Mellie Geplaatst: 22 november 2022 Geplaatst: 22 november 2022 Ahahaha die Kareltje met zijn smile 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 23 november 2022 Geplaatst: 23 november 2022 Wat een schatjes 🥰 Fijn ook dat je er zoveel plezier van hebt en geen ergernis. Hoewel steeds een hek verplaatsen me geen lolletje lijkt, maar het is de enige manier natuurlijk. Anders eten ze alleen lekkers. 1 Quote
Charly Geplaatst: 15 januari 2023 Auteur Geplaatst: 15 januari 2023 Hi y’all,(Ik volg op dit moment een vlog van een dame uit het zuiden van de VS. Haar accent zit de hele tijd in mijn hoofd. Hahaha. Maar goed. Zoals je ziet kan ik dus geen post schrijven zonder af te dwalen ) Hier weer n update over de broertjes! De afgelopen tijd weer heel wat ontdekkingen gedaan, waarvan ik jullie weer deelgenoot van maken. Dus ga dr maar es goed voor zitten weer De dikke of de dunne?Tot een maand geleden dacht ik dat onze bokjes dus heel heel dik waren. Ik schreef er zelfs nog over en liet ook foto’s zien. Maar toen keek ik een YouTube filmpje van een geitendame die haar geiten naliep op gewicht. Je moet de huidplooi achter de oksel / bij het begin van de flank kunnen pakken. Afhankelijk van hoeveel vet je daar te pakken hebt, kun je zien hoe dik je geit is. Ander check-punt is het staartje. Daar hoopt vet zich op. Voel je alleen een vettig rolletje, dan zijn ze te dik, voel je met wat duwen een botje dan zijn ze stevig / goed. Nou. Ik aan de slag. En oh jee. Al dat ‘vet’ bleek alleen maar vacht! Ik vond ze ook al zo langzaam groeien. Kijk. Het lijkt heel wat:Maar het was alleen maar haar: En bij het staartje voelde ik enkel een knokig gebeuren. Blijkbaar was het hooi van ons landje, en het gras dat ze nog konden knabbelen, niet voldoende. Dus in allerijl wat geitenmuesli en -brok gekocht. En ze flink volgepropt. Nu beginnen ze eindelijk aan te zetten en komt de groei dr weer in. En de zin om uit te breken…. (Gloeiende gloeiende )Varken = vriend, maar op afstandKevin kan dus nu ook met hernieuwde energie over de varkenshekjes heen springen. Tenzij we hoge stukken betongaas of heras-hekken ervoor zetten. Hij voelde echter nooit de behoefte om bij onze reuzenknor te kruipen. Totdat hij de kolder in de kop kreeg. Dus hij hupst over t hek. Ik nog gillen: neeee! Maar ja. Geit he… Varken vond het echter bijzonder geestig. Ze sprintte op Kevin af. En die sprintte er nog harder vandoor. Dat was een enig spelletje, vond iig een van beide deelnemers… En wat doet die flapdrol, die duikt het hokje in om te schuilen. Knor erachteraan. En blokkeert met haar dikke reet de uitgang. Ik zie dat hele hok heen en weer gaan en denk: we hebben straks een bok met nog maar 3 poten Afijn. Kevin snoekduikt over haar heen en weet ook met een noodgang het hek weer terug over te springen. Heb em daarna nooit meer brood zien stelen Ja echt ja?Maar goed. Niet alleen knor moest dus onderzocht worden. Nu ze weer veel energie hebben, stuiteren ze ook de halve dag de weide door, op zoek naar nieuwe avonturen. Er wordt ook op 4 pootjes gehopst en kopje gekletterd. (Arme Kareltje ) En als je komt aaien, worden je jas, je knopen, je haar, aan grondige inspectie onderworpen. Liefst met de tandjes. Hommels. Hahaha. Ik vind het stiekem erg geestig. Ook als ze weer es uitbreken. Maar mijn lief heeft ze liever vandaag dan morgen op de bbq inmiddels. (Wellicht ook omdat hij ze laatst alleen moest vangen, en het kakkertjes slecht pokkeweer was. Bovendien is ‘een geit vangen’, niet te doen. Ze zijn veel sneller dan jij. Je moet ze lokken. Maar daar was ie niet echt voor in de mood. )Maar ff serieus. Het is dus voor ons ook echt zaak om niets in de weide achter te laten wat eventueel opgevroten kan worden. Mijnmeneer was krammetjes uit hout aan het timmeren, legt ze even neer en Kevin had er alweer eentje in zijn giechel. En dat wil je dus niet. Geiten vreten alles! Wanneer het bijltje laten vallen? Ben aan het puzzelen over de eind-datum. Want uiteindelijk belanden deze heren op onze bordjes. Dat is nog steeds het plan. Ze stonden voor eind maart op de planning om richting vriezer te verhuizen. Maar ik had bedacht ze wellicht in het najaar pas te laten slachten, omdat ze echt nog wel wat te groeien hebben, en omdat hun vacht in de winter prachtig is (ik wil de huidjes ook gaan gebruiken. Als kleedjes in huis) Maar sprak vandaag de slager en die gaf aan dat als je geiten ouder dan een jaar laat slachten, je ze eerst moet laten testen op de geiten-variant van BSE. Tot 1 jaar hoeft dat niet. Dus wellicht gaan ze toch half april al. Ik zal es uit gaan zoeken hoe dat testen in zijn werk gaat ook. Maar misschien moet ik het niet al te ingewikkeld maken deze keer. Afijn. Wel goed om deze nieuwe info weer fjes mee te nemen. Ik leef, ik leer!Groetekes weer allemaal. 6 Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Dank Charlie! Jouw verhalen sterken mij iedere keer weer in het idee dat geiten houden niks voor mij is. Ik ben niet zo van dat soort dier zeg maar. Schapen ook niet trouwens..ga ik binnenkort een tijdje op passen, o o, gelukkig is Lie wat stoerder met het klei vee. Wat een gedoe is dat met de geiten BSE. En waarom is het niet erg als ze nog geen jaar zijn? Hebben ze dan alleen maar een vriendelijke variant van de BSE dan? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 Dat bekkie❤️❤️om op te eten zeg🎉 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 16 februari 2023 Auteur Geplaatst: 16 februari 2023 De vogeltjes fluiten, de narcisjes steken hun bolletjes al boven de grond, je voelt, ruikt en ziet het: de lente komt eraan! En dat lijkt ook te gelden voor onze ex-heertjes. Wat mij dan dus hogelijk verbaast, want ik had van ex-heertjes weinig bokkigheid verwacht, anders dan bokkensprongen enzo. Maar ze bespringen elkaar dus om de haverklap. Gelukkig zonder "uitschuivend gedoe". Dus alleen maar springen. Maar toch. Rare tiepjes hoor. De rest van de tijd zijn ze vooral bezig met elkaar full speed na-jagen en kopje-knallen. Ik denk echt dat er geen grammetje vet op komt, ze zijn zo ontzettend actief! Prachtig om naar te kijken, dat wel. Tegelijkertijd komt ook bijltjesdag dichterbij. Ik heb de slager gevraagd of hij 3 of 10 / 11 april tijd heeft om ze mee te nemen. Dan kan ik nog wat geitenvlees meenemen naar de MFTD. Kunnen jullie es proeven. Ik laat ze dus toch onder 1 jaar al slachten (zie vorige post). De slager raadde me dat ook aan. Dus laat ik dit keer gewoon alles maar 'op safe' spelen. Ik heb em ook gevraagd of ie de huidjes los kan snijden. Ze hebben zulke prachtige velletjes! Ik wil wel twee kleedjes voor over de bank. De wintervacht was helemaal prachtig, leek wel cashmere! Zoveel dikker en floofie'er dan van onze voormalige dwerggeitjes. Maar goed. Ze zijn nu volop in de rui, en er komt ook een prachtig zomerjasje onder vandaan hoor. Maar dan zonder floof. Verder heb ik gevraagd: - poulet voor de sate - stoofstukken - rest mag gehakt worden - de botten / en vet wil ik ook Nou over dat looien... Daar zijn veel verschillende recepten voor zeg! Het duizelt me een beetje De oude methode gebruikt hersenen Maar ik geloof niet dat ik daarvoor ga. Hahaha. Had nu dit "recept" gezien, op "De ijzeren tijd boerderij" De moderne manier Wie op een wat ‘gemakkelijkere hedendaagse manier’aan de slag wil gaan kan de volgende werkwijze hanteren. Verwijder zoveel mogelijk vlees, hoe verser de huid hoe gemakkelijker dit werkje gaat. Laat hierna de huid drie dagen staan in een badje met 300 gram keukenzout en 150 gram azijn op 5 liter water. Iedere dag goed roeren. Hierna de huid pellen als een ‘sticker’ vlees resten en slijmhuid van de leer kant trekken. (doe dit voorzichtig). Het eigenlijke looien: de huid in een badje met 200 gr keukenzout en 150 gr aluin per 5 liter. De huid minimaal 5 dagen elke dag roeren. Hierna goed uitspoelen en de vleeskant insmeren met wasverzachter onverdund . (dus puur) Daarna langzaam laten drogen tijdens het drogen regelmatig uitrekken en bewegen over een scherpe rand. Als het goed is heb je dan na een paar dagen een mooie soepele huid met de vacht er nog aan. (met dank aan W. Bax, voor deze bijdrage) ----- Dat leek me wel wat. Maar op youtube vind ik vervolgens zooooo veel andere manieren nog... Afijn. Ik ga me er es in dompelen (niet letterlijk ) Mocht iemand nog gouden tips hebben: ik houd me heel erg aanbevolen! @Indy Jij hebt ervaring met hazenvelletjes toch? Welke methode gebruik jij? Ik heb ook weer wat fotootjes gemaakt ter vrolijke afsluiting. Komen ze! Kijk. Zijn nek is al nieuw fris zomervachtje. De rug is nog mottige wintervacht. Dat kriebelt enorm trouwens. Die oude vacht. Ik word altijd heel enthousiast begroet als ik kom kijken. Soms iets té. Nou en dan wordt er dus veel gespeeld. Niet alle spelletjes zijn geschikt voor alle leeftijden En dan samen het veld door stekkeren op volle snelheid Hondje speelt ook meeGezelligheid Nou tot zover weer fjes! 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Wat een vrolijke boel daar bij jullie! (als we het bespringen even niet meerekenen dan). Die foto met die 2 poepertjes! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Een vriend van mij schiet wild en looit regelmatig de huid. Soms hert, dan weer haas. Net wat hij heeft. Zijn methode is simpeler. Hij gooit zout over de vellen. Laat dat een week of wat intrekken en erna zet hij de tafel op zijn kant en gaat hij uren met het leer daar overheen wrijven. Dan wordt het heel zacht. Aldus de vriend. 1 Quote
Indy Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Oooo,schattig! Ik gebruik zout en aluin. Als eerste zoveel mogelijk vlees weghalen, en dan de huis ruim met zout besprenkelen. Ik wrijf dat een paar keer per uur even er goed in( handschoenen aan) en dan laat ik t een nacht liggen. De volgende dag spoel ik t vieze zout er af, wrijf t met schoon zout weer in, rol t op, en doe t in een emmer water met aluin. Dat roer ik een aantal keren per dag goed door. Ik controleer t regelmatig, en na een paar dagen haal ik t eruit, spoel t goed schoon, en dan laat ik t langzaam drogen, terwijl ik het regelmatig over een oude bezemsteel heen en weer beweeg, tot ie soepel wordt. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Wat een gezellige boel daar, leuk! 1 Quote
Anna3 Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Je geitjes zien er zo aandoenlijk uit, maar ondertussen.. Ik heb vorige week toevallig twee schapenvachten in het zout gezet bij een boerderij hier in de buurt. Daarvoor moesten eerst zoveel mogelijk vetresten van het vel weggesneden worden. Daarna flink zout erover, vacht dichtvouwen en oprollen en in een krat in de vriezer doen tot ze het met een boel koeienhuiden wegbrengen naar Bolsward. Daar zit een van de weinige leerlooiers (of de enige?) die alles nog op een natuurlijke manier doet. Ik denk dat het deze leerlooier is, wellicht kunnen die nog tips geven? 1 Quote
Charly Geplaatst: 28 maart 2023 Auteur Geplaatst: 28 maart 2023 Hi allemaal! Nou het wordt de 10e. Dan ga ik ze iig brengen en dan de 11e valt t bijltje. Dank @Mellie, @Indy en @Anna3 voor t meedenken over het looien. Ik ga het idd met zout en aluin proberen. Even kijken hoe schoon ik de huiden terugkrijg... De grote bok (Kevin) is inmiddels vrijwel volledig verhaard, wel echt een heel groot verschil met zijn mooie, pluizige wintervacht hoor. Maar goed. Wel prachtig schoon nog. De kleine Karel is nog niet klaar met ruien. We zien wel wat er aan haar overblijft na het looien (ik las ergens dat als het nieuwe haar nog niet goed aanwezig is, dat je kale plekken krijgt?) Wat hogere temperaturen zouden me iig goed uitkomen de komende twee weken nog, dan gaat dat verharen veel sneller. Kwa lijstje voor de slager heb ik ook bedacht dat ik shoarma vlees wil hebben. Ongekruid. Maar wel al fijn in reepjes. Ik neem aan dat hij dat door een machine haalt, zoals gehakt? Als ie het met messen moet doen, wordt het wel wat te bewerkelijk Dan zou dit het lijstje worden: - Shoarma reepjes (ongekruid) - poulet (om sate mee te maken) - enkele stoofstukken - restjes mogen gehakt worden - enkele botten & evt los vet (heeft een geit nietvet, eigenlijk? - huiden (zonder kop en poten) Het telt nu wel echt af voor ze. Dat weten ze gelukkig niet. Maar ik wel. Nou ja. Hoort nou eenmaal bij een (h)eerlijk stukje vlees he! Ik vond het toch wel leuk hoor, geitjes houden. Ja ze zijn stront-eigenwijs en ja, ze breken om de haverklap uit. Maar ze zijn ook erg vrolijk en hopserig. En hoewel ze nu ook echt wel lomp en stomvervelend zijn bij tijden, waren ze als kleine rakkers toch ook echt wel heul schattig gewoon. Ben blij dat we ze het lot van de opfok voor diervoederslacht hebben kunnen besparen. En hoop dat ze goed smaken, want dan gaan we dit zeker nog es herhalen! Ik was trouwens even prijzen aan t opzoeken van geitenvlees, voor als we ooit es wat zouden willen verkopen. Bij een mftd ofzo he, geen webshop ofzo. Maar is echt stevig: zo maar 25 euro per kg bij een mix pakket zie ik bijv. https://zorgnatuur.nl/vlees/geitenvlees-pakket/?gclid=EAIaIQobChMI-8GOuO3-_QIVC_93Ch3EtwQkEAQYASABEgLqn_D_BwE Of hier https://jppuurvlees.nl/biologisch-geitenvlees?gclid=EAIaIQobChMIofvJlu7-_QIVGOR3Ch2b4gi4EAAYASAAEgINBfD_BwE SJonge. Had ik niet gedacht. Ik dacht dat onbemind vlees ook goedkoop vlees zou betekenen. Nah. Weer wat geleerd. Maar we gaan eea eerst es zelf proberen hoor. Oh ja, en ik neem wat mee voor de mftd voor de dapp'ren onder u die ook willen proberen hahahah. Over kosten gesproken, ik ben ook wel benieuwd wat de slager gaat vragen. Dat is per kg denk ik ook wel meer dan je voor n knor of koei kwijt bent. Ik neem me op dit moment heilig voor om eea es uit te rekenen onderaan de streep per geit straks. Hoewel de ervaring leert dat ik dat wss toch niet doe, in alle eerlijkheid. Weet je wat. Ik begin d'r nu es mee, dan kan ik later aanvullen. Kosten per geitenbok: - 55 euro (is achteraf wel een wat te hoge aanschafprijs geweest) - 25 euro voor castratie - lokaal verdoofd - 15 euro voor ontwormen, wat extra vitamines / mineralen - 10 euro voor extra hooi in de winter - 50 euro voor extra brok in de winter - XX euro slachtkosten Opbrengst: - xx kg vlees - xx kg botten - xx kg vet - huid - niet hoeven maaien Afijn. Zal het later aanvullen. Gewoon voor de leuk hoor. Nou. Dawazzie voor nu weer! 9 Quote wees bevriend met kleine dingen
Tanja65 Geplaatst: 28 maart 2023 Geplaatst: 28 maart 2023 Als ik in onze moestuin aan het werk ben, voel ik me heel wat. Ik, stadskind, met mijn handen in de aarde. Zoiets als ‘Dit is het echte leven’. Maar als ik dan lees over lieve geitjes die geslacht worden, dan heb ik toch echt een puddinghartje. Gelukkig kunnen wij geen geitjes houden, of zelfs maar kippen. Het kwam dan nooit goed. Hoe dan ook, ik volg met interesse je avonturen. Ik had geen idee van zoveel kosten per bok joh, dan moet het vlees haast wel onbetaalbaar worden! Ik liet even google los op de prijs van geitenvlees maar dat varieert nogal. Van een paar euro per kilo (hoe dan!) tot wel 25 euro de kilo, dat moet dan wel heul lekker vlees zijn! Maar gemiddeld begrijp ik dat het tussen de 10 en 12 euro ligt. Ik ben erg benieuwd of je uberhaupt de kosten er uit krijgt zo. Niettemin heb ik belangstelling. Ik ben echt gek op schapen en geitenvlees. We eten het zelden, de kids lusten het niet. Maar die zijn steeds vaker niet thuis met eten, dus volop kansen! Als je vlees mee hebt op de MTFD neem ik graag wat mee ☺️. Ik neem mijn spaarvarken wel mee 😜 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
fre3ke Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Poulet is volgens mij soepvlees, de afsnijsels van grotere stukken stoofvlees, en dus ongeschikt voor saté. Ik zou geen grote stukken laten kleinsnijden voor het invriezen, omdat het de houdbaarheid vermindert. Beter kleinsnijden na ontdooien. Onvermijdelijke frutsels krijg je toch wel bij slacht. Ga je de organen ook gebruiken? Quote
Mellie Geplaatst: 1 april 2023 Geplaatst: 1 april 2023 Ik gebruik poulet vaak ook voor andere doeleinden. Met stoofvlees kun je ook heel goed roerbakken. Gewoon heel kort bakken. Na die paar minuten wordt je vlees taai. Bijblijven vooral! Maar zeker mogelijk om poulet zacht en mals te houden. Quote
Anna3 Geplaatst: 4 april 2023 Geplaatst: 4 april 2023 (aangepast) Wij hebben wel eens een bokje van de bokkenbunker gehad, smaakt prima! Vooral niet te warm bereiden, het vlees heeft weinig vet en verliest snel veel vocht en dan wordt het taai. Als het wat ouder vlees is dan voorzichtig zijn met zout en scherpe kruiden, het vlees heeft van zichzelf al een kruidige en wat zoute smaak. En nazouten kan altijd nog. O, en altijd even laten rusten na bakken en grillen e.d. voor je het vlees aansnijdt. Rond de 50 graden wordt het vlees steviger en sappiger, het snijdt makkelijker en verliest niet zo veel vocht. Bij geit nog wat belangrijker dan ander vlees. Misschien ook nog leuk: https://www.hebban.nl/boek/geit-james-whetlor Gehakt: Schenkel: Poulet: 4 april 2023 aangepast door Anna3 1 Quote
Charly Geplaatst: 25 mei 2023 Auteur Geplaatst: 25 mei 2023 Yowww! Sjonge, ik loop toch heus alweer behoorlijk achter. Had jullie leuke meedenkers helemaal niet gezien ook nog. De Big Mekker . Nou die ga ik zéker es maken. Maar bij die rendang liep me het water helemaal in de mond (en dan is het ook nog etenstijd nu) Wat zag dat er heerlijk uit! Inmiddels zijn we natuurlijk wat verder. De heertjes zijn geslacht. En enkelen van jullie hebben ze ook al geproefd tijdens de MTFD in de vorm van saté en shoarma. Ging d'r goed in, meen ik. Vond het zelf iig erg lekker. Al was de saté wel wat stevig. Dat zal dan idd wel komen door de poulet. Sowieso zit er veel van dat 'silver skin' op het vlees. Van die vliezen, weet je wel. Ik heb er best veel van weggesneden, maar het hoort er wellicht ook gewoon een beetje bij? De slager was in ieder geval bijster slecht geluimd over de heertjes. Nou ja, niet over hun karakter ofzo, maar meer dat ie het al zo druk heeft, en dan komen wij ook nog met zo'n raar verzoek. En hij doet eigenlijk liever geen dieren van anderen meer, mopper de mopper. En dan zat ik em ook nog achter de broek, omdat ik natuurlijk al wat vlees wilde meenemen naar de MTFD Afijn. Het leven van een slager gaat ook niet altijd over rozen. Heb hem bezworen dat de vriezers tjokvol zitten en dat ie zeker een dik jaar geen last meer gaat hebben van ons. Dat leek em weer iets te ontdooien... Eea ging trouwens heel vlotjes allemaal. Het wegbrengen enzo. En varken lok je het karretje in, en als tie niet wil, nou dan heb je geen poot om op te staan. Nou ging ook dat altijd wel soepel trouwens, met die varkens, maar je doet toch een schietgebedje terwijl je staat te wapperen met de stukjes brood. Een bok leid je gewoon rustig mee aan zijn halsband, en wil ie niet (die kleine Karel was weer es tegendraads) dan slingert je lief em gewoon over zn schouder en draagt em naar de kar. (Het was 6.00 's ochtends. Dus heb geen foto voor jullie. Jammer hoor, want was mooi schouwspel ) En ook het uitladen ging super vlotjes. Hadden zeker wel ff knoop in de maag bij t wegrijden, maar dat hoort erbij als je op deze manier eerlijk vlees wilt eten. Nou had ik keurig opgeschreven hoeveel kilo vlees we hadden, en wat de slager ons gekost had, waardoor ik het lijstje van mijn blog hierboven kon invullen. Ik heb het zelfs aan Jorieke ge-appt. Maar kan het nu niet vinden. Dus dat gaat allemaal weer lekker georganiseerd. Ik weet nog dat de hoeveelheid in kg's me n beetje tegenviel. En ook dat de kosten wat hoger uitgevallen zijn dan de verwachting. Ff kijken of ik het nog uit mijn hoofd weet. Kosten per geitenbok: - 55 euro (is achteraf wel een wat te hoge aanschafprijs geweest) - 25 euro voor castratie - lokaal verdoofd - 15 euro voor ontwormen, wat extra vitamines / mineralen - 10 euro voor extra hooi in de winter - 50 euro voor extra brok in de winter - 50 euro slachtkosten (meen ik) --------- 205 per bok x2 410 euro Opbrengst per 2 bokken: - 26 kg vlees - 0 kg botten (was ie vergeten) - 0 kg vet (was ie ook vergeten) - 0 huiden (mocht ie niet meegeven?! Blijkbaar mag dat bij geiten niet? Was heus erg teleurgesteld. Leek me echt een leuk project) Extra voordelen: - niet hoeven maaien - alleen in de winter bijvoeren, zomers eten ze zichzelf vol - fijne mest voor op t landje uit de stal kunnen scheppen - twee bokjes een naar leven van snelle opfok tot diervoeder kunnen besparen Komt neer op ongeveer 15 euro per kg bok. Dat vond ik toch wat veel. Als in: bij de varkentjes, komt het doorgaans veel lager uit per kg. Maar zoals een zeer verstandig mens me vertelde: waar vind je (h)eerlijk vlees voor die europrijs als je het zou moeten kopen? En dat is natuurlijk zo. Ik denk dat ik veel eerder had moeten gaan bijvoeren in het najaar, dat ze dan zwaarder geweest zouden zijn. Want wat had ik ook alweer voorspeld in mijn eerste post hoeveel ze zouden moeten wegen na een jaar? 120 kg vlees had ik op gehoopt met z'n tweetjes. Omdat een volwassen boerbok zó 110 kg weegt. En wij dus wel al sneller hebben laten slachten, maar ik dacht dat ze dan wellicht op de 75 kg per bok zouden zitten, en dat je dan dus van 150 kg aan bok zo'n 120 kg vlees over zou houden. Hahahahah. Lekker optimistisch ingeschat. Afijn. Ik denk dus dat toen ik er begin van de winter achter kwam dat ze echt te mager waren, dat ik de groei er flink uitgehaald heb. Bovendien was Kareltje natuurlijk een onderknuppeltje. Dat ook nog bijna onderuit ging door z'n besmetting met die nare worm. Ik denk dat als we twee Kevins gehad hadden, dat we eerder richting de 50 kg vlees gehad zouden hebben. Een volgende keer dus beter selecteren op welke bok je kiest. Maar al met al toch wel tevreden met het experiment. Het vlees smaakt ons goed. Al moet / wil ik nog veel experimenteren (We zijn nu met ons campertje onderweg, dus dat ga ik bij thuiskomst weer oppakken). En ik vind er meer leuke kanten aan zitten, dan nadelen. Al heb ik ze wel vaak achterna moeten zitten in de tuin ja. Vooral in de laatste twee maanden was iedere paar dagen raak. Ook mijn eigen schuld natuurlijk. En ik vond het ook niet al te erg. (Okay, toen ze zich tegoed gedaan hadden aan de helft van de perenbloesem was ik niet al te content, maar verder... Och. Ze liepen ook altijd zo weer mee terug) Dit jaar slaan we even over: de vriezer ligt vol. Met knor, Jorieke-kip, geit en ook nog dat super lekkere ossenvlees van Joriek en Joep. Mjam. Wat een luxe! Maar volgend jaar wil ik toch weer 'n bok schieten, of twee Edit: cijfers aangepast naar de info die Jorieke heeft opgediept voor me. Ik kom met die cijfers alleen wel op een hogere kg prijs? Nah. Hoe dan ook. Het is een ‘om en nabij’-geheel. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 25 mei 2023 Geplaatst: 25 mei 2023 Even gezocht, je schreef 23 kg, plus 3 kg eerder gehaald, dus 26 kilo. 11 euro 73 per kilo staat er. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Nou het vlees was zeker lekker, zo in saté-, en shoarma vorm. En ze zien er echt erg leuk uit, geen saai moment met die 2 kerels! Het zou wel erg jammer zijn als die slager niet meer voor de normale consument wil slachten. Want zoveel zijn er niet bij jullie in de buurt, je kiest niet even een ander Ja een varken levert sowieso dus ook meer vlees per kilo levend gewicht. Zo'n 60% van het levende gewicht is echt vlees voor in je vriezer. En de slager kan lekker doorwerken met zoveel kilo's en is dan dus per kg ook goedkoper. In mijn Amerikaanse boek over grasgevoerd vee hebben ze niets staan over geiten. Wel schapen, en dan vooral lam. En daar zit je op 40 tot 45% opbrengst staat er. Een koe zit daar dan weer tussenin. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 26 mei 2023 Auteur Geplaatst: 26 mei 2023 Dank voor je complimenten over de smaak Toch leuk om te lezen. Hoewel jullie hamburgers zeker niet minder puik waren zeg. Mmm. En dan vooral even boven dat houtvuur grillen. Ik krijg spontaan weer trek!Maar wat een interessante informatie. Goh wat een verschil tussen de verschillende diersoorten en het vleesopbrengstpercentage. Dus ik had me sowieso veel te rijk gerekend. 40% bij een schaap dus. Een dik schapenlam zal vast wat vleziger zijn dan een toch wat schralere geit. Dus laat ik zeggen 35%. Dan wogen de geiten, uitgegaan van de 26kg aan opbrengst dus samen ehhh een kleine 75kg. Nog steeds niet top, maar klinkt iets minder sneu. Hahaha. Ja wat je zegt, er zit hier in de buurt nauwelijks een alternatief, qua slager. Al helemaal niet voor geiten. Ik heb nog even de tijd om dat verder precies uit te zoeken, gelukkig. Maar dat moet idd wel helder zijn, voor we weer aan t bokken gaan ja. Ik heb trouwens ook bedacht dat ik uit wil zoeken of ik ze toch niet 1,5 zal laten worden. Dan pikken ze 2 zomers mee. En kan ik, deze keer hopelijk wel, ook hun huidjes in de wintervacht bewerken. Die was zoveel zachter! Dan moet ik alleen dus nog even uitzoeken hoe dat zat met die BSE voor geiten. Daar moet ik dan bij de veearts een certificaat / keuring voor regelen, neem ik aan. Es kijken hoe dat werkt / wat het kost. Oh en dus ook zorgen dat ik deze keer wel de huiden krijg. Ik snap nog steeds niet wat er daar precies mis gegaan is. Ik had het super duidelijk met hem besproken. Hij leek er zelfs wel lol in te hebben dat ik met ‘looien’ aan de gang zou gaan. En vervolgens kreeg ik bij ophalen te horen dat a) de huiden kapot gegaan waren. En b) dat hij ze sowieso niet mee had kunnen geven, want dat dit slachtafval is en dat de keurmeester dat niet zou toestaan. Oid. Wat toch weird is, want als ik een knor in twee helften terug vraag, zit de huid daar ook gewoon nog aan. Zou dat alleen voor geiten gelden? Of is het een excuus omdat ie het vergeten was, en ze toch al stuk waren? Ook dat moet ik nog goed gaan uitzoeken. Want vind het erg jammer dat ik die huidjes niet heb kunnen bewerken. Is toch zonde om zoiets weg te gooien! Trouwens hetzelfde voor de botten. Ik weet niet of ik geitenbouillon lekker gevonden had, maar dat tweede filmpje van @Anna3, waarin ze die schenkeltjes gaart, zag er toch heel aardig uit. Het is een beetje koorddansen bij onze slager. Hij is eigenlijk gewoon te druk. Die man werkt echt 7 dagen per week, en dan niet van 9 tot 5 hè. Maar lange dagen. Dus ik wil em niet overvragen. Bovendien is ie altijd rustig met de dieren. Hij zal ze nooit de kar uit haasten of slaan ofzo. Zo anders als we het wel eens zien bij de grote slachthuizen. Dus dat is echt positief. Maar hij vergeet ook vaak zaken en houdt zich eigenlijk nooit aan afspraken. Afijn. Nu we wat langer de tijd hebben, kan een beetje rondneuzen naar alternatieven sowieso geen kwaad. Want wie weet wil slagermans zelf dus niet meer. Dat kan ook nog. Nou. Ik ga es googelen! Quote wees bevriend met kleine dingen
fre3ke Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Goed verslag @Charly. Het is jammer dat het vlees niet zo veel was als je misschien hoopte. Ik vind dat je sowieso een pluim verdient dat je dit allemaal doet om de dieren die je eet een wat normaler leven te bieden. Ik zou er goed ziek van zijn de dieren naar de slager te brengen en dat vind ik heel dapper van je. Wat je verder ook gaat doen, dit was een leuk verslag om te lezen 3 Quote
donaldk Geplaatst: 27 mei 2023 Geplaatst: 27 mei 2023 Op 1-4-2023 om 08:52, Mellie zei: Ik gebruik poulet vaak ook voor andere doeleinden. Met stoofvlees kun je ook heel goed roerbakken. Gewoon heel kort bakken. Na die paar minuten wordt je vlees taai. Bijblijven vooral! Maar zeker mogelijk om poulet zacht en mals te houden. Ligt eraan of het echte klassieke poulet of gewoon stugge harde blokjes betreft. Echte runderpoulet is de ketting van de haas in korte stukjes gesneden. Maar ja daar is erg weinig van aan een beest. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Is het zowel een gedragsinspectie bij leven, als een labtest voor Scrapie en BSE na het slaan? klinkt duur! Al dat zilvervlies hoort er toch echt af, ik las altijd op barbecueforum dat vleeshouwers/verkopers zich daar bij spareribs ook makkelijk van afmaakten, maar dat was aan botzijde. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Charly Geplaatst: 15 januari Auteur Geplaatst: 15 januari Hai allemaal, Tsja, tisalweereventerug. Maar ik heb eindelijk weer wat te schrijven. En dat betekent dat er nu een ellenlange tekst gaat volgen, dus wees gewaarschuwd (je kunt nog terug) Even een samenvatting van wat hierboven staat. In 2022 hebben we twee geitenbokjes gekocht om ze een jaartje te laten rondhopsen en daarna te slachten. De smaak van het vlees dat we kregen van de twee bokjes was erg goed bevallen. Zo goed dat we afgelopen jaar weer bokjes hebben opgehaald. 3 dit keer. En ook deze hebben we t zaakje dr af laten halen, en hebben ze een klein jaar rondgehuppeld. Het waren 3 heertjes van een hobbyboer. 1 raszuivere boergeit, en twee half boergeit (vleesras) half toggenburger (melkras). Erg gezellige mannekes. Maar de volgende keer gaan we toch weer voor volle boergeiten. Want de hybride bokjes konden zo mega hoog springen, dat we hekken van 2 meter hoog nodig hadden om ze binnen te houden. En dat is ook zoiets: dan lijkt je weiland meer een gevangenis. Nou ja, dat is het ook eigenlijk natuurlijk. Maar eea hoeft er niet zo uit te zien ook he. Desalniettemin hebben we ook deze heren met regelmaat moeten overhalen om weer terug naar hun deel van de tuin te gaan. Bij de meest memorabele uitbraak kregen we onderstaande foto toegestuurd van een buurman: Ja. Dat is een geit die zich op ons tuinmeubilair heeft gevleid... Uiteraard was dat de meest brutale ook. Mijn man koos de naam Minotaurus voor hem. Dat paste hem geweldig. Ook het gebrul dat hij uit kon stoten als we in de ochtend niet op tijd kwamen voeren.... wow! We hadden geen wekker meer nodig. Deze meneer blèèèèrde gewoon door je oordoppen heen hoor. En viespeuken zijn het ook natuurlijk. Ze kakken overal. Op hun slaapplek, in de voerbak, in de watertrog... Zucht 🙄 Er zijn heus beessies die gemakkelijker te houden zijn dan geiten. En toch, toch vind ik ze geestig. Ze zijn altijd onderzoekend, nooit vals, hebben super zachte neusjes, eten zichzelf vol met je grasland en ander groen dat ze kunnen vinden (mijn prachtige spruitkolen 😭) en ze smaken dus heel heel erg lekker. Minder sterk dan lamsvlees, en malser dan rund. Vind ik dan. Alleen de smaak van het gehakt vind ik iets minder lekker dan van knor (of koe). Nog steeds heel best te eten hoor. Vooral door iets als een pasta. Of bij wat sterker gekruid eten als shoarma of n curry ofzo. < 1 jaar Afijn. Zoals ik ergens in de posts hierboven heb geschreven, wilde ik kijken of ik de heren wat langer dan een jaar op ons landje kon laten lopen. En dan dus gewoon de verplichte geiten BSE-test laten doen. Maar dat is onevenredig duur. Want je mag niet zelf een bloedje insturen. De veearts moet ervoor langskomen, en daarna moet het bloed van elke bok naar het lab en moet er een verklaring afgegeven worden. Ik was hierover aan het mopperen, maar blijkbaar (uiteraard) zit er toch een logica achter. Tot 1 jaar is bij een geit de ziekte niet goed vast te stellen, daarna wel. En daar eea super besmettelijk is... Afijn. Betekende dus wel dat de bokken met 11 maanden (en een beetje) naar de slacht moesten. Verandering van slager (doet eten?) Ik heb ze sinds gisteren weer terug. We hebben dit keer een andere slager gevraagd. Deze is 45 min rijden ipv 10 min, maar beloofde me plechtig de vachten terug te geven en ik was ook gewoon wel benieuwd naar hoe eea met een andere slager zou werken. Nou. Ze hebben dezelfde humor (geen - of althans iig niet dezelfde als ik). En dat communiceert zo raar he. Dat jij een grapje probeert te maken en ze je aankijken alsof ze niet snappen waarom je niet gewoon verder praat. Daarnaast viel er überhaupt weinig te communiceren. Toen ik in september belde of ze ook bokken slachtten: "Ja hoor - wanneer komt u ze brengen?" Ik: "Nou, ergens in januari". (Stilte) Hij: "Waarom belt u nu dan?". Dat gesprek had ik eind november nogmaals. Ik moest maar gewoon langsrijden. Elke ma of woe was het goed. Ze waren er toch wel. Uiteindelijk heb ik mijn interne hokjesplanner maar ehhh in zijn hok gejaagd. En ben braaf gewoon langsgereden, en inderdaad. Ik kon de bokken achterlaten. Uiteraard wist ik nog steeds niet wat het zou gaan kosten en hoe ze het vlees zouden aanleveren bij me (Uitgesneden? Verpakt? Ingevroren? Geen idee!) maar de bokjes stonden iig waar ze moesten zijn. (Niet zonder een kleine, doch spectaculaire, escapade uiteraard, maar zal - omwille van de immer uitdijende lap tekst - die even weglaten) Ik was best een beetje sceptisch, maar halleluja wat is het vlees prachtig uitgesneden en verpakt. Zo picobello-puntgaaf heb ik het nog nooit aangeleverd gekregen. Racks, stoofvlees, koteletjes, biefjes, noem het maar. Allemaal even keurig. Gelabeld zelfs ook ("Geit" stond niet in de label-computer, dus alles heet "Lam" ) Alles ligt keurig in de vriezer. Behalve de longen, tongen de levers. Die heb ik gisteren in de voedseldroger gedroogd (20 uur op 68 graden). Nu zijn ze kanon-hard. Kan weinig meer mee gebeuren, dunkt me. De hond is er dol op! Ik wil even goed in de gaten houden hoe eea bewaart. Maar als dit zo goed gaat als ik nu denk (het stinkt ook helemaal niet, tot mijn stomme verbazing) ga ik dit voortaan altijd doen met die organen. Ik las nog wel even de tip online om de 'koekjes' op 150 graden nog een kwartiertje in de oven te stoppen, om ook de laatste bacteriën te killen. Ik ben nog even aan het twijfelen of ik dat ga doen... Ach ja. Mss beter van wel he. Morgen na het granola maken maar even ofzo. De huid van de geit Oh en ik heb dit keer dus ook, jubel en juich, de vachtjes terug gekregen! Ze hadden ze keurig opgehangen voor me, wat helaas niet de bedoeling was, want de vachten zijn daardoor wat ver uitgedroogd, terwijl ik het hele ontvlies- en looiproces nog in moet. Maar goed. Ik heb ze iig en ik ga dus eindelijk proberen de geitenvachten tot kleedjes te maken. Ik heb heel youtube leeg gekeken. En zie zoveel manieren, dat ik er inmiddels redelijk van overtuigd ben dat het niet al te nauw komt. Wat mij erg goed past ☺️ Hieronder een foto van te ver gedroogde vacht. Dat bruine is niet goed. Eea moet wit en smooth zijn. Zoals een paar plekken dus gelukkig nog wel zijn. Maar het is wel de moeite waard, want mooie dikke wintervachtjes hoor. Al zijn ze wat raar uitgesneden (niet mooi recht, als je de lijn vanaf t staartje volgt, zie je wel?) Nou. Het is maar om te kijken of het lukt. Ik vind het leuk om dit soort nieuwe skills me eigen te maken. Al is het maar om te besluiten dat het niets voor mij is.🤷♂️ Wat me trouwens nog wel opviel: er stond bij die slachterij een enorme kliko met allemaal schapenhuiden. Dat wordt dus allemaal weggegooid: "slachtafval". De vachtjes die wij kopen bij de Xenos of Ikea komen uit India enzo. Dat is toch eigenlijk van de zotte he. Het is goedkoper om eea de halve wereld over te laten vliegen en onze prachtige eigen dikke schapenvachten gooien we gewoon weg. Maar goed. De slachter-meneer zag mijn interesse en zei dat ik er gerust een paar mocht meenemen. De hamsteraar in mij had ze het liefste allemaal ingeladen. Maar ik heb braaf besloten het eerst maar es met 1 te proberen. Een prachtige dikke zwarte vacht. Zwaar! Wow! Als die lukt ga ik zo gelukkig worden hiervan! 😍 Al moet ik wel zeggen dat ie enorm naar schaap meurt. Ik wist niet dat schapen zoveel erger stonken dan geiten! Nou ja, wel logisch met zo'n enorme vacht. (Zeker 10x zo zwaar als 1 geitenvachtje) Maar toch 🤢, ik hoop dat we dat geurtje er nog uit krijgen hoor! Voor wie het interessant vindt, dit is het proces dat ik volg voor de vachten: Stap 1: Huidzijde van de vachten insmeren met zout. Dikke laag. Liefst zonder jodium (kan vlekken veroorzaken). Dubbelklappen huid op huid, en oprollen en in een ton of bak leggen op wat stenen zodat ie kan uitlekken. Aantal dagen laten liggen. (tot 2 weken kan dat prima zo) Stap 2: Huiden ontvl(i)ezen. Dat wordt echt een takkeklus. Het hele binnenvlies moet eraf. Dat kan met een mes of een soort schraper. Maarrrr ik heb gezien dat t ook met een hogedrukspuit kan... Dat ga zeker proberen. Want dat schrapen ziet er echt uit als een enorm vieze en arbeidsintensieve klus. Ik kan altijd nog terugvallen op het schrapen, nietwaar? Stap 3: Wassen van de huiden met een mild waspoeder (zonder enzymen). Vooral voor de schapenvacht moet ik dit voorzichtig doen, de wol mag niet gaan vilten. Stap 4: Vachten de pekel in. Recept voor de pekel: 4 liter water, tot 1 kg zout, tot 150 gram aluin. (veel verschillende recepten gezien. Maar dit kwam het meeste neer op het gemiddelde). 7 dagen lang, en dan twee keer keer per dag roeren. Huid moet echt doorweekt zijn en zo veel mogelijk onder staan. Stap 5: Uitspoelen en uitknijpen (nooit wringen, huid is heel kwetsbaar nu) Stap 6: Als ergste vocht uit de vachten gelekt is, huiden insmeren met eierdooiers (4 dooiers op halve liter lauw water) OF wasverzachter. (Ik denk dat ik voor de eerste ga, die kwam ik het meeste tegen. Al lijkt het voordeel van de wasverzachter me de geur!) Vacht met de huid naar boven op een rek laten uitdruppelen. Vochtige handdoek over de huid leggen om te snel drogen tegen te gaan. Na drie dagen (moet toch meuren!) handdoek eraf. Stap 7: Terwijl de huid langzaam droogt, deze steeds weer oprekken, zodat de vezelstructuur van de huid gebroken wordt, en deze mooi zacht en soepel wordt. (Alternatief, na eerste paar keer oprekken, de vacht in een sloop in de droger doen en koud een paar uur laten rondtrommelen. Geen idee of dit werkt, maar staat me buitengewoon aan, dit idee. ) Stap 8: Eventueel de huidzijde insmeren met lederolie. Dit ben ik maar 1x tegengekomen in instructie, maar leek me geen stom idee. Eens kijken wat ik tegen die tijd vind. Als ik ooit op dit punt aanbeland, that is... Nou heheh, poehpoeh, nounou. Wat n lap he! En wss niet eens de laatste lap dus, want zit middenin de eerste stap van t looien. 💪 To be continued dus 😄 Toedels!!! 11 Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 15 januari Geplaatst: 15 januari Leukleukleuk en weer genieten zo’n lap fijn geschreven tekst van jou..dat hebben we wel gemist! vraag: hoeveel kilo vlees heb je dan nu van drie bokjes? Buiten het vlees voor de hond? Wij hebben in Fr ook ooit een schapenvacht zelfs bewerkt. Of eigenlijk kan je het geen bewerken noemen. We hadden de verse vacht op een zolder van t atelier gelegd en er 5 kilo of misschien nog wel meer zout op gestrooid. Dat was in het najaar, we kamen in de winter niet naar ons huis en in het voorjaar vonden we een mooie vacht maar wel met een harde onderkant. Wat niet erg was. Ik ben heel benieuwd hoe jouw vachten worden! Ga je weer geitenshoarma maken? Mmm. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.