ander beeld als je eerste foto, donkere vlek geen geelverkleuring eerst, begint niet uit een beschadiging of rand van blad. Ik zou nu eerder denken aan phytophthora. En eigenlijk moet je besmettingen zo snel mogelijk verwijderen ook bij tomaten en ook als ze tolerant zijn, dat doet niets af aan het testen van de tolarantie hier, de vlek vormt immers een nieuwe bron (en dit geldt ook bij twijfel, die andere ziekten wil je ook niet in je serre), zie ook het artikel dat @Patrijs zojuist gepost heeft (ik zou bij tomaten nu wel niet direct de hele plant verwijderen zoals in het artikel gesteld wordt): Aardappelziekte grijpt om zich heen: ‘Als we niet oppassen, hebben we in september geen oogst’ | Binnenland | AD.nl "Elke (hobby-)teler die een besmetting vindt, is verplicht de ziekte te bestrijden. Sommige biologische telers hebben al infectiehaarden of besmette delen van hun gewas dood moeten branden, als uiterste maatregelen tegen verdere verspreiding van de ziekte. Dat is zuur, omdat zich zo vroeg in het seizoen nog amper knollen hebben gevormd. Dat betekent dus een lagere opbrengst. Het goede nieuws echter, is dat alle aardappeltelers samen - gangbaar en biologisch - sinds vorig jaar in een taskforce gezamenlijk strijden tegen het probleem. Klompe: ,,Vroeger was er nog wel eens sprake van vingerwijzen. Dat is gelukkig voorbij. We vinden elkaar nu in oplossingen. En laten we hopen op droger weer zodat ook het klimaat een beetje meewerkt tegen verspreiding van de ziekte.” Ook hobbytelers en volkstuinders zijn de afgelopen week gewaarschuwd. Een nieuwsbrief van het Algemeen Verbond van Volkstuindersverenigingen in Nederland roept haar leden op om aardappel- en tomatenplanten goed in de gaten te houden en besmette planten te verwijderen." 11 juni 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Roland Geplaatst: 12 juni 2024 Auteur Geplaatst: 12 juni 2024 @redzebra Wat zou de reden zijn dat bladvlekkenziekte veel minder buiten voorkomt dan in de kas? Quote
redzebra Geplaatst: 12 juni 2024 Geplaatst: 12 juni 2024 De bepaalde combinatie temperatuur en luchtvochtigheid vermoed ik, die vaker in kas en zeker in tunnel voorkomt. Zelfs wanneer ik het hier in de tunnel heb en de sporen zijn dus zeker aanwezig, buiten zelfs overdekt heb ik er dan zo goed als geen last van. Optimale temperatuur is 24 graden en relatieve luchtvochtigheid moet hoger zijn als 85 %, Quote
RobN Geplaatst: 13 juni 2024 Geplaatst: 13 juni 2024 Ik maak vanmiddag even foto's van mijne die buiten staan, die zijn nagenoeg echt heel slecht, door het koude weer. Maar of het dan een ziekte is of dat ze nog te redden zijn zou ik wel willen weten. Quote Onkruidmanager 1.0
grusonia Geplaatst: 14 juni 2024 Geplaatst: 14 juni 2024 F2 van habrochaitus x tomaat of andersom. Ik gok ook nog andere wilde soorten zoals peruvianum omdat beide soorten goede onderstam resistentie geven. De bloemen zijn groter dan normale tomaten bloemen en ongeveer de helft heeft een stamper die uitsteekt wat helpt met kruisingen maken. De f2 is zeer variabel als het gaat om uiterlijk. Heb meer dan 8 planten maar geen een lijkt hetzelfde en een aantal lijkt op de moederplant. 1 Quote
grusonia Geplaatst: 21 juni 2024 Geplaatst: 21 juni 2024 Week later en andere f2 tomaat x habrochaitus bloeien maar de bloemen blijven dicht. Ik heb 10 f2 ervan maar het lijkt erop dat zelfbestuiving dominant is. Rondobella gaat bijna bloeien, bloeit rondobella en andere altijd rond 21 juni of is het toeval ? Peruvianum en habrochaitus maken nu knoppen aan en gaan denk volgende week bloeien door de extra warmte. Quote
Roland Geplaatst: 23 juni 2024 Auteur Geplaatst: 23 juni 2024 Het is toeval dat Rondobella bij jou op 21 juni bloeit. Bij mij zitten er al kleine vruchten aan de eerste tros. Ik denk dat je nog wel even hebt te gaan met de wilde soorten om een goede tomaat te krijgen. Daar zouden dan ook speciale smaken tussen kunnen zitten. Ik probeer juist de huidige goede resistente rassen te kruisen mar de meest smaakvolle of productieve rassen om in de eerste generatie een super tomaat te vinden. De F1 Red Pearl x Rondobella bevalt mij erg goed. Door vele geprezen in smaak. Ook voldoende ziekte resistent en productief. De F1 Koralik x Primabella is ook een hele lekkere met goede resistentie. De kruisingen met Resibella vielen tegen doordat de nakomelingen een te dikke schil hebben. 1 Quote
grusonia Geplaatst: 28 juni 2024 Geplaatst: 28 juni 2024 (aangepast) Vandaag echelon f2 open bloemen bestoven met rondobella. Hopelijk slaagt de bestuiving. Volgende week bloeit er meer dus meer kruisingen Is er al Phytophthora gezien onder de resistente rassen? 28 juni 2024 aangepast door grusonia Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 (aangepast) Ik begon dit jaar met zaden van de volgende soorten: Black Cherry x Philamina Black Cherry x Primabella Black Opal x Philamina Black Opal x Primabella Sunrise Bumblebee x Philamina Sunrise Bumblebee x Primabella Sungold op x Philamina Sungold op x Primabella 17 A x Absinthe San pepe x Galahad F4-31-34-44 Galahad F3 - 37 x Absinthe Helaas zijn er veel van gesneuveld door de slakken aan het begin van het seizoen aangegeven in rood maar enkele wel kunnen testen, wat mij opvalt is dat ze allemaal echt enorm goed groeien en produceren, van de cherry varianten vondt ik zelf echt de sungold op x Philamina de beste die er was, de andere varianten handen allemaal een dikkere schil en waren iets zuurder, maar de sungold kruising had een dunnere schil, was rood van kleur en heerlijk zoet, zou deze zo weer zetten de andere niet zo snel. Over de andere 2 kruisingen kan ik niks zeggen. 16 augustus 2024 aangepast door Kevins Moestuin 1 Quote
redzebra Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 (aangepast) heb je eventueel foto's als vergelijk @Kevins Moestuin hoe bv de planten er nu uitzien (bladeren) en hoe de vruchten zijn, @Roland zal toch moeten kunnen vergelijken zonder bias. Voor hem is het veel interessanter om een correcte weergave te krijgenlos van de groei 16 augustus 2024 aangepast door redzebra Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 @redzebra ik snap precies wat je bedoeld dat was eigenlijk ook mijn insteek om dit jaar te gaan doen, alleen heeft iemand besloten in mijn weekendje weg om alle planten uit de grond te gaan trekken. De rede hiervan weet ik niet ik zal een foto maken hoe ik het aantrof vandaag, de smaak had ik daardoor maar geprobeert te omschrijven op herinnering. Quote
redzebra Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 oh??? Dat meen je niet. had je nog andere schade ? Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 @redzebra mijn gehele triomphe de vienne, stoofpeer, nashi peren en een enkele appel boom zijn kaalgeplukt en wat tak schade, enkele planten in potten zijn verdwenen courgette, tomaten en pompoen planten zijn geruimt en dat was het denk ik, althans hoop ik🙈🙈 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.