freggel Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Ik heb nog een paar boerenkoolplantjes in de tuin staan. Sinds we s'nachts zulke strenge vorst hebben hangen ze er maar zielig bij. De onderste bladeren lijken zelfs af te sterven. Nou vroeg ik me af tot welke temperaturen boerenkool kan verdragen. Ook overdag vriest flink het en ik vroeg me af of ik toch gewoon kan oogsten nu. Niet vanwege de vorst, maar omdat de boerenkool eerst nog goed schoongemaakt moet worden voor het gekookt wordt. Wordt het dan een slappe bende, m.a.w. kan ik beter wachten tot het minder hard vriest voor ik oogst? Quote blog/freggel/
Hanneke91 Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Ik lees even mee! Ik ben heel benieuwd, heb zelf geen idee hoe/wat/waar maar heb nog wel boerenkool in de tuin staan . Quote
sammetje Geplaatst: 9 februari 2012 Geplaatst: 9 februari 2012 In het handboek van ecologisch tuinieren staat: Winterrassen verdragen vorst tot ongeveer -15 graden. Bij zeer strenge vorst, vooral zonder sneeuw, kunnen de bladeren toch nog geel of bruin worden. De hoogste en grofst gekroesde rassen kunnen het best tegen de vorst. Quote
Helly Geplaatst: 9 februari 2012 Geplaatst: 9 februari 2012 Kan het nog doorgroeien na de vorst of kan je dat dan wel vergeten? Quote Good things come in small packages
chaotik Geplaatst: 9 februari 2012 Geplaatst: 9 februari 2012 Vorig jaar...of dat jaar er voor, was het ook zo koud. Ik ben toen stug door gegaan met boerenkool oogsten ondanks dat de bladeren bevroren waren. Thuis deed ik ze in de gootsteen met heet water en dan waren de bladeren zo ontdooit. Het blad is zn stevigheid wel kwijt, maar smaakt na mijn mening er niet minder op.Toen het weer ging dooien ontdooide mn boerenkool ook en verwelkte daarna vrij snel. Miss ligt het aan de soort, de grond, hoe sterk de plantjes sowieso waren, dat weet ik niet, maar ik had er iig niks meer aan nadat de planten ontdooit waren Quote
freggel Geplaatst: 9 februari 2012 Auteur Geplaatst: 9 februari 2012 Dan kan dat dus toch kloppen van die afstervende bladeren... Het is hier enkele nachten wel kouder geweest dan -15. Hmmm... ik zal de resterende planten dan maar vlug gaan oogsten voor de dooi zondag invalt. Zou zonde zijn als ze zouden verwelken. Ze gaan juist zo goed! Ik neem aan dat ik het nog gewoon in de vriezer kan stoppen of is het niet goed als als er stevige vorst overheen gegaan is, ontdooid is en weer wordt ingevroren? Quote blog/freggel/
chaotik Geplaatst: 9 februari 2012 Geplaatst: 9 februari 2012 Ik weet niet hoe ver je tuin van je vriezer af ligt... Maar ik zou zeggen: Lekker oogsten en ongewassen in de vriezer leggen en wanneer je het wilt gaan eten leg je de boerekool in een warm badje in de gootsteen, schoonmaken en in de pan ermee! Als je het eerst thuis gaat wassen (en dus ontdooit) en daarna weer in de vriezer doet om het later weer te ontdooien wanneer je het gaat eten word het smeurie. Sowieso zal het, zodra het ontdooit is, wat slap worden, maar herhaal je dat bevriezen/ontdooien ritueel een paar x houd je weinig (lekkere) boerenkool over vrees ik.. Quote
freggel Geplaatst: 9 februari 2012 Auteur Geplaatst: 9 februari 2012 Mijn moestuin heb ik gewoon in de achtertuin, dus de vriezer is lekker dichtbij. Bedankt voor de tip! Maar goed dat ik het even vroeg, want ik zou het zelf dus eerst gewassen hebben. Quote blog/freggel/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.