Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes op appelboom, maar welke?

Bakker

Recommended Posts

Wantsje? Motje?

Als je tuin maar een beetje natuurlijk is, dan is het normaal en goed dat er ook allerlei beestjes in voorkomen. Als ze er niet waren, zou je tuin een soort woestijn zijn (hoewel ook daar allerlei beestjes leven) of beter: een steriele doodse omgeving. Dat door fruittelers vaak alles wat leeft wordt kapotgespoten en in tuincentra en bouwmarkten vaak het waanidee wordt gemaakt dat een een steriele "tuin" een gezonde of mooie zou zijn, waar alleen plantjes instaan met 100% gaafheid, dat is grote onzin en een mythe die heel veel schade doet. Koop dan beter plastic bomen en supermarkt-fruit dat er akelig gaaf uitziet maar dat bol staat van de gifresiduen...dan doe je minder schade dan ook dat in je tuin te willen realiseren. Wat ik wil zeggen is: wil je een gezonde tuin (ook voor jouzelf gezond!) dan komen er beestjes in die wat mee-profiteren en ook beestjes die weer van die beestjes leven enzovoort. Zo is het al iets meer een stukje natuur. 

Dus zeker niets gaan bestrijden. Je doet schade, want de meest schadelijke beestjes overleven dan en je roeit vooral al het leven uit dat die schadelijke beestjes, als ze dat al echt zijn, binnen de perken kan houden. In een tuin waar je wat ergroeit en alle leven die daar in ecologische verbanden bij hoort, een beetje hun gang durft laten gaan is zoveel meer te beleven en zoveel meer gezondheid te halen. Ongetwijfeld zullen er ook wel appeltjes worden aangevreten, of zal er een fruitmotje een rupsje in leggen waardoor je van sommige  appels dan beter moes maakt een een stukje wegschilt...maar wat er groeit is zoveel gezonder. Als je je even realiseert hoe veel er kan leven in zo een appelboom in jouw eigen tuin en je krijgt er oog voor hoe essentieel zo een samenleving is voor de natuur, deel je je appelboom en appels graag met velen...leven voor jou en laten leven voor allerlei insecten, vogels, schimmels, mosjes enzovoort enzovoort. 

• Like 3

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.