Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is een kip die alleen leeft zielig?

speets

Recommended Posts

Toen het maatje van mijn kip (4,5) dood ging, was ik bang dat ze erg zou gaan kakelen en zielig zou zijn , maar niets van dat alles! Ze is stiller en communiceert alleen als ze mij ziet, bij gebrek aan ander gezelschap. Maar verder scharrelt ze lekker rond en hoeft nu niet meer voortdurend in de gaten te houden of ze haar zus een lekker hapje af moet pakken, en of het al tijd is om haar weer eens flink af te rossen. Want dat was schering en inslag.

Je leest 'overal' dat een kip een groepsdier is en het DUS zielig is om een kip solo te houden, maar is dat wel zo? Kippen leven niet in een groep vanwege de gezelligheid maar omdat dat veiliger is. De kans dat een kip opgegeten wordt door een hongerige rover is zo'n 100 % als ze alleen is, tegen 1 % als ze in een groep van 100 kippen loopt.
En een kip die in een bestaande groep komt, wordt bepaald niet 'gezellig' welkom geheten, integendeel.

Maar ik heb nooit eerder een solokip gehad en lees graag verhalen van mensen die daar ervaring hebben.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik kan niet niet zeggen hoe erg het is een kip alleen. Ik weet alleen dat ze zich heel sterk op het baasje gaat richten als ze alleen zijn. Ook. dat heb ik van anderen. 

Deze redenering klopt niet helemaal Speets:

. De kans dat een kip opgegeten wordt door een hongerige rover is zo'n 100 % als ze alleen is, tegen 1 % als ze in een groep van 100 kippen loopt.

Een vos maakt bijvoorbeeld vaak alle kippen dood voor hij ze  uithaalt. 

10 uren geleden, Trea zei:

Deze redenering klopt niet helemaal Speets:

Wat niet klopt is dat jij uitgaat van kippen die onvrijwillig en in gevangenschap een 'groep' vormen.

Mijn kansberekening gaat uit van de natuurlijke situatie, van een groep in zijn algemeenheid, in het wild.

Het gaat natuurlijk niet om het rekensommetje. En al helemáál niet over de uitzondering op de regel 🤨 😒

Edited by speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Klopt. Als je veel kippen hebt in een natuurlijke omgeving zullen ze niet in een keer verdwijnen. Maar ze zullen (met name snachts ) waarschijnlijk wel een voor een verdwijnen. Tot je er geen meer hebt.
Dat is in ieder geval een kennis van mij overkomen die kippen had die liever in de boom sliepen. Ze had er geen 100. Maar 8. En er liep geen gaan bij. Maar die doet snachts ook weinig om zijn toom te beschermen.