Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Er is nog geen topic over, maar @Jorieke123 heeft het er wel in haar blog in 2017 en 2019 over gehad. Of ze het ook heeft gegeten, staat er niet bij.

@Mellie heeft ook Chinese yam, maar nog niet geoogst.

Ik heb het sinds vorig jaar, en het schijnt dat de wortels pas na jaar 3 goed zijn ontwikkeld,mdus volgend jaar eens opgraven (65L speciekuip omdat de wortels wel meters lang kunnen worden).

Wij hebben ook Chinese yam in huis, wordt soms in de soep gebruikt. Nu begint een stuk van de voorraad uit te lopen, vrouwlief zou het vast niet merken als ik er een stukje af haal?

Edit: foto toegevoegd.

Niet zo duidelijk te zien, maar er komen wat groene puntjes op.

IMG_20220617_095739.jpg

aangepast door acpronk

Geplaatst:

Ik heb ook twee wortels staan sinds dit jaar. Ook in een speciekuip. Ik heb het nog nooit gegeten. Volgens de beschrijving kunnen er ook een soort broedbolletjes in de bladoksels verschijnen, die ook eetbaar zijn. Aangezien deze exoot wél winterhard is, misschien iets om in de gaten te houden

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik ben het aan het weghalen… Moet zeggen dat het een enorm sterke groeier is. Bij mij is de patio overwoekerd met allemaal delen yam. Hij HD de perzik helemaal ingepakt met zijn tentakels.
Heel veel meterslange ranken gisteren toevallig nog weggehaald en snel bij de lading gedumpt wat naar de gemeentewerf ging. Ik heb tegenwoordig dus iets minder yam [emoji1320]

• 4 weken later...
Geplaatst:

Dan moet ik ook maar eens kijken of ik misschien bloemetjes krijg. 

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren de resterende stok Chinese yam laten zien (waar ik eerst een stukje wat al uitgelopen was af had gehaald, groeit trouwens goed, zit in een 30L kuip, nu al ruim een halve meter lang), en mocht het houden, wilde ze niet meer eten omdat er nog wat uitlopers aan zitten.
Die in 8 stukken van 5-10cm geknipt, waarvan 2 met kleine uitloper en 1 met bolletjes wat later ook uitlopers worden. Rest nog niks te zien.
Deze in 1L potjes gezet, om eventueel uit te delen indien ze aanslaan.

Maar als ze zo makkelijk uit wortelstokken groeien, is het net onkruid en kun je ze beter niet in de volle grond planten.
Vraag is, hoeveel is de opbrengst. Want zet ik ze in een 30L kuip, offer ik die op plus plaats (waar ik altijd te weinig van heb). Het kost 5 euro de kilo in de Chinese toko, maar haal je er wel een kilo wortels vanaf?

Geplaatst:

Nou, het verspreiden/woekeren gaat vooral via die luchtknolletjes, die komen overal op. Maar je trekt ze er ook wel makkelijk uit. Het is hier denk ik geen productieplant nee, je gaat er geen kilo's vanaf halen. Ik heb hem vooral voor de mooi, en de heerlijke geur die nu door de hele tuin te ruiken is. En ik ga die knolletjes proeven dit jaar. 

Geplaatst:

Ja, het is wel een woekerding inderdaad, maar je trekt ze er makkelijk uit. Ik heb ze dit jaar ook overal terwijl het vorig jaar maar in 1 pot zat waarvan ik dacht dat ik ze allemaal eruit had getrokken. Die geur, grappig dat dat hier wordt genoemd als lekker. Herinner me dat helemaal niet. Hij stond bij mij ook op de patio waar veel geuren worden overmand door de citroenverveine. Maar zal er op letten. Ben uiteraard wel nieuwsgierig nu.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb wat van die 'luchtaardappeltjes' geoogst en gekookt net, en ze smaken bijna nergens naar. Als een hele smakeloze aardappel zeg maar. Mooi om te kruiden en te bakken, of ergens door te doen ofzo, en dan zijn ze vast lekker voedzaam. 

IMG_6807.JPG

IMG_6808.JPG

Je drukt ze dan zo plat

IMG_6809.JPG

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb van mijn buurvrouw een chinese yam plantje gekregen (1 maand oud). Alleen weet ik er heel weinig over kweken van die planten. In welke maat pot moet ik het verder kweken? De vrucht pas na 3j opgraven? Ik hoor graag jullie adviezen.

Geplaatst:
  • Auteur

Zelf ben ik niet zo ver (pas tweede jaar), maar als het blad is afgestorven wil ik wel gaan kijken.
Het is niet de vrucht, maar de wortel die onder de grond zit.
Qua grootte van de pot moet je deze zo groot mogelijk hebben, en liefst vierkant of rechthoekig. De mijne staat in een ronde speciekuip van 65 liter. Hoe kleiner de pot, hoe kronkeliger de wortels. Beste is toch wel een bak van 1*1*1m, maar daar heb ik geen plaats voor (en die heb ik ook niet).

Geplaatst:

Dat is veel ruimte voor maar 1 plant/wortel...

aangepast door Jack T

Geplaatst:
  • Auteur

In een bak van 1*1*1 zou je wel meerdere planten kunnen zetten. Het doel is om rechte wortels te krijgen, die zijn makkelijker te schillen.
Maar ik ga later nog kijken hoe de wortels van mijn plant in de 65L kuip eruit zien.

Ik heb trouwens een tweede jongere plant deze zomer in een 30L kuip gezet, maar daar kom ik dit jaar niet aan.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

In mijn MTFD ruiltopic van afgelopen oktober las ik dat ik nog yam stekjes van zo'n 2 maanden oud heb. Nu dus ongeveer 4 maanden. Ze zitten in P11 (1 liter) potjes.

Er begint, althans bij eentje, al een dikke wortelstok te groeien. Denk dat ze in de winter wel stil staan, dus in de lente fors oppotten naar 30 liter kuipen. Daar doe ik er dan enkele in, ik heb er 8 in P11, 1 in een 30L kuip (van half juli, zie hierboven) en een 2-jarige in een 65L speciekuip. Die laatste moet ik nog oogsten, maar we hebben nog uit de supermarkt die ook al aan het uitlopen is...

IMG_20221201_183853_878.jpg

IMG_20221201_183853_829.jpg

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Tot mijn grote verbazing loopt de chinese yam die ik vorig jaar in een speciekuip plantte, ineens toch uit (sinds een week). Ik had er inmiddels al twee paprikaplanten in gezet.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

We hebben vandaag een boel van de kleine 'aardappeltjes' geoogst die in de plant hangen. Ze waren niet heel groot dit jaar, ook waren het er niet zoveel als eerdere jaren. De meeste lieten al los zodra je ze lichtjes aanraakte, dus we hebben er wat plastic onder gelegd om die op te vangen. 

IMG_4939.jpg

IMG_4940.jpg

IMG_0307.JPG

Geplaatst:

De Yam hier is JAMmerlijk mislukt (pun intended). Volgend jaar nog een keer proberen. Is er misschien iemand die voor de volgende MTFD (voirjaar) een stekje voor me zou willen opkweken? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

@Tanja65 heb je de yam dan al geoogst?

Hier ging ik vandaag een kuip legen. Een van de meerdere, een stuk of 10 geloof ik.

Ik tilde de kuip op, en er zat een klont aarde aan, met een stuk wortel erin. Was dus door een gat naar beneden gegroeid. Dat belooft wat.

IMG_20231117_165615.thumb.jpg.7c51a585fe9664a4211fc85892e1f48d.jpg

Vervolgens de kuip ondersteboven gegooid, op het toekomstige knoflook bed, want daar heb ik extra grond nodig.

Ziet er niet verkeerd uit.

IMG_20231117_165740.thumb.jpg.e85814c78b3fa4ba19e93e1b748efab0.jpg

Jammer dat het bovenste stukje heel dun is.

Maar de onderkant is zeer dik.

En dit was nog niet eens de kuip waar de meeste plant uit kwam. Dacht ik tenminste, want al het blad is er al af.IMG_20231117_170240.thumb.jpg.0a07a2a593a1cda1a6b834668a1d353e.jpg

Volgend jaar maar 5 stuks per kuip van 30L doen. Dit zijn er 3.

Geplaatst:

@acpronk nee, hij wilde gewoon niet groeien waar i hem had geplant. Had hem in compost geplant en ook nog later extra voeding gegeven. Helaas.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Volgens mij is meer voeding juist beter. Dat betekent grotere planten, en dus ook grotere wortelstokken.
Of te laat geplant? Ik had nog 3 kuipen met wat later in het jaar (weet niet meer welke maand) uitlopende wortelstokken van de supermarkt geplant, maar die waren toch vooral klein.

• 1 jaar later...
Geplaatst:
  • Auteur

Naast Chinese yam, ga ik volgend jaar ook een poging met de Japanse yam doen (naam volgens Amazing Oriental, op internet heet het Japanse bergyam).

De wortel is dikker dan die van de Chinese yam (of dat is toeval, heb het nog niet eerder gezien, vrouw heeft het gekocht). De stengel ziet er paarsachtig uit vergeleken met de groenbruine van de Chinese.

Zal nog wel een dingetje worden deze te overwinteren. Groeit nu al zonder water hard, laat staan met water en voeding. En dan ook nog in februari meeverhuizen...

Zal ik deze in een 5L pot doen, of in een 12L bouwemmer?🤔

IMG_20241219_001017.thumb.jpg.8474b641c16821a8fc30e6e754659fbb.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.