Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kiwi stekken


greetje11

Aanbevolen berichten

35 minuten geleden, EdelSpint zei:

Er zou dus een manier moeten zijn waardoor je de waterwortels in ere blijft houden, terwijl het hout ook de kans krijgt grondwortels in (lichtvochtige) aarde te maken.

 

Er zou een experiment gedaan moeten worden met hout net waterwortels in bijv 1) lichtvochtige aarde; 2) modder (met kans op rot); 3) het hout in lichtvochtige aarde terwijl een deel van de waterwortels nog schoon water bereiken

 

Dat soort experimenten zullen ongetwijfeld vol op gebeurd zijn binnen onder meer de biologische en botanische wetenschap. Het nu weer te gaan doen, lijkt me eerlijk gezegd zoiets als nog eens proberen om een vierkant wiel uit te vinden, wat al vele keren gedaan en niet-mogelijk gebleken is. 

 

Ik denk dat mensen er slimmer aan doen om te leren welke paar planten wel met succes op water gestekt kunnen worden en dan verder groeien (zwarte bes, wilg, een aantal moerasplanten....van die weet ik het) en voor de rest NIET op deze techniek te vertrouwen, maar de gepaste vermeerderingstechnieken voor ieder soort te leren kennen en gebruiken. Bovendien zijn er ook een heel aantal planten die weliswaar gestekt kunnen worden, maar waar dit onder zulke specifieke omstandigheden moet gebeuren (precieze moment van stek nemen, de goede grootte en precieze onderdelen van de plant, de juiste combi van temperatuur en luhtvochtigheid, de ondersteuning van verschillende hormonen in verschillende concentraties e.d.) dat het voor een liefhebber heel moeilijk is. Naast stekken zijn nog een heel aantal andere technieken een mogeijkheid die soms kan werken: marcotteren, wortelmarcotteren, afleggen, enten (in vele variaties) zaaien enz. 

 

Kortom: experimenteren mag en is leuk en leerzaam, maar de (meer wetenschappelijke) kennis die al bestaat proberen te gebruiken kan je een grote voorsprong geven. Overigens is internet vaak de bron die we gebruiken dan. Een nieuwe bron: lang niet alles is te vinden op internet...er moet al een goede reden zijn om het daar te publiceren en toegankelijk te maken....informatie van meer dan 10 a 15 jaar oud is vaak nooit op internet gezet, de meeste "informatie" op internet is intussen met commercie verbonden, gekleurd, eenzijdig, soms compleet foutief of ondeskundig (en dan meer dan eens weer blind overgeschreven), niet gratis meer als je er meer van af wilt weten, enzovoort. Bovendien zijn de zoekmachines die bijna iedereen gebruikt, zoals Google, intussen enorm vervuild met reclame en logaritmen die de meest aangeklikte en door commercie of populairdoenerij overheerste dingen op de voorgrond brengen en de goede informatie op bladzijde 10 of 25 van de zoekresultaten wordt niet meer gezien. 

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...