Jump to content

Tomatenplantje slap door wind

SHub

Recommended Posts

Ja hoor. Mogelijk grond te nat waar ze in stonden?

Tomaten mag je zeer diep planten. Ik zou het volgende doen: Slechte bladeren onderaan weghalen en gauw op een beschutte en warme en voedzame plek buiten diep planten, tot bijna halverwege,  als morgen of straks de regen voorbij is. Zou zich dan snel moeten herstellen. De plant zal dan op de diper geplante steel snel nieuwe extra wortels moeten maken.

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dit komt niet door de wind maar wordt waarschijnlijk veroorzaakt door wortelrot.  Heeft hij misschien  een tijd in dat groene bakje in een laag regenwater gestaan  waardoor de grond in de pot verzadigd raakte ?  Ik mis overigens nog een groeipunt , een kop waar hij verder mee zou kunnen groeien.  Voor het geval hij het toch nog redt zou je een diefje kunnen afwachten en dat als nieuwe kop laten  groeien.

1979591331_Schermafbeelding2022-06-08145512.thumb.jpg.cac7c13a733694b119896024c6f99f8a.jpg 

edit: gelijk gepost met weknow :-)

Edited by Frans
  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

@Weknow 
denk niet dat ie te nat heeft gestaan binnen deed hij het altijd goed en buiten droog na 4 uur helemaal slap. Ik denk door de wind. Ik ga de slechte bladeren weghalen. Thanks voor het advies!

Dat durf ik nog niet zo zeggen of dat niet door wind kan komen (fragiele bladeren door wind uitgedroogd en sterven nu af). Ik kan mis zijn maar het lijkt me dat die plant nog niet veel buiten heeft gestaan.  De top is nog goed en hangt niet slap dus kan er best nog doorkomen (wel wat vertraging), ik heb al erger gehad met minder blad (geënte plantjes die uit Duitsland kwamen en een week in een depot zijn blijven staan bij dpd.  

De voeten in het water laten staan of de grond doornat houden is inderdaad natuurlijk ook niet goed.

Oedeem kan ook (teveel vocht/te weinig uvlicht), dan kan je ook verslappen en afsterven van onderste blaadjes hebben, dat hoeft niet altijd zichtbaar te zijn op de stengel.  Moeilijk hier iets uit te sluiten.

Het groeipunt zit hier denk ik, moeilijk te zien maar zit toch aanzet van nieuw bladje.

Naamloos.jpg.df25d4d99cb678c5dc96caf3b7c799b5.jpg

Alleen de slechte bladeren wegplukken. Moet groen overhouden voor fotosynthese = groeien. 

Wat ook nog het probleem kan zijn is stress, doordat je het plantje buiten zette en het niet was afgehard. Ineens te grote verschillen in groeiomstandigheden altijd vermijden. "Afharden"....geleidelijk een plant laten wennen is de manier om dat probleem te voorkomen.

44 minuten geleden, SHub zei:

En dan de bladeren afknippen of de gehele tak die erbij hoort?

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

ja, plantje is klein en fragiel, zoveel mogelijk blad overhouden wat enig sinds goed is, voor je hem dieper zou  zetten laat hem even recupereren/voorzichtig verder afharden en de wonden uitdrogen, die pot in verhouding tot die plant moet best voorlopig nog kunnen. Als je hem nu direct op zijn vaste stek zet, heb je geen invloed meer op het weer, wonden en niet afgeharde planten direct diep in de buitengrond zetten kan leiden tot voetrot.

waar.jpg.ae056ef650c85c1eecc4f18a041af156.jpg

@SHub staat die al lang in die pot?  of is die onlangs groter gezet?   

Edited by redzebra

5 hours ago, redzebra said:

pot in verhouding tot die plant moet best voorlopig nog kunnen

Ja, als er meer dan een  bodempje grond in zit. En er zit een bodempje grond in nu. 7 centimeter, schat ik.

De pot moet vrijwel helemaal gevuld zijn, met alleen wat ruimte bovenaan om gietwater binnen te houden. 

Als het lukt zonder de wortels te beschadigen, zou ik hem eruit tillen, een laag grond op de bodem pot leggen, en de kluit daarop. Dan kan hij daarna wat wortelmassa opbouwen.

Verder moet een plant inderdaad afharden. Ik had ditzelfde probleem bij de planten van Lsjr33 die ik heb meegenomen, steeltjes en blaadjes die verdroogden. Ik kon ze niet afharden, ze moesten direct naar buiten. En ze hadden te lang met weinig licht binnen gestaan dus waren bleek en spichtig. Ze zijn bijna allemaal hersteld, maar het geeft wel achterstand. En we zitten al ver in het seizoen, dus voor volgend jaar: eerder gaan afharden.

• Like 1