Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Binnen een cluster uitgevouwen perenbladen vind ik er af en toe een die opgekruld is.

Deze haal ik van de boom af , en bij openrollen, komt er een klein zwart wormpje te voorschijn.

Dit lijkt mij een beginstadium van...? Blad verwijderd en in de vuilnisbak.

Weet iemand wat dit is en of het schadelijk is, en wat kan je er tegen doen.

Verder vond ik onder een tak een zwart bultje.. Deze heb ik met een mesje er af gehaald, blijkt er eerst wit poeder zichtbaar en later komt er nog een gelige drab uit...

Rara wat is dit ? Begin van een bloem ? of een schimmel

Geplaatst:
2 uren geleden, rorror zei:

Zwart wormpje zal een rupsje zijn, die produceren spinsel om de bladeren dicht te vouwen.

Spinselmot?

2 uren geleden, rorror zei:

Het zwarte bultje, zal een dop/schildluis zijn.

Perenroest? Vooral ook vanwege dat witte poeder. Maar kan van alles zijn. Indien perenroest, dan staat er binnen enkele honderden meters een juniperes-boom, waar dit schimmel door wordt overgebracht. 

Ja een perenboom is soms een ecosysteem op zich...een gezonde boom heeft ook allerlei imperfecties en belagers die er in leven. En precies dat kan een gezonde boom uitstekend aan.   Allerlei beestjes of aantastingen die mee-profiteren...prachtig om te zien hoe complex natuurlijke samenhangen zijn!  Dat kun je kapot-spuiten en daar kun je je druk over maken. Je kunt het ook accepteren of zelfs waarderen dat het er gewoon bijhoort.... Ga je het bestrijden dan heeft dat bijna altijd precies het omgekeerde effect: je ruimt de natuurlijke weerstand en helpers die samen met die profiteurs in je boom voorkomen op en maakt er daardoor een ziekelijke en kwetsbare boom van. Wil je alles gaaf en mooi en geen schimmeltje, bacterieetje of beestje dat ook profiteert van je boom, dan koop je beter een plastic boom of spuit je preventief en curatief tegen alles wat maar natuurlijk is...zoals in de gangbare fruitteelt heel veel gebeurt. 😉 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Moest even weer opzoeken wat de juniperes was 😃, ik wist dat wel nog dat de schimmel voor perenroest op een conifeer overwinterde, de jeneverbes dus.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...