Flup Posted June 11, 2022 Share Posted June 11, 2022 Een van onze buren heeft al jaren een moestuin. Een schitterende ook, tuinieren is zijn hobby. Hij teelt ook druiven, maar alleen de soort Muscat Blue, want die soort is de enige die in ons dal geschikt is. Nu kan ik daar stekken van krijgen, maar ik weet te weinig van druiventeelt af. Heb ooit druiven in ons vorige huis gehad, maar die kregen elk jaar meeldauw en nog meer ellende. Dat wil ik nu beter doen natuurlijk. In welke tijd van het jaar kan ik het beste stekken nemen? En kan ik die gewoon in de grond stoppen? Moeten de stekken de eerste winter nog binnen overwinteren? Zijn er goede boeken over druiventeelt? Alvast bedankt voor de antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted June 11, 2022 Share Posted June 11, 2022 (edited) Stekken neem je bij de wintersnoei, rond januari. Stokjes van ongeveer 15 cm (weet dat niet zeker), met 1 oog, schuin in de aarde zetten en afdekken met plastic of een glazen pot. Regelmatig luchten. Afharden vanaf half mei. In de zomer uitplanten. In jouw geval een winderig plek kiezen, of misschien een plek met de eerste ochtendzon. De eerste twee jaar kan de druif aan een stok omhoog gaan tot 1,80 meter. Daarna moeten er twee palen komen met draden ertussen. Er is eerder een druivenvraag geweest waar ik een link heb gezet naar opkweek en snoei. Hier is ie nog eens: https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/druiveninfo.php De meeste druiven worden geënt op een onderstam. Dit is vanwege een plaag, weet niet welke, maar ik heb begrepen dat dat op zandgrond geen echt risico is. Er zijn ook andere rassen dan Muskat Bleu die vroeg afrijpen. Kijk eens op de site van Rebschule Schmidt, daar hebben ze mooie nieuwe soorten. Niet goedkoop maar wel goed. Ik heb er zelf drie soorten besteld maar die zijn nog te jong om oogst te geven. https://www.rebschule-schmidt.de/de/blaue-tafeltrauben.html?p=1 Edited June 11, 2022 by fre3ke 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 12, 2022 Author Share Posted June 12, 2022 Dank je wel. Dan heb ik nog even de tijd om mij te verdiepen, voordat ik aan de stek ga. Leuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Ik stek druiven eigenlijk heel simplistisch dat ik bijna twijfel of ik het wel moet plaatsen… maar het werkt en scheelt veel gedoe. Stekken door een mooie rechte tak naar keuze, niet te oud hout, af te knippen in het najaar en dan op de plaats van bestemming te steken. Doet het altijd bij mij. Soms geef ik het weg en dan steek ik een tak in een hoge pot. (Je weet wel, die ze altijd voor klimplanten hebben, hoog en smal). Mijn ouders stekken altijd grote hoeveelheden druif voor familie en vrienden die een druif met zacht blad willen (voor dolma’s). Zij hebben een speciekuip waar alles ingaat. Eind april halen ze de stekjes uit de grond en geven ze aan de nieuwe eigenaren. Ze nemen elk jaar ook minstens 3 stekjes mee naar Turkije en ik heb nog nooit gehoord dat ze niet zijn aangeslagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts