Jump to content

Appelboom heeft ziekte?

koekwous

Recommended Posts

Hoi luitjes,

Ik ben bezig een hobbit fruitboomgaard te creëren in mijn achtertuin. Alles gaat prima maar 1 van de drie appelboompjes heeft een tak waarvan de drie topjes verdroogt lijken. Wat moet ik ermee? Het is de linkertak met 3 scheuten waarvan alle drie in de topjes dit laten zien.

Weet iemand wat er met mijn lieve appelboompje gebeurt en wat ik het beste kan doen. Heel die tak snoeien met die drie scheuten eraan lijkt me zonde, maar ik wil niet dat de boom overlijdt.

Alle hulp en opmerkingen zijn welkom.

Groetjes van,

De Koekwous

cq2xrnh.png

DOWbWhX.png

q2zbpoI.png

v39NrSn.png

9qH3wCM.png

Edited by koekwous

Ik had precies hetzelfde op mijn pas geplante peer en twee appelboompjes. Soort spinrag achtig iets. Ik heb niet verder gezocht, beetje Pyretrum erop gespoten en nu komen er allemaal nieuw blaadjes aan. Wat het ook was, het is nu weg.

37 minuten geleden, Roelie zei:

Soort spinrag achtig iets

Misschien spint? Pyretrum werkt daar goed tegen. Blad ziet er ook wat 'vlekkerig,gestippeld' uit. Wat een teken van aanprikken van insecten kan betekenen. Met gevolg dode cellen.

Kan je een close up maken, onder en bovenkant van een aantal bladeren.

Volwassen spint is 0,3 tot 0,5mm groot. Hier moet je dan naar zoeken:
image.png

Gister een video van spint online gezet.

Video van hoe klein ze zijn, spintmijt is in het midden te zien. Lijkt net een zandkorrel die beweegt over het blad.

Als het spint is, dan is het gene wat @Roelie zegt een goed bestijdingsmiddel.

Dit is b.v. een product op basis van Pyretrum  https://ecostyle.nl/product/promanal-r-concentraat-50-ml?size=50-ml

Even afwachten op de closeup van de bladeren en andere reacties voordat je wat koopt/besteld.

Edited by rorror