Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Doos met gember gekregen, wat zal ik eens inmaken?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Dat doet me denken aan die keer dat ik in een gekke bui op de Afrikaandermarkt een kilo gember kocht en vroeg, het was op het eind van de marktdag :

"Hoeveel kost de hele doos? "

Ging ik met 12 Kg gember naar huis voor 10 Euro.

We hebben er van alles van gemaakt, van gemberjam tot gemberbier, en vooral dat laatste heel veel.

Ik dronk het veel in Afrika, maar ook in Australië hebben ze het uit Bundaberg.

Let wel op met het gemberbier maken, niet meer gist toevoegen dan in het recept, de vlekken zitten hier nog op het plafond.

 

1494844416_gingerbeerAfrica..thumb.jpg.daa65351212ee62918060c80bb42b93a.jpg729286294_gingerbeer.thumb.jpg.88b9e9aa95115886d993473635c4c66f.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen het meestal op de snelle manier, met droge gist en suiker.

 

Gemberbier - Wat Schaft de Podcast

 

 

Met natuurlijke gist kan ook bijv. :

 

 

 

Maar er zijn heel veel recepten. 

Ieder land is weer anders, bijv. ook uit Zuid Afrika. etc.

 

Na het foutje van iets te veel suiker/gist openen we de flessen in de tuin om de druk er af te halen.

 

Maar bedankt, nu zit ik hier met Afrikaanse temperaturen zonder gember, laat staan gemberbier.

En jij mag raden waar ik nu trek in heb.....

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Patrijs zei:

En jij mag raden waar ik nu trek in heb.....

 

Sorry... :) 

Ik heb alle wortels gewassen en de lelijke stukken weggesneden. Ook alle moeilijke knobbeltjes en te droge schil enz. heb ik verwijderd. Die schillen en hobbels en bobbels heb ik wel in een bak in de vriezer gedaan, daar gaan we nog olie uit destilleren. Dus ik heb niet al te zuinig gedaan. 

Nu ga ik nog sorteren op dunnere (en volgens mij dus malsere?) en dikkere stukken. En dan eens even kijken wat ik waar voor nodig heb. Ik heb wat recepten gevonden en ga morgen verder.

 

IMG_6262.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slaat me wel een beetje op de luchtwegen zo ondertussen :lol:

 

Ik heb siroop gemaakt, en jam die totaal niet dik werd en ik heb heeeeeel weinig zin om daar nog wat aan te gaan doen. Dus dat is een soort saus geworden. 

Ook staat er wat gemberbier te wachten tot de gist wat gaat doen. En heb ik wat zakjes gehakte gember ingevroren voor nog een paar keer (eventueel andere recepten) gemberbier. Kan ik proeven welke goed bevalt. 

IMG_6269.JPG

 

Nu staan er nog 4 pannetjes op met verschillende blokjes en stukjes enz. Ik heb er briefjes bij gelegd met nummers en ik heb de recepten genummerd zodat ik weet welk recept bij welke pan hoort. :crazy:

IMG_6268.JPG

 

EN ik heb nog wat gember samen met olifantenknoflook in de mini magimix gegooid om er pasta van te maken. Dat stop ik dan in heeeele kleine porties in de vriezer. 

IMG_6267.JPG

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hartverwarmende suppengewürz met gember gemaakt afgelopen jaar. Ik noemde het hartverwarmend en toen ik het proefde ik, warempel, het is nog echt zo ook.
Suppengewürz zoals het recept. Diverse rauwe groenten fijnmalen met zout en dan ook een flink stuk gember erbij. Vond ik heerlijk en absoluut voor herhaling vatbaar. Ga ik einde zomer weer doen, maar nu meer potten. Had nu 1 of 2 om uit te proberen.

Gemberbier is toch gingerale? Dat vind ik ook lekker. Verder niet bekend met recepten waarvoor je het kunt gebruikten, maar je bent goed op dreef met je pannetjes en nummers! Petje af.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Jorieke wat een werk, en wat een leuke dingen! Die gemberbolletjes en dan lekker cake of koekjes maken. Ik gebruik gember ook voor Thaise recepten en in allerlei woks. Dan is het handig ingemaakte gember te hebben. Bij de sushi krijg je ook van die rozige gember. Bewaar je ook gewoon geraspt in de vriezer?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wat geraspt in de vriezer ja. En dus samen met knoflook tot een soort puree. 

Ik had ook gesuikerde stukjes, om zo te snoepen, maar dat werd weer siroop. Geen lekkere droge stukjes met een suikerig laagje. Nou ja, dat heb ik toen maar even opgekookt en in kleine potjes gedaan. Zie hier rechts. 

 

Nu nog een boel recepten MET gember, om al die potjes weer leeg te maken de komende tijd. 

 

IMG_6278.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Voor de komende warme dagen heb ik weer een fles gemberbier 'opgestart'. Met gember uit de vriezer. Deze keer heb ik de gember nog wat beter klein gemaakt door het in de blender te malen zoals ook in het recept staat. Vorige keer deed ik dat met mijn mini hakselaar en daar kwam het water en limoensap door de kiertjes zetten dus dat werd niet echt wat. Ook heb ik het prutje flink uitgeknepen zodat er hopelijk nog meer gembersmaak aan komt. :thumbup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb dit jaar eigen oogst! Een paar flinke wortels, al zeg ik het zelf :) 

Gisteren ben ik dus weer aan de slag gegaan, ik heb weer een poging gedaan om gesuikerde gemberstukjes te maken. Vorig jaar kreeg ik ze niet droog genoeg, en ze zouden ook te vezelig zijn geweest hoor, om zo te snacken. 

 

IMG_0233.JPG

 

Deze keer leken ze goed, en ik heb ze in een pot gedaan. Maar vanmorgen waren de onderste alweer wat klef... Dus ik heb ze weer uit de pot gehaald om ze nog wat langer te laten drogen. Misschien moeten ze nog even in zo'n voedseldroger? Ze smaken wel goed! Maar ik zou ze dus zo graag langer willen bewaren om er af en toe een stukje van te snoepen :) 

 

Van het kookvocht plus de siroop waar de stukjes in werden gekookt heb ik limonadesiroop gemaakt. Met wat yuzu sap er door. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...