Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De kersenvlieg te slim af ?


Frans

Aanbevolen berichten

Dat verwacht ik in ieder geval wél dit jaar. Het resultaat zal over een paar maanden zichtbaar zijn.

 

Mijn kersen bleken vorig jaar voor minstens 90% onbruikbaar vanwege aantasting door de kersenvlieg. Ter bestrijding vangplaten en feromoonvallen plaatsen wil ik niet eens doen omdat ik verwacht dat dat in mijn geval zelfs een averechts resultaat zal hebben. De oorzaak is namelijk een enorme Hedelfinger die op ruim 100 meter van mijn tuin staat (zie foto #3 toen hij 14 dagen geleden in bloei stond) en die later in het seizoen vergeven is van de kersenvlieg. Om met feromoonvallen vanuit die omgeving nog eens extra hoeveelheden kersenvliegen te gaan lokken lijkt me niet zo handig.

 

Andere oplossing dan maar. De kersenvlieg komt in mei boven de grond om in de nog onrijpe kersen eitjes af te zetten. Tegen die tijd is de kersenbloesem al bestoven en zijn hommels en bijen niet meer nodig. De bomen ontoegankelijk maken voor de vlieg, vóór die zijn vernietigende werk kan doen, kan dus een oplossing zijn. Bijkomende voordelen zijn nog dat ook de Suzuki vlieg wordt buiten gesloten en vogels zoals spreeuwen en merels geen kans meer zien om kersen te roven.

 

Omdat van mijn 3 kersenboompjes momenteel een Sunburst en een Stella uitgebloeid zijn heb ik ze vandaag m.b.v. een klamboe ingepakt. Met de derde, een Kordia, wacht ik nog een paar dagen omdat die nog wat bloesem heeft die bestoven kan worden.

 

kersenvlieg1.thumb.JPG.ced1e46cd41cd7c020dc2dc26d2897ef.JPG

 

kersenvlieg2.thumb.JPG.efde8002bd89092549891ae92f3a2835.JPG

 

kersenvlieg3.thumb.JPG.02c1672eee87d884f09abc1ce8a4693f.JPG

 

De beruchte Hedelfinger


Het idee om bij boompjes een klamboe te gebruiken is overigens niet nieuw. Zo gebruik ik al jaren met succes een klamboe om mijn peren tegen wespen te beschermen.

 

klamboe1.thumb.JPG.7aec5a6820d268c1176571c1b6b1c207.JPG

 

klamboe2.thumb.JPG.cc51014b66f86f08783051f137f07c23.JPG


 

  • Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Experiment geslaagd. Ze blijken vrij van maden van de kersenvlieg te zijn. Verder is er geen haast met het plukken van de rest van de kersen want die zijn onbereikbaar voor vogels.

 

kersenvlieg7.thumb.JPG.da2378ee6825b40edaf07a98667dbe6e.JPG

 

Sunburst, Kordia en Stella.

 

Waar ik niet op gerekend had was de groeikracht van de boompjes. Hierdoor was tussentijds eenmalig wat snoeiwerk vanonder de klamboe nodig.

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke

Valt wel mee hoor. Kwestie van slim inkopen  :) . Ik heb er enkele uit de sale van de Lidl gekocht voor 7.99 euro/stuk en enkele uit de dump van het Kruidvat voor 4.99 euro/stuk dacht ik. Bovendien gaan ze als je een beetje voorzichtig bent enkele jaren mee.

 

De Action had ze vorig jaar ook voor iets van 3.99 euro/stuk maar die zijn een stuk kleiner. 
 

  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans mooi resultaat. Naast de kersenvlieg hou je de suzukii-vlieg (mss net zo'n groot probleem) tegen.

Vraag me wel af hoe je de komende jaren de bomen gaat inpakken als de groei erin komt. 

Vorig jaar heb ik mijn Kordia omgezaagd tgv vogels en suzukii-vlieg en een net plaatsen tegen vogels was een (te) levensgevaarlijk karwei geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Bertus zei:

Vraag me wel af hoe je de komende jaren de bomen gaat inpakken als de groei erin komt. 

 

Ik wil de Kordia en de Sunburst niet meer hoger laten worden. De Stella is een ander verhaal omdat die door het ontbreken van een harttak eigenlijk een 'mislukte' boom is en min of meer een struikvorm heeft.

 

Door de grote groeikracht heb ik overigens al een keer vanonder de klamboe wat moeten snoeien. Scheuten die door de klamboe werden gedwongen terug de boom in te groeien moesten ingekort worden. Het netjes snoeien gebeurt wel weer ergens in september als de boompjes een paar maanden zonder klamboe hebben gestaan.

 

Een snoeibeurtje waar dus niet op gerekend was. Waar ik ook geen rekening mee gehouden had was bladluis. Op een gegeven moment bleek er nogal wat bladluis in de boompjes te zitten. Dat trok wel veel lieveheersbeestjes aan maar die werden tegen gehouden door het gaas. Door met een potje van beneden naar boven langs de klamboe te schrapen waren ze makkelijk te vangen. Aan de andere kant van de klamboe werden ze weer losgelaten.

 

kersenvlieg4.thumb.JPG.484a946e89eae392501499826b40183f.JPG

 

kersenvlieg5.thumb.JPG.e3e9e39d80b27e60d9e265957f99c02d.JPG

 

Het opruimen van de luizen ging daarna aanmerkelijk snel. Er waren na een week ook al veel larven van lieveheersbeestjes te zien en dat zijn pas de echte killers. Vrouwelijke lieveheersbeestje kunnen per dag wel 20 tot 50 eitjes af zetten. Afhankelijk van de temperatuur komen de larven al na 4 tot 10 dagen uit hun ei.Dat tikt dus lekker door. 

 

Ook hier heb ik weer van geleerd. Volgend jaar plaats ik al in een vroeg stadium lieveheersbeestjes onder de klamboes. 
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat verschillende middeltjes getest op verschillende bomen. Aaltjes, feromoonvallen, gele vangplante... de biologische middeltjes dus. Het resultaat: zeer teleurstellend. 

 

Echter heb ik mijn late kersen 2 keer bespoten met Spinosad Conserve Garden. Op 2 kilo kersen waren er misschien een stuk of 8 met wormpjes in. Zelfde resultaat ongeveer bij mijn krieken. Het is nog af te wachten hoe het met mijn Hedelfinger gesteld is maar ik heb er een goed oog in. Ga volgend jaar al mijn kersenbomen ermee bespuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...