Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

enquête turfvrije potgrond

Featured Replies

Geplaatst:

Potgrond zonder veen of kokos!

Beste,

Nadat wij (Matthijs, Gerben en Leanne) met Plantastic Startup weekend Groningen hebben gewonnen, zijn wij nu bezig met de vervolgstappen om potgrond zonder turf of kokos te creëren. Middels deze enquête willen wij ophalen hoe jij over potgrond denkt. Hierdoor help jij ons met ons marktonderzoek! 

Bij voorbaat dank voor het invullen!

Enquête turfvrije potgrond

aangepast door gerben977

Geplaatst:

Ok... even in de enquête gekeken... 

- Een gemiddelde zak potgrond (zoals ik ze ken) bevat 20L of 40L liter. Bij de vraag "Hoeveel..." is de hoogste optie 70 liter. Het lijkt me handig een optie van > 70 liter te laten.

- De vraag "Wist je dat de meeste potgrond die je koopt turf bevat?" is redelijk sturend. Jullie weten niet welke potgrond ik koop en of die turfvrij is. Verschillende grote merken bieden inmiddels turfvrije potgrond aan. Je kunt dus (volgens mij) beter vragen naar het merk dat mensen kopen (indien ze dat kennen) en of turfvrij daarbij een criterium is. En óf ze turfvrije potgrondmerken kennen, wat hun ervaringen daarmee zijn...

- In de kop staat  "zonder kokos", maar in de enquête wordt hierover verder niets gezegd.

aangepast door Sin Fronteras

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Geplaatst:

Ik heb juist drie baaltjes zure witveen 0-40 mm binnen gekregen, dus aan mij niet besteed. Was wil je dan zaagsel, 10% of meer=gif. Perliet? Puimsteen is heel duur hier. 

Laatste keer dat ik kocht was een rib uit het lijf palletje 38? x 70L (nou dat weten we wel, je cementkuipje heeft altijd een rand vrij, dus zelfs met drie keer loswrijven van een premium, relatief witveenrijke, Florentus haal je de 60L niet. 70L was de relatief goedkoopste verpakking.

Anders 1+1 K&D Fleurella. Of 1 euro per 20L BVB Universeel, toen er nog veen in plaats van houtvezel in zat. Redelijke kwaliteit, en vooral bereikbaar, in supermarkt en kleine aantallen te halen in meerdere bezoekjes en nog niet onbetaalbaar.  Ik verwacht dat productie nu naar de private label productie en verpakkingslijn in Drachten is verplaatst, klopt dit? Samenstelling was veranderd zag ik.

Ik was dit weekend eens in de Jumbo, wat schrok ik van de ForFlora prijs. ForFlora, dus het Veenbaas eigen merk van die private label lijn, was bij de C1000 twee keer per jaar in de aanbieding 1+1 voor 1,59 voor 2x 20L EN 125800 en 99 cent per stuk. De relatief lage prijs maakte de lagere kwaliteit (veel houtvezel) goed, maar ging toch voor BVB Universeel en Fleurella. Die later wel houtvezel kregen, maar toch van lichtste naar een van de zwaarste potgrond mixen ging en dus veel arbeid opleverde  en spierpijn, alle klanten loswrijven en wrijven. Zelfs Florentus dropshipped, dus direct van fabriek, is compacted, en moet losgewreven worden, dus ik ben niet makkelijk;-).

Voor mij dus is mix zonder de goede plantaardige vezels een laagwaardig product met een lage prijs. Voor 19+ Euro mag je mij een 250 L baaltje witveen brengen, niet 30-35L substraatmix van onbekende samenstelling.

Zwartveen, dus het dode veen, dat langdurig is afgebroken mag vervangen worden, maar witveen kan elke 30 jaar geoogst worden. En H1 gebruik ik niet, want ik heb geen reptielen. Dus die wordt weer netjes teruggeplaatst.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@Sin Fronteras In Nederland , zie je eigenlijk nooit zakken groter dan 70L. En de 70L variant is dan veelal voorbehouden aan hoveniers, enzovoorts. In Duitsland zie je veel 150, 200 en weet ik niet veel zakken, maar zijn dan gedroogde en geperste baaltjes, die zouden uitzetten naar genoemde hoeveelheid.  Bij de action hebben ze nu kokos schijfjes maar liefst 0,89 voor geclaimde anderhalve liter. In plaats van de 650 gram blokjes met geclaimde 10L maar werkelijk 5-8/9 L, yikes. Big Bag buyers en pallet kopers, laat staan vrachtwagenlading kopers zijn duidelijk niet het beoogde publiek.

Maar eigenlijk zijn het wee vragen, welke verpakking heeft je voorkeur en hoeveel koop je. Uit te splitsen naar per keer en per jaar (brommer zit met een zak van 70L wel meer dan vol, bijvoorbeeld, vandaar de pallet een paar jaar terug).

De prijzen stijgen al jaren (ik weet nog dat we tien zakjes Jardino, van 1,69, kochten voor 16,90 (Fl.??) Vooral de laatste jaren extra. Daarom zien we steeds meer verwarrende, afwijkende verpakkingen, zoals 30L+5L. Meestal is dat de trigger->duur!

Mij krijg je er niet mee, maar andere mensen die er reeds voor hebben betaald met een premie mogelijk wel, dus goede punten.

Nele? ik heb nog eens gekeken er staan ook nog rode asterikjes, zonder een nadere uitleg, dat zie je maar al te vaak.

'Turf Schadelijk' nee hoor, bijzonder goed voor je plantjes. Zwartveenwinning, ach ja laat ze op de eilanden die paar moors. Toch veel te zwaar spul;-). Duitse zwartveen putten zijn veelal afgegraven, dus ook geen nieuwe schade meer, ook relatief zwaar. Witveenwinning is managed zowel in Canada, Scandinavie, als Baltische staten. Op=op. Daarom is het dit jaar ook moeilijk te krijgen in Nederland. En vraag neemt toe, sneller dan aanbod, dus iedereen zoekt alternatief.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Jaarlijks verbruik is een 5-tal zakken van 70 L doodgewone goedkope potgrond. Hoofdzakelijk gebruikt om te zaaien en overpotten. Daar komen de planten een maand ver mee zonder extra te voeden. Deze potgrond is overduidelijk afkomstig van één of andere groenafvalverwerkingscentrale, en dat gaat gewoon goed. Turf zit er niet in want zou hem onnodig veel duurder maken.

Geen turf of kokosnoten toestanden hier tenzij heel toevallig, ook nooit gekocht. Heb ik niks aan behalve extra kosten.

Geplaatst:
6 uren geleden, Sin Fronteras zei:

@donaldk er staat :

"Hoeveel liter potgrond heb jij gehaald? De laatste keer dat je potgrond hebt gekocht"

De laatste keer heb ik 80 liter gekocht,  2 zakken van 40 liter. Dat is meer dan 70.

Daarom het zijn gen twee vragen,maar zeker drie, dus enquete is te vroeg online gezet.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
7 uren geleden, Swa zei:

Jaarlijks verbruik is een 5-tal zakken van 70 L doodgewone goedkope potgrond. Hoofdzakelijk gebruikt om te zaaien en overpotten. Daar komen de planten een maand ver mee zonder extra te voeden. Deze potgrond is overduidelijk afkomstig van één of andere groenafvalverwerkingscentrale, en dat gaat gewoon goed. Turf zit er niet in want zou hem onnodig veel duurder maken.

Dit verhaal van jou gaat zeker niet over potgrond, Swa. Het klopt niet.

1. In potgrond zit altijd veen of turf.

2. En 100% zeker dat de mest die er in zit kunstmest is...dus ook zeker niet-ecologisch.

3. Bovendien is een groenverwerkingscentrale zeker NIET de leverancier...in het beste geval is groencompost (en beter geen GFT-compost) dat daarvan komt een ingredient (van 5 a 10%) van die potgrond.

Prima als je dat wilt gebruiken,,,,maar het is bepaald NIET ecologisch of biologisch verantwoord. Dit geldt voor alle merken die in NL en BE worden verkocht.  TENZIJ je speciaal veel duurdere biologische potgrond koopt. Dan kan het zijn dat er - veel minder - veen of turf inzit dat gewonnen is op plekken waar het de natuur niet zou aantasten ** ofwel is er geprobeerd om met meer duurzame en ecologisch verantwoorde materialen een samenstelling te maken die dezelfde functies als potgrond met turf of veen kan vervullen. 

**  (ik spreek voorwaardelijk. Enerzijds wordt overal bodem voor van alles gebruikt en dus zijn ook veenbodems lang niet altijd beschermd of waardevol natuurgebied...maar helaas wordt veen/turf wel vaak gewonnen/afgegraven voor o.a. potgrond op ecologisch zeer kwetsbare plekken en in immense hoeveelheden. Anderzijds kun je redeneren dat als het gewonnen wordt op plekken waar het op zichzelf niet direct schade is, het toch om een product gaat dat in vele duizenden jaren is gevormd en nu als verbruiksspul snel wordt verkwist in tuinen terwijl het niet echt nodig is.) 

Heb je het misschien over compost? Dat is iets geheel anders dat ook heel anders gebruikt wordt.

Heb je het misschien over bemeste tuinaarde? Ook iets geheel anders...noem het ophoog of aanvulgrond. Niet bruikbaar in moestuin e.d.

Velt geeft hierover heel duidelijke informatie. En vooral: prima recepten voor hoe je zelf alternatieven die wel ecologisch zijn kunt maken. Ook op dit forum zijn er al goede topics over. Daarom wat links....om te helpen dat er hier niet zo maar wat gekletst wordt, maar met meer kennis van zaken gesproken! 

https://velt.nu/tip/alles-wat-je-wil-weten-over-potgrond

https://www.nudge.nl/projects/maak-je-eigen-potgrond/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/22/opinie-klimaat-turf-potgrond/?fbclid=IwAR353IAROY552zJNb7kFz_ablTbCIMIm0rlTTRxPmrXgvYRObZBPTkEVRrQ

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wel kijk, ik leer alle dagen bij: Er zit dus zo goed als altijd turf in de gekochte potgrond. En ook als het niet op de zak staat.

Ik was tot nu overtuigd dat 'turf' als ingrediënt en commercieel argument gebruikt werd in de 'betere' potgrond. Dus extra er bij en dan doen we je ook extra betalen. En door de goedkoopste te nemen ging ik er van uit dat er geen extra's zoals turf en meststoffen inzitten. Ben dus al die jaren al fout bezig.

Met die recepten stuur je me wel het experimenteren op.... en daar zit ik voornamelijk met wat me tot nu toe tegen hield om de zaaigrond zelf te maken:  De tuinaarde hier bevat miljoenen zaadjes die natuurlijk allemaal willen opkomen en bij de minste kans dat ook doen. Die zie ik liever niet tussen het zaaisel de kop opsteken. Hoe verhinder ik dat? Die aarde verhitten in een oven (op welke temperatuur en hoe lang) of bestaat er een andere methode?

Geplaatst:
1 uur terug, Swa zei:

Die zie ik liever niet tussen het zaaisel de kop opsteken. Hoe verhinder ik dat? Die aarde verhitten in een oven (op welke temperatuur en hoe lang) of bestaat er een andere methode?

Ik maak een onderscheid tussen zaaigrond en potgrond.

Dit is hoe ik het zo een beetje aanpak.

Verhitten kan natuurlijk. In een over...door en door...100 graden of iets meer moet voldoende zijn. Maar....op het moment dat je eigen bodem organisch materiaal bevat zoals compost  (hetgeen erg gewenst is natuurlijk) zal dit gaan verbranden. Weg, uitstoot...niet gewenst. Bovendien stoken is niet erg ecologisch en er kunnen ook wat zaden de 100 graden overleven. (Er bestaan zelfs zaden die extreme hitte zoals bosbranden nodig hebben om te kiemen...zie het als een erg stoere vorm van scarficeren 🤡

Zaaigrond:

gewenst: voedselarm, luchtig, vocht vasthoudend

Ingedienten:

- gezeefde compost (als je zorgt dat je planten in zaad niet op de compost gooit en apart composteert, zul je geen problemen hebben. Het regime hier is dat planten die lastig zaad bevatten in de kippenren in een open comostbak gaan, waar de kippen er verder voorzorgen; verhalen als compost heet laten worden zijn op liefhebbersniveau m.i. kletskoek; heet composteren om onkruid zogenaamd te vernietigen werkt niet echten levert inferieure compost!!) 

- zand, liefst grof...zoals brekerszand

- perliet

- biologische potgrond

- kokosvezel

Zand en perliet mag tot 50%, compost ca. 10% rest potgrond, perliet en kokosvezel inwisselbaar.

Potgrond

Geen zaden die uitomen  zal een illusie zijn. Compost zie boven. De truc bessta er bij mij in om ongewenste bij-planten te beperken dat ik tuingrond afdek met compost, zand, gerecycleerde grond uit potten, beetje bio-potgrond. Dus in een pot onderin meer de tuingrond en bovenop een aantal centimeters zaad-schoner. Dan nog moet je af en toe bij opkweek e.d. eens iets uittrekken. Dat zou bij 100% potgrond ook altijd nodig zijn. Ook bladgrond zal relatie weinig lastige-planten zaden bevatten en is uitermate geschikt. De compost die ik maak in het najaar met veel gevallen blad, gebruik ik zelf bij voorkeur als of in potten. Ik werk met een hele reeks compostvaten en schik wat ik er in doe wat naar verdere behoefte aan soorten compost. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.