Trea Posted July 14, 2022 Posted July 14, 2022 Vorige week stond er een artikel op nos.nl over plastic in veevoer. Ik vind dit best verontrustend. Het zou erin terecht komen omdat de gasten in de fabriek het onverkochte eten met verpakking en al in de pellet machines gooien. Plastic in vlees, bloed en melk van boerderijdieren, wijst steekproef uit https://nos.nl/l/2435777 Vermoedelijk zit het niet alleen in voer van restpartijen voor varkens, koeien, schapen en geiten maar ook in kippenvoer van gerecyclede onverkochte etenswaren. Gebruikt iemand dat? Ik had het toevallig net gekocht omdat het GMO vrij is en het een mooi/ goedkoper alternatief leek voor het biologische kippenvoer. Maar na dit bericht wordt het de volgende keer toch weer bio. Quote
speets Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 Ach wat denk je nou... Dat zit toch langzamerhand overal in?! Denk aan al die synthetische kleding (o.a. fleece!) waarvan deeltjes tijdens het wassen wegspoelen naar het riool cq de zee... En het zit in shampoo en allerlei andere 'schoonheids'producten, in woningstoffering en in nog vééél meer... Dat is al veel langer bekend, maar 'iedereen' blijft die spullen kopen en je kunt er ook bijna niet meer omheen. Sneu dat je er zo van schrikt, maar maak je geen illusies: je kunt wel biovoer kopen (altijd goed natuurlijk), maar dat plastic komt uiteindelijk toch wel in je hersenen terecht, als het al niet zover is. https://vu.nl/nl/nieuws/2022/microplastics-aangetoond-in-menselijke-bloedbaan Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Inloggevens kwijt Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 Genoemd onderzoek schiet volgens mij flink te kort. Ze kunnen toch het veevoer ('mengvoer') dat de dieren uit het onderzoek vreten toch onderzoeken op micro-plastics? Bovendien is het toch gemakkelijk te achterhalen van welke fabriek het mengvoer afkomstig is. Bij wat voor soort bedrijven staat dat vee dat voor het onderzoek gebruikt is? Zijn dat hobbyboeren, bioboeren, kinderboerderijen of bio-industrie bedrijven? Kan me niet voorstellen dat er bij de laatste groep veel animo bestaat om aan zo'n onderzoek mee te doen. Hoe veel / vaak moet een koe veevoeder met microplastics eten alvorens dat kan worden aangetoond in de melk? 1 keer? 100 keer? 1000 keer? Quote
Trea Posted July 15, 2022 Author Posted July 15, 2022 (edited) Het ging er niet om dat er microplastics zijn gevonden. Die zitten inderdaad al overal. Maar dat die gasten in de fabriek te lui zijn / of dat de bazen die de gasten in de fabriek te veel onder druk zetten . Met als gevolg dat ze het restafval samen met de plastic verpakking in de pelletmachine gooien. Ik vond dat echt van de gekke. Maar misschien wel tekenend dat extreme luiheid of nietsontziende winst belangrijker is dan de gevolgen van zulk gedrag, 🤬 Edited July 15, 2022 by Trea Quote
Inloggevens kwijt Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 Uit de studie waarop het bericht van de NOS is gebaseerd: Quote Plastic particles in feed pellets represents one of the possible exposure routes through which plastic particles reach the bodies of animals, alongside ingestion of water and respiration of air, (the latter two routes were outside the scope of this study and are currently included in other human exposure research initiatives). Quote No conclusions can be drawn regarding where all the plastic particles came from, or exactly how they entered the feed or the animals’ bodies (blood, milk and meat). Quote Some milk and meat products also contain plastic, though it has not yet been investigated if this is the result of plastic absorption into the animal body from feed, water and/or air, or the result of processing and/or packaging of the milk and meat, or all of the above. 1 Quote
speets Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 15 uren geleden, Trea zei: dat die gasten in de fabriek te lui zijn / of dat de bazen die de gasten in de fabriek te veel onder druk zetten . Dat staat nergens in dat onderzoek hoor. Wat ik daar wel lees - en wat de vorige poster ook citeert - is (vertaald): Quote Er kunnen geen conclusies worden getrokken over waar alle plastic deeltjes vandaan kwamen, of hoe precies ze kwamen in het voer of de lichamen van de dieren Volgens de directeur van de Plastic Soup Foundation lijkt het erop dat het veevoer vervuild is geraakt doordat restproducten van bijvoorbeeld supermarkten soms met verpakking en al worden verwerkt tot veevoer. Dat zou kunnen, maar dat is dus niet de conclusie van dat onderzoek. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Trea Posted July 18, 2022 Author Posted July 18, 2022 Je hebt gelijk. Ze kunnen het niet hard maken. Dus formuleren ze het zo. Maar ik vermoed dat ze zoiets (lijkt erop) niet voor niets beweren. Quote
Recommended Posts