Tomaatje11 Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Sinds een paar dagen vormt zich een zwarte aanslag op de bladeren van mijn tomatenplant. Het is bij het onderste blad begonnen en gaat nu ook naar de bladeren erboven. Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er het beste tegen kan doen? Ik heb de twee onderste bladeren al verwijderd omdat het nogal snel lijkt te verspreiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 (edited) Bruinzwarte vlekken op bladeren en stengel kan duiden op Phytophthora. Maar ik denk dat dit hier niet het geval is. Paarse vlekken op het blad en een erg paarse kop duiden op te lage temperaturen (bij veel licht). De plant kan zijn "bouwstoffen" (assimilaten) niet kwijt en slaat die dan op. Ik denk dat dit hier het geval is. Zo te zien staat jouw plant buiten. Overigens zijn er grote verschillen tussen rassen in de mate waarin de paarsverkleuring optreedt. De soorten met zwarte/bruine tomaten laten het van nature altijd zien (veel anthocyaan). Welke soort is dit? Edited May 28, 2022 by Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 (edited) Phythophtora is dit zeker niet, ik was nog even op zoek naar een ander virus dat misschien een soortgelijk beeld zou kunnen geven als op de foto of eventueel een gebrek aan een voedingscomponent. Maar denk zoals jou dat een reactie van de plant op koude/wind de meest plausibele is. edit : Het beeld is iets anders in vergelijking met de indigo soorten die ik al had staan, vandaar de twijfel, daar heb je van nature uit vaak een mauve stam en paarsverkleuring op alle bladeren. Ook het feit dat alleen de onderste bladeren verkleuren en niet de top paars kleurt (wat je vaak ziet bij koude) maar kan te maken hebben met de lichtere kleur en het feit dat de eerste bladeren wat gevoeliger zijn. (waarschijnlijk binnen opgekweekt) Edited May 28, 2022 by redzebra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 Geen phytophthora. Ik had het ook bij een plant, maar door het verwijderen van de aangetaste bladeren is het nu weg. Is inderdaad ontstaan bij het afharden en de overgang van binnen naar buiten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomaatje11 Posted May 28, 2022 Author Share Posted May 28, 2022 Bedankt voor de behulpzame reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 @Tomaatje11 welke soort tomaat is het? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomaatje11 Posted June 4, 2022 Author Share Posted June 4, 2022 Het is een kerstomaat, ik heb die vorig jaar als stekje gekregen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts