HuubvG Posted June 19, 2022 Share Posted June 19, 2022 (edited) In het voorjaar heb ik bij Praxis een miezerige blauwe regen gekocht, het was de laatste en eigenlijk had ik hem moeten laten staan. Maar ik wilde zo graag blauwe regen en had er euro 11 voor over. Ik dacht dat hij het wel zou gaan doen. Uit de pot kwam een kale stengel van zo'n 30 cm met wat loszittende bast eraan en bovenaan wat piepkleine blaadjes. Ik heb hem geplant met de hoop dat die het wel zou gaan doen. Maar nu krijgt die allemaal gaatjes in de bladeren. Ik dacht: slakken, maar waar zouden die vandaan moeten komen? op de grond rondom strooi ik regelmatig met slakkenkorrels, ook om de omringende planten te beschermen. Op de eerste foto een overzicht van de omgeving. Omringende planten zijn ook bijna niet aangevreten door slakken. Het donkere ding op de spitskool is geen slak, maar een houtsnipper. Hier is ook te zien hoe de lelie aangevreten is door het leliehaantje. Ik vang er soms een, maar de stiekemerds verschuilen zich kennelijk goed. Geheel rechts de wisteria. Zou het leliehaantje deze ook lusten? En op foto 2 de plant van dichtbij. Er zijn geen beestjes te zien, slakken lijkt me niet (of toch?) en vogelvraat lijkt me sterk. Edited June 19, 2022 by HuubvG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vincentvega Posted May 19, 2023 Share Posted May 19, 2023 Hoi Huub, wij hebben een soortgelijk probleem met een jonge blauwe regen. Verschijnen steeds meer gaten in de bladeren. Geen idee wat het is. Ben jij er ondertussen achtergekomen? groeten, Vincent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 19, 2023 Author Share Posted May 19, 2023 (edited) Hai Vincent, Ik ben er nog steeds niet achter wat het is. In het nieuwe aankopen topic las ik dat je soms pech kunt hebben met deze plant, en dat heb ik. Deze was vorig jaar opgeklommen tot 2,5 m hoogte en nog een meter opzij langs een dwarse stok. Dit voorjaar zaten overal knoppen, maar deze week zag ik dat alles boven 50 cm afgestorven is. Dus teruggesnoeid tot zover. De nieuwe blaadjes zien er goed uit, ze glimmen mooi en slechts een enkele heeft een gaatje. Ik hoop dat die het nu gaat doen, maar zou willen uitzoeken of die wel in goeie grond staat. Gaat het dit seizoen weer zo slecht, dan ga ik deze verpoten óf vervangen. Edited May 19, 2023 by HuubvG Leesbaarheid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 19, 2023 Author Share Posted May 19, 2023 Hier nog wat topics over de blauwe regen. Misschien goed om die eens door te nemen. Er zijn nog meer topics over, maar overal zie ik terug dat je bij de aankoop moet letten op een aantal punten. Doe je dat niet, heb je al gauw een miskoop. Misschien is die van mij er wel zo een. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted May 20, 2023 Share Posted May 20, 2023 Als er delen van een Wisteria afsterven dan is er vaak verwelkingsziekte in het spel. Ook als de plant in het voorjaar niet uitloopt dan is verwelkingsziekte doorgaans de schuldige. Vorstschade is zeer onwaarschijnlijk aangezien Wisteria zeer winterhard is en strenge vorst zonder problemen verdraagt. Aan verwelkingsziekte is helaas niets te doen. Gaten in bladeren worden niet alleen door slakken veroorzaakt maar ook door rupsen en een heel scala aan kevers. Het leliehaantje eet alleen van gewassen die behoren tot de leliefamilie. Naast lelies zijn ze ook te vinden op o.m. Fritillaria's. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts