Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kiwi stekken


greetje11

Aanbevolen berichten

Greetje stek van Kiwi kan nu (snoeitijd)

 

Stekhout is een halve tot ander-halve centimeter dik, 30-50 cm lang

Knip de stekken boven en onder een knop af, Hou goed in de gaten welke kant onder/boven is.

Verwijder tegenover de onderste knop een schilfer van de bast, wondje maken bevorderd beworteling

 

Doop de stekken in een stekpoeder en plant de stekken in goed doorlatende stekgrond.

Dit kan met meerdere stekken in een pot.

Wegzetten bij kamertemperatuur of iets daarboven (20-25), refgelmatig scheutje water.

 

Slagingskans is wat laag dus zou zekewr meerdere in een pot steken, dat je reserve stek hebt.

Extra zou ik bovenkant stek even beetje kaarsvet op doen om rot tegentegaan

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet gelijk nu doen nee. Wacht een weekje. Nu snoeien is niet zo slim ( invriezen snoeiwond, kan heel ver gaan ) Op zich is nu binnen stekken wegzetten wel mogelijk , koele lichte ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeitijd is toch december en januari ?

Lijkt mij wel dat stek nemen nu kan en er geen gevaar ivm vorst is, maar zeker ben ik daar niet van, lijkt mij alleen zo vanzelf sprekend me hun snoeitijd, dn kan je toch verwachten dat kans op vorst groot is.

In iedergeval moet je stek nemen voor de sapstroom weer op gang komt, ivm doodbloeden van struik,

daarna kan je nog in Juni/Juli/Aug zomerstek proberen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst,.. het stekken van gewone Kiwi is niet altijd een succes, bij kiwi-bessen is het veel makkelijker om deze aan het wortelen te krijgen.(ander verhaal)

 

Gewone Kiwi stek je in November, potlood dikke rechte takken van 25 cm lengte, één cm onder de laatste knop ,dit doop je in wortelpoeder stop alle stekken in een diepe pot (emmer) zaai/stekgrond (turfmolm/zandmengsel) matig vochtig houden ! niet NAT.

2 ogen boven de stekgrond uit laten steken, koel wegzetten (geen vorst) liefst bodemwarmte !! voeten warm ,hoofd koel warmtematje

 

Kiwi stekken mag je niet te vroeg/snel in een warme ruimte zetten, doe je dit in deze periode na strenge vorst dan zullen de bladknoppen wel alvast uitlopen maar weer snel afsterven aangezien de stek nog géén wortels bezit om vocht op te nemen.

 

Daarom eind okt/ nov deze stekken knippen, ze hebben dan alle tijd om eerst callus aan te maken en vervolgens wortels, daarna kunnen pas de knoppen uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb 3 stekken van de plant gehaald en in een pot gezet.

Aangestipt met stekpoeder.

Ook heb ik een tak naar beneden toe gebogen en ingegraven, dus die zit nog aan de moederplant.

Daar boven op heb ik een steen gelegd zodat hij in de grond blijft zitten.

We wachten beide resultaten af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
Hoop dat ze doorgaan .. nog niet gekeken of er ook al wortel groeit

 

Als het najaarsstekken zijn, zullen ze zeker nog geen wortel hebben. Die mag je niet voor mei/juni zichtbaar verwachten, mogelijk nog later.

Eerst moet zich een soort wondweefsel vormen ("callus") waaruit een plant nog allerlei soorten cellen kan vormen...dus ook wortels. Afwachten dus.....

 

Het kan (is heel waarschijnlijk) dat dit de al gevormde knoppen zijn die nog groeien met het voedsel dat in het hout is opgeslagen. Die zullen na een tijdje gaan verleppen.....als er in mei of zo echt nieuwe groeipuntjes op je hout komen, heb je kans dat je stekken gaan lukken. Nu koeler zetten en over een paar weken ergens in de schaduw in de tuin....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
Even een oud topic wakker maken.
Half november heb ik een aantal stekken genomen van mijn Soreli-kiwi.
De stekken staan samen in een pot, de pot heb ik in een plastic zak, die op een kiertje staat, geplaatst. De pot heeft gedurende winter bij rond 15gr in de garage gestaan.
Nu beginnen er uitlopertjes te komen maar zoals @weknow aangaf zegt dat nog niets.
Ik zit nu wel met vraag "hoe verder?".
Binnen laten staan of naar buiten? De pot in de plastic zak laten of eruit halen?
 
20220313_173937.thumb.jpg.7e7fdc9c7346157ef6b9612d9305830b.jpg
 
20220313_173953.thumb.jpg.771fc16f5e3ad50326f94b6940b7d271.jpg
aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertus ik zal het theoretisch benaderen, heb niet de ervaring met kiwi, maar mijn gevoel zegt koel en licht, dan overstimuleer je de stekken niet te veel en krijgen ze de tijd om definitief te wortelen. Dan na half mei naar buiten nadat je ze goed zorgvuldig afhard. Direct zonlicht nog even vermijden met de kwetsbare stekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 uren geleden, Bertus zei:

Ik zit nu wel met vraag "hoe verder?".

 

Met kiwi heb ik geen stek-ervaring, Ik kweek geen kiwi's. Bertus. Wel met kiwibes en vele andere (fruit-)struiken.

 

Mijn  methode is dat ik de wat moeilijkere soorten, zoals kiwibes, in de koude kas laat (daar staan ze dus de hele tijd onder wat minder extreme omstandigheden dan buiten)  tot ergens april/mei en ze dan met pot en al op een halfbeschaduwde plek buiten zet, bijvoorbeeld onder een boom. Ergens later in het jaar...bijvoorbeeld als er wortels zichtbaar worden aan de onderkant...pot ik ze dan apart op. makkelijkere soorten zet ik als stek meteen buiten, soms met pot en al ingegraven. Guy De Kinder (Blog: Fruit ABC op internet o.a.) adviseert om de stekken vanaf maart/april  in een rij met losse, zanderige grond, uit te planten buiten. Essentieel is dat de pot met stekken niet uit kan drogen.

 

Wortels komen vaak pas laat...ergens voorjaar-zomer. Eerste uitlopen gaat meestal op voedselvoorraad in het hout. (Als je nu kersenhout of appelhout met bloemknoppen knipt, gaan die in een vaas binnen ook bloeien op voorraad in het hout). Daarna komt de kritische periode, niet alle soorten zullen of kunnen zelfs wortel maken. Ik heb najaar 2020 een wolmispel gestekt en de enige overlevende stek van de 4  had in het najaar nu nog geen wortels, maar ik denk dat er nu wel wortels beginnen te komen...dus soms moet je ook geduld hebben en gewoon proberen.  Warmte is niet persee een voordeel overigens, aangezien het uitlopen daardoor ook veel te snel kan gaan, waar moet je ze dan houden tot in het voorjaar?

 

Die plastic kapjes reserveer ik eigenlijk alleen voor zomerstekken. Dan is vochtverlies uit bladeren en hout soms funest en bij veel soorten hoge luchtvochtigheid gewenst. Voor de winterperiode als hout entwijgen in rust zijn, is dat niet echt nodig en geeft het zelfs risico op rot. 

 

Nog een opmerking over kiwibessen-stekken. Sommige varieteiten gaan heel makkelijk en andere niet of bijna niet. Of dat bij kiwi ook geldt, durf ik niet te zeggen. 

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertus volgens mij is dat niet wat Weknow bedoelt. Hij laat ze zelf in de koude kas tot mei. Ik denk omdat dat minder snel uitdroogt. Je zou de pot misschien in huis op een lichte plek kunnen zetten zonder plastic zak. En dan vanaf april afharden. Zo heb ik het met druif een keer gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ook kunnen. Ik heb destijds de afdekking op de stekken gehouden in huis. Dus de luchtvochtigheid was wat hoger. Kreeg ook wel problemen daardoor, als ik niet genoeg luchtte.

Dan misschien buiten iets bouwen waardoor er niet al te veel lucht langs de stekken gaat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, fre3ke zei:

Ik denk omdat dat minder snel uitdroogt. Je zou de pot misschien in huis op een lichte plek kunnen zetten zonder plastic zak. En dan vanaf april afharden. Zo heb ik het met druif een keer gedaan.

Als ik moest kiezen tussen binnen of beschut buiten, dan bijna altijd het laatste. In de winter is de koude kas wat beschutter en constanter dan buiten in extremere omstandigheden (hoosbuien, soms scherpe vorst, uitdrogende wind zoals verleden week, storm). In de klas is het niet vochtiger 's winters persee, maar wel wat beschermder...makkelijker te controleren. Nee...een kas heeft nu zelfs het probleem dat ze snel opwarmt met wat zon en binnen een paar uur van bijv. 3 graden naar 30+ graden kan gaan...dus volop luchten, zaaigoed en stekken op de grond houden (warmte zit bovenin veel sterker) en goed opletten dat het niet uitdroogt is daar zeer nodig...wat dat betreft is een folietunnel al veel beter. 

 

Binnen en heel veel licht is bijna niet te realiseren. Mensen meten dat verkeerd en schatten het verkeerd in. Ik heb jarenlang als professioneel fotograaf gewerkt en als je een opvallende lichtmeting toepast in een raam oid dan zie je al gauw hoe weinig licht daar komt (meestal wordt de fout gemaakt dat licht gemeten/geschat wordt naar buiten en als de zon naar binnen schijnt,, maar dat is niet het licht dat op een plant zou komen!!) en per meter afstand vermindert dat nog eens met een factor 4. Met wat natuurkunde-kennis kun je snel berekenen dat in een vensterbank vaak nog maar iets van 1/500 a 1/1000 van het licht komt dat er buiten is in de open lucht.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen voor de nuttige aanvullingen.

De pot gaat naar buiten onder de overkapping ... veel licht, geen zon. Zo kan ik hem goed in de gaten houden ook wat vocht betreft. Bij schraal weer zet ik 'm beschut of zet er tijdelijk een "tentje " overheen.

Hoe dit afloopt zal ik hier nog terugmelden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook bezig met kiwi stekken te proberen doen uitlopen. (dankzij iemand van forum aan stukjes snoeihout van  soreli geraakt, nog altijd super blij mee)
Bij wijze van experiment doe ik het op verschillende manieren omdat kiwi stekken blijkbaar niet altijd succes kent.
Voorlopig resultaten, gestart rond 20januari:

- Stekje met stekpoeder opgepot met zakje erboven, op warme plaats boven chauffage aan raam. Stekje liep vrij snel uit, maar verwelkte ook vrij snel
- stekje op zelfde manier als hierboven, op koelere en iets donkerder plaats. Stekje liep na maand uit en heeft nog altijd groen blad. Nog geen zicht of er iets aan het gebeuren is met deel in de aarde.
- Stekje in glas water, met in water mespuntje stekpoeder opgelost. Deel die in water zit barst schors open en krijgt rondom witte puntjes van 3mm. Stek krijgt ook blad en ziet er gezond uit. Dit gewoon op kamertemperatuur.

- Verdere stekjes liggen veilig in een koelkast om te enten op bestaande kiwiplant buiten in volle grond eens deze voldoende blad heeft.

Hopelijk heeft 1 van bovenstaande methodes uiteindelijk succes en heb ik na een zoektocht van een dikke 2 jaar binnenkort een gezonde soreli kiwiplant.

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-3-2022 om 20:56, weknow zei:

Als je nu kersenhout of appelhout met bloemknoppen knipt, gaan die in een vaas binnen ook bloeien op voorraad in het hout

Klopt als een bus. Paar weken geleden kersenbloesemtakken gekocht, maar voordat ik ze in een vaas zette, flink kort geknipt. Nou bloeien deed het amper. Denk dat er te weinig energie over was.

 

Ontopic: ik heb vorig jaar de hybride kiwibes issai geprobeerd te stekken op meerdere manieren. Bij mij leek de plain water methode het doeltreffends: (2 stekjes) kregen eerst wortelbobbeltjes, later echt lange wortels. Heeft het echter niet gehouden, na verloop van tijd verloor ie blad om voor mij onduidelijke redenen. Volgens mij na het oppotten. Winterslaap? Of toch niet goed aangeslagen?

 

De hoop heb ik toen soort van opgegeven en in plaats van weggooien maar uitgeplant buiten. Ik merk t wel als ie alsnog uitloopt.

 

@Sanderv leuk jouw experiment!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdelSpint, ik heb die ervaring die jij met de kiwibes hebt nu met een druif gehad en ook wel met kamerplanten. Het lijkt of de waterwortels zich niet goed kunnen aanpassen naar een ander groeimedium. Waarom dat precies zo is snap ik niet zo goed, een wortel is toch een wortel zou je denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, MSDG zei:

Het lijkt of de waterwortels zich niet goed kunnen aanpassen naar een ander groeimedium.

Dat is inderdaad zo. Maar sommige planten hebben dat vermogen. Waterwortels kunnen zonder zuurstof of kunnen op een andere manier zuurstof binden. Wortels hebben juist volop zuurstof nodig. 

 

Je kunt het tot op zekere hoogte vergelijken met het verschil tussen keiuwen en longen. Sommige dieren, met name amfibieen kunnen op beide manieren ademen. Andere, zoals sommige reptielen kunnen eerst in water ademen met soort kieuwen en dat verandert in een soort longen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow mooie vergelijking

 

Er zou dus een manier moeten zijn waardoor je de waterwortels in ere blijft houden, terwijl het hout ook de kans krijgt grondwortels in (lichtvochtige) aarde te maken.

 

Er zou een experiment gedaan moeten worden met hout net waterwortels in bijv 1) lichtvochtige aarde; 2) modder (met kans op rot); 3) het hout in lichtvochtige aarde terwijl een deel van de waterwortels nog schoon water bereiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...