boomknuffelaar Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 Ik heb in de lente veel bloesem en nu veel fruit hangen aan de Opal pruimboom. Maar nauwelijks blad. Kan het aan de bodem liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 Kan je een foto maken? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted May 30, 2022 Author Share Posted May 30, 2022 Zo ziet het eruit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 Voor zover ik het kan zien. Of Monillia (tak en bloesemsterfte, zeker als het al tijdens de bleoi is begonnen) of - minder waarschijnlijk vanwege patroon - vruchtboomkanker. Remedie bij beide: Zieke, dode delen ruim wegsnoeien en geknipte hout afvoeren. Gereedschap ontsmetten. Nu ingrijpen kan betekenen dat het herstelt. een gezonde bodem en vooral ook NIET extra mesten kan zeker helpen. Maar wij kennen je bodem natuurlijk niet! Wat voor bodem heb je en hoe ben je ermee omgegaan? Waarschijnlijker is slechte zomer verleden jaar en vooral snoei in winter. (Niet tussen half september en eind april snoeien in alle prunus-fruit!!!) Dat is altijd roepen om dit soort problemen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted May 31, 2022 Author Share Posted May 31, 2022 Dit begon eigenlijk vorig jaar al. Na de storm van mei 2021. Ik had toen ook veel koemestkorrels en bemeste tuinaarde toegevoegd. Ik denk dat het de bodem hierdoor verstoord is. Kan ik het luchtiger maken met wat zand? En wat voor zand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 31, 2022 Share Posted May 31, 2022 Is deze soort ge-ent? Kan namelijk de ent-plek niet spotten. Kan het zijn dat je misschien de boom te diep gezet hebt, dat kan ook dit soort problemen opleveren. Volgens mij is de regel dat de ent plek, de verdikking net boven de wortels, 5 tot 10cm boven de grond komt te staan. Weet je hoe diep het grondwater niveau is. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 31, 2022 Share Posted May 31, 2022 (edited) 26 minuten geleden, rorror zei: Is deze soort ge-ent? Kan namelijk de ent-plek niet spotten. Kan het zijn dat je misschien de boom te diep gezet hebt, dat kan ook dit soort problemen opleveren. Dat is niet zo gek bij Prunus. De meest gangbare, commerciele, manier van enten is via occulatie en daarvan zul je meestal geen entplek zien. Te diep zetten zou niet direct leiden tot rijke bloei zonder vruchtdracht. Wel tot waarschijnlijk sterkere groei en mogelijk opschot vanuit de onderstam en het weggedrukt worden van het ras zelf. (Bij sommige pruimenrassen, bijv. Reine Claude vert, wordt itt ander fruit zelfs soms bewust dieper geplant om vruchtbaarheid te versterken, maar dat terzijde) Volgens mij heb ik het meest plausibele probleem hierboven al aangegeven. 1 uur terug, boomknuffelaar zei: Ik denk dat het de bodem hierdoor verstoord is. Kan ik het luchtiger maken met wat zand? Ik zie de reden niet om al deze dingen te doen. Welke bodem dan? En in welk opzicht verstoord. Als ik de 0-situatie van de bodem niet ken, kan ik niet inschatten welk effect die handelingen kunnen hebben. Opal is een makkelijke pruim die ook best wat minder ideale bodem verdraagt, maar ziek en onbehandeld zal ook die niet floreren. Natte voeten vinden alle fruitbomen verschrikkelijk (lees...als je dat hebt, plant daar geen fruitbomen!) ...dat zou altijd vragen om problemen en allerlei infecties zijn. Soms kun je het omzeilen door op een heuvel te planten. Maar wat weten wij over de bodem van boomknuffelaar als hij daarover niets vertelt? Voorjaar 2021 hebben overal alle soorten Prunussen afgezien van de natheid en zijn er heel wat bomen aan schimmel of bacterie-infecties bezweken. Dat geldt voor perzik, abrikoos, kers, morel en ook pruim. Edited May 31, 2022 by weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted May 31, 2022 Author Share Posted May 31, 2022 (edited) Ik had eerst normale tuinaarde. Gewoon zwart. Van zakken potgrond. Jaren geleden aangelegd. 'Verstoord' door koemestkorrels bedoel ik. Heb trouwens ook een strak getegelde tuin waardoor al het regenwater in de aarde stroomt waar deze pruim in staat en dus vaak natte voeten heeft. De eerste paar jaar had de boom normale bladeren. Ik denk dus dat het aan deze twee factoren ligt: teveel koemestkorrels en teveel regenwater. Beiden veel van gehad lente van vorig jaar. Dus jij denkt dat het hoogstwaarschijnlijk monilla is en het uiteindelijk zal afsterven als ik niet ingrijp? Edited May 31, 2022 by boomknuffelaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted June 1, 2022 Author Share Posted June 1, 2022 19 uren geleden, rorror zei: @rorrorhet is inderdaad geënt. Maar niet te diep geplant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 1, 2022 Share Posted June 1, 2022 21 uren geleden, boomknuffelaar zei: Dus jij denkt dat het hoogstwaarschijnlijk monilla is en het uiteindelijk zal afsterven als ik niet ingrijp? Voor zover ik het op deze foto kan beoordelen, zie ik inderdaad een behoorlijk zieke boom. Voedingswaarde van koemestkorrels is niet hoog. Globaal dubbele van compost. Moet al heel veel geven om daarmee problemen te krijgen. Maar als je een natuurlijke bodem hebt met enige vruchtbaarheid is voeden van fruitbomen niet echt nodig. Wat koemestkorrels zijn echter zo licht dat het niet gauw kwaad kan in tegensteling tot kunstmest of verse organische mest...die zijn in een fruittuin m.i. nooit gewenst. Bomen tussen tegels......zullen het niet echt doen. Zakken bemeste tuinaarde zijn ophooggrond en geen grond om in te telen. Voor fruitbomen geldt dat grond niet waterziek mag zijn. Het gaat er niet om of het hard regent! Kan het water snel dieper in de bodem zakken en de bodem dus blijven ademen.....daar gaat het om. Voor een pruimenboom mag eigenlijk nooit - althans niet langer dan enkele dagen -het (grond)water niveau minder dan 80 centimeter zijn. Anders ongeschikt voor ALLE fruitbomen die allemaal zullen gaan kwijnen en allerlei ziektes krijgen gaandeweg. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted June 2, 2022 Author Share Posted June 2, 2022 Het rare is dat er veel moeie bloesem was in de lente. Geen gekkigheid zoals bloesemuitval e.d. Maar het probleem is dus gebrek aan blad. En dat kan dus een een teken zijn van een hele zieke boom? Dit maakt me best droevig. Ik hoop dat het goed gaat komen uitzichzelf. Want ben een echte leek op dit gebied. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted June 2, 2022 Author Share Posted June 2, 2022 (edited) . Edited April 25, 2023 by boomknuffelaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted April 25, 2023 Author Share Posted April 25, 2023 (edited) Zouden de gaten in het blad te maken hebben met de gezondheidsproblemen? Waardoor komen die gaten? Zie eerste en tweede foto. Verder staat de boom er nu goed voor zoals te zien in de tweede foto. Genoeg blad, met hier en daar wat kale plekken. Maar veel minder bloesem dit jaar. Zal wel door het koude weer komen denk ik. Edited April 25, 2023 by boomknuffelaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 25, 2023 Share Posted April 25, 2023 Dat soort gaten worden door rupsen gemaakt. Ik hoop dat je boom gezond blijft. Maar met die tegels eromheen zal hij het wel zwaar hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted April 25, 2023 Author Share Posted April 25, 2023 En dit is zeker geen hagelschot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts