Ga naar inhoud

Zaai zaad zaden - informatie (zadencarrousel of -envelop)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen, na de carrousel-doos te hebben uitgeplozen en hier en daar wat zaadjes eruit te hebben gehaald zit ik hier toch met veel vragen. Als 'leek' weet ik absoluut niet wanneer er bijv. gezaaid kan worden. Ieder ras en type heeft toch weer een hele andere zaaitijd, groeiwijze, oogsttijd, grondsoort ed. dus vandaar dat ik hier wat groetesoorten neerzet waarvan er totaal niets anders op de zakjes stond dan de groentesoort en af en toe een type. Ofwel, ik heb iets meer info nodig van deze soorten:

* Stokslabonen Mechelse trosjes & lage slabonen Prelude - vroeg ras (Helena)

* Potimarron (Olive)

* Stamslaboon, mini paprika & puntpaprika's (Margreet)

* Dille Tetradill, paprika yolo wonder, doperwt Calibra, Wieringerboon & barbarakers (Dennis29)

* Paprika Jubilanska, tomaten zuckertraube & Black Prince (Jet)

* Salie (Geedee)

* Witte & Chinese bonen (Freggel)

En dan nog van de zakjes waar geen namen op stonden:

* Ananaskers

* Sla Freckles

* Gele mosterd

* Tomaat tiny Tim

* Borlottiboon (wat zien die er mooi uit!)

* Tomaat Islandaise

* Suikermaïs kleine Jan

* Bonen sonate

* Gele boterboon

* Zonnehoed

* Stokrozenmix

De lijst is te lang om al die dingen te gaan Googlen. Zou fijn zijn als iedereen er een beschrijving op zou zetten

Alvast bedankt!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Google es wat rond. De meeste zaden die je in je lijst noemt zijn makkelijk te vinden daar. Incl alle gewenste info omtrent wat ze verlangen etc etc.

Bedoel ik niet onaardig hoor ( echt niet ) Maar je lijst is wat lang, en divers. Of wellicht over de diverse topics verspreiden en daar nadere info vragen ?

Geplaatst:

Helly, de potimarron is de Franse variant van de Uchi-Kuri..een klein ras, me de zelfde grootte aan vruchten..rankend.zaaien als alle pompoenen.

Jubilanska is een biologische zaaivariant van de rode paprika, zaad is oorspronkelijk biologisch van de bolster. Zaaien als alle paprika`s.

Zuckertraube ook oorspronkelijk Bolster-biologisch zaad..kleine zoete tomaat, iets groter dan een kerstomaat, mooie trossen met zoete tomaten.Wel dieven.

Black Prince, de koning onder de kerstomaten, donkerpaarse kerstomaat met enorm veel smaak..de favoriet van de Lorrainers, hier geroemd om de smaakstoffen. geeft ook goed. Mijn buurvrouw houdt altijd minstens twee stengels aan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

* mini paprika & puntpaprika's (Margreet)

* paprika yolo wonder,

* Paprika Jubilanska,

* tomaten zuckertraube & Black Prince (Jet)

* Tomaat tiny Tim

* Ananaskers

Paprika's: zaaien tussen begin februari en half maart, verpotten in april en na 15 mei naar buiten (kas of beschut, zonnig plekje).

Tomaat: zaaien in maart, verpotten in april en buiten uitplanten na 15 mei.

Ananaskers: zaaien in februari, verpotten in april, buiten uitplanten na 15 mei.

Maar na de winter komt de lente weer.

Geplaatst:

Ik had zelf ook een hoop vragen, maar eigenlijk heb ik alles kunnen vinden via (inderdaad) Google.

Om even je specifieke vragen te beantwoorden:

- De Tiny Tim is een vroeg cherrytomaatje. Ik vond hem erg lekker en hij heeft het in potten goed gedaan, in de volle grond nog beter. Toen alle andere tomatenplanten die ik had geveld waren door de aardappelziekte, ging de Tiny Tim nog vrolijk verder.

Het plantje wordt niet hoog. In maart voorzaaien, na half mei uitplanten.

De witte bonen heb ik een tijdje geleden gekocht in de winkel en Chinese bonen heb ik los (zonder informatie) gekregen. Ik heb ze zelf echter (nog) nooit gezet en kan je helaas verder geen info hierover geven omdat ik er geen ervaringen mee heb. Ik neem aan dat je de bonen gewoon behandeld als andere bonen.

De volgende keer zal ik wat meer informatie op de zakjes zetten.

Geplaatst:

Alvast bedankt voor de info

Ik heb eea. gegoogled en kwam bij sommigen op rare sites uit En bij sommige namen kwamen er alleen recepten, tja daar heb je ook weinig aan. Die komen pas van pas ná de oogst.

Kijk, als je al heel lang een ervaren moestuinier bent, dan ken je het denk ik wel uit je hoofd. Maar ik ben pas vorig jaar begonnen. Dan is veel nog abracadabra voor mij Dus is het voor mij makkelijker om het even te vragen aan degenen die een donatie hebben gedaan aan de envelop/doos. En ik lees hier op t forum ook wel eens info dat niet op het zakje staat (bij regen beschutten, zeer smakelijk, 'die van mij werden wel ... hoog/breed'), en die info wil je toch niet missen!

Geplaatst:

salie:

Zaaien:

Kiemtemperatuur 20°C Celsius. Maart-april in potten in koude bak. Kiemt langzaam. Plantjes als ze voldoende ontwikkeld zijn uitplanten in de tuin. Meestal volgt als je tijdig zaait in het jaar van zaaien al een bescheiden bloei.

Ter plekke zaai je vanaf juli tot oktober.

Geplaatst:

Eigenlijk is het niet zo een gekke vraag hoor!

Misschien kunnen we parallel aan het topic van de carrousel een "zaai-info caroussel" bijhouden over wat je erin gestopt hebt met de zaai info e.d.....Dan kun je in 1 topic alles vinden over de inhoud van de doos>

Wat vinden jullie?

Geplaatst:

Daar zeg je me wat

Ik zat vandaag al met dat idee van hoe krijg je dat gecombineerd, dat je dan weet van hoe of wat als je er iets uit wilt halen. Leek mij zeker een heel goed idee, vooral voor leken zoals ik

En bedankt voor je info Geedee

Geplaatst:

ik geloof dat ik nergens opgeschreven heb hoe je het moet zaaien etc.

Google is altijd mijn grote hulp bij zoiets en ik nam aan dat iedereen dat wel deed/kon.

de volgende keer wil ik best een uitgebreide zaaihandeling meesturen, maar dan ga ik wel een stuk minder in de doos terug doen...

als je namelijk zoveel soorten in de doos doet ben je wel een paar dagen bezig!

tip voor googlen:

typ niet alleen de naam in, maar maak er een zin van....

bijv. zelf zonnehoed zaaien of zelf zonnehoed kweken/telen.

Geplaatst:

@ eva, het in de doos stoppen van zaden heeft, wat mij betreft, voorrang op het ook voorzien van zaai-info.

Die zaai-info is geen must....alleen voor sommigen handig, maar de hoofdzaak van de doos is toch het rondsturen van zaden. Het moet natuurlijk wel voor iedereen vooral ook leuk blijven(niet dat je het idee hebt: in ben aan het overwerken )

De zoekfunctie hier op het forum, werkt ook heel goed hoor

Dus als er een topic is met "zaai zaad zaden - informatie" en iemand plaatst daar de info in over salie....dan zoek je op "zaai salie", en je kunt meteen uit alle "hits" het juiste topic aanklikken.

En als je helemaal geen info hebt, stop je die zaadjes toch gewoon in de doos en laat het over aan de avonturiers onder ons (een briefje erbij met "(zaai-info: ??)"...nodigt misschien een volgende deelnemer uit om die er alsnog bij te schrijven als die dit wel weet...)

Ik zal een zaai zaad zaden - informatie topic aanmaken en dan kijken we wel of dit werkt voor degenen die info zoeken, en informatie posten is geheel vrijblijvend....

Geplaatst: (aangepast)

Dit topic is bedoelt als "naslagwerk", voor als je info zoekt over bepaalde zaden. Dus liever geen vragen stellen hier of hele discussies voeren want dan wordt het al snel onoverzichtelijk.

De bedoeling is dat je alléén informatie post, zodat andere forumleden makkelijker toegang hebben tot gezochte informatie.

Maak de soort naam even vetgedrukt...is wel makkelijk zoeken in dit topic

Je kunt hier ook, als je dat wil, informatie posten over de zaden die je in de carrousel doos, of de zaden envelop hebt gestopt.

De aftrap:

Salie (Salvia officinalis):

Zaaien:

Kiemtemperatuur 20°C Celsius. Maart-april in potten in koude bak. Kiemt langzaam. Plantjes als ze voldoende ontwikkeld zijn uitplanten in de tuin. Meestal volgt als je tijdig zaait in het jaar van zaaien al een bescheiden bloei.

Ter plekke zaai je vanaf juli tot oktober.

Hoogte 60-90 cm

Dille (Anethum graveolens):

Dille kan het beste ter plaatse worden gezaaid, omdat het kruid zich bijna niet laat verplanten. Dit komt door het pinachtig wortelgestel. De beste zaaiperiode is april–mei, de optimale afstand tussen de zaadjes is 30 cm. De zaden zullen na twee weken ontkiemen. Om ongestoorde groei te bevorderen kunnen de planten het best worden uitgedund op 20 cm. Volgens de biologische zaaitabel die wordt gehanteerd bij de biologische methode van tuinieren kan het zaaien van dille tussen tuinbonen goede afweer geven tegen zwarte luis op de bonen.

Dille is rijk aan vitamine C. Thee getrokken van dillezaadjes kan een (licht) slaapverwekkend effect hebben en kan daardoor een goede nachtrust bevorderen. Door het gebruik van dille kan ook de vorming van overtollig darmgas worden tegengaan, zodat men minder last kan hebben van winderigheid.

Peper (cayenne pepers):

Pepers kiemen het beste bij een temperatuur tussen de 25 en 30°C. (ze kiemen ook wel bij plus 20 maar dan duurt het langer) Wanneer de zaailingen boven de grond staan, mag de temperatuur tussen de 20 en 25°C. Gebruik geen potgrond, maar zaai-grond(potgrond vermengen met 1/3 zand en dek de bakjes af met cellofaan om een broeikas effect te hebben bij het kiemen. Uitplanten op 50 cm afstand van elkaar en steun dmv een stok bieden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Chioggia biet ( rood witte italiaanse bieten)

Een oud en smakelijk ras afkomstig uit het Italiaanse plaatsje Chioggia. Deze biet is bijzonder geschikt voor rauwkostsalades; de smaak is zoet en hij ziet er prachtig uit! Kook je de chioggia dan blijft de heerlijke smaak, maar de prachtige kleurschakering verdwijnt.

Zoals alle bietjes verlangt de chioggia biet een goed bemeste bodem en een zonnig plekje. Ook hebben ze voldoende water nodig.

Ze groeien redelijk snel; 55-60 dagen na het zaaien kun je ze oogsten.

Zaaitijd: maart – augustus.

Zaaidiepte: ca. 1 cm

Als je meerdere rijen zaait, hou dan 30 cm afstand tussen de rijen. Zaai ze niet te dicht, zo om de 7 cm, zodat de bietjes de ruimte hebben om te groeien.

Geplaatst:
Vraag dan meteen aan Jorieke of ze de al gegeven informatie uit dit topic overzet..

Is Geedee nu ook al Moderator geworden?

Dank dank voor het meedenken Geedee

Een Quote van Eva:

Google is altijd mijn grote hulp bij zoiets en ik nam aan dat iedereen dat wel deed/kon.

de volgende keer wil ik best een uitgebreide zaaihandeling meesturen, maar dan ga ik wel een stuk minder in de doos terug doen...

als je namelijk zoveel soorten in de doos doet ben je wel een paar dagen bezig!

Als ik vanaf een zakje wat zaai-informatie op een aan de doos toe te voegen zakje zet, ben ik minder lang bezig dan via Google het zoeken van alle zaai-informatie. Ik heb inmiddels alles overgeschreven wat de mensen voor mij hier hebben neergezet. Ik was met Google nog steeds bezig om het te vinden. Soms is de ervaring van de mensen hier op het forum ook accurater dan de info die ik Google. Zo heb ik bijvoorbeeld info gezocht voor de Borlotti bonen. De ene site zegt t is een stamboon, de ander noemt het een stokboon. Tja dan raak ik toch ook het overzicht kwijt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...