Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat is een goede tijd om Aalbes te verplanten?

HansK

Recommended Posts

Beste Forumleden,

Mijn eerste vraag op dit forum gaat over aalbessen struiken. Ik ben de nieuwe eigenaar van een (volks)moestuin in Voorschoten en er staan twee bessenstruiken op. Echter zou ik ze graag op een andere plaats hebben. Wat is een goede tijd om die te verplaatsen?

Alvast bedankt,

Hans

Reeds geplante aalbessen uit de volle grond kan je het beste in de rustperiode verplanten, dan heb je de meeste kans dat ze goed aanslaan. De rustperiode loopt van oktober tot maart maar als de grond te nat of bevroren is, zoals nu, kun je beter nog even wachten.

Graaf de struik uit met een zo groot mogelijke kluit zodat de wortels zo min mogelijk beschadigen. Graaf een nieuw plantgat dat groot genoeg is de kluit in kwijt te kunnen en werk meteen wat goed verteerde mest of compost onder in het plantgat. Plant de aalbessen terug op de diepte zoals ze voorheen stonden in je tuin. Druk goed aan en geef water. De plantafstand is ongeveer anderhalve meter tussen de struiken.

Bij een aalbessen kwekerij hier dichtbij in de Betuwe heeft elke struik

slecht 2 stammen tot plm 2meter hoogte. Zal de kwaliteit wel ten goede

komen vermoed ik.

De rijen staan Noord-Zuid en planten plm 1,50 uitelkaar.

Ron...

Kan op veel manieren, net wat je best lijkt ik knip om de tak een taK weg, om wat ruimte in een struik te krijgen

en te lange takken kort ik daarna nog in,

Overigens kun je snoeihout van aalbes gelijk in de grond steken, heb je wat meer aalbestruiken van de zomer

Players only love you when they're playing.

Er staan honderden planten op de kwekerij. Net wat Hans zegt, hij is makkelijk te vermeerderen dus voor de kwaliteit/opbrengst is het duidelijk

beter 2 planten met 2 stammen te hebben dan 1 plant met vier stammen.

Hun zullen het niet voor niks zo doen.

Ron

Lijkt mij best spectaculair gezicht zo twee meter hoge takken vol aalbes,

zal mischien speciaal ras zijn wat zo hoog is.

Het doet mij denken aan wat een andere forumlid schreef over druif in de vorm van spillen.

Players only love you when they're playing.

ik haal altijd de oudere slechte takken er uit .

ik zie hier ook wel eens zo v rijen staan er komen inderdaad veel bessen aan .zal deze zomer eens opletten als ze ,daar gaan plukken en eens wat info opdoen .

Als je zulke stuiken overneemt, krijgt dus, kan je verschillende dingen doen. Ieder z'n ding natuurlijk ( ik zou ze zelf volgend jaar eruit halen, eventueel stel stekken nemen eerst, en maar hopen dat het een goed gezonde struik was ), maar wat Jack zei sowieso: paar ( 3-4-5 ) oudere dikke takken eruit snoeien met een scherpe takkenschaar zo diep mogelijk bij de basis, schuin , en de wond dichtsmeren met iets.

De oudste takken weghalen geeft lucht in de stuik , en zon , en zal verjonging opleveren , en kan je volgend jaar het geheel herhalen, en heb je met 3 jaar weer een verjongde stuik.

Zelf heb ik geen rode bessen als losse stuik. Ik plaats snoeren , eventueel 1 takkers, of 2 takkers. Bij tweetakkers heb je het voordeel dat je om de paar jaren er 1 helemaal weg kan snoeien en kan laten vervangen, zonder dat je helemaal zonder oogst komt te zitten. Hoe dan ook : ik heb alleen bessen ( ook kruisbes ) : plat ! Aan draad dus. En dan worden ze makkelijk 170 - 210 cm hoog. Zwarte bes heb ik niet plat trouwens, die niet. Maar Josta weer wel.

Deze bessen struiken kan je verplanten , zeker. Maar zou ik ze zeker fors uitdunnen bij verpoten , goede voorraadvoeding meegeven, en na de bloei lekker dik mulchen. Mest onder de stuik in de grond werken lijkt me niet zo zinnig, tenzij de stuctuur van de bodem heel slecht is , dan kan je er wat zaken in het plantgat doorheen werken, maar dan niet voor de voeding , maar voor de structuur. Maar bessen zijn vrij makkelijk hoor.