Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Armeluis-koe (vleesgeitjes)


Charly

Aanbevolen berichten

Dag allemaal. Tsja. Het is dus weer es zo dat @Jorieke123 iets bedacht had. In dit geval: "ga je nog een topic beginnen over je vleesgeitjes". Hetgeen natuurlijk een puik idee was. Maar het begon eigenlijk al eerder, door haar koeien. Of ossen eigenlijk natuurlijk. Want hoewel wij ontzettend genieten van het varkensvlees van eigen landje (Wie had ons daar ook weer toe geïnspireerd? :think:), eten we eigenlijk jaarrond niet anders. En ook dat is geen probleem. Want het is oh zo lekker!

Handenbindertjes
Maarrr. Ook veel werk. Want je moet toch twee keer per dag voeren, iedere dag. En natuurlijk ook voer regelen, Oud brood bij de bakker in ons geval. Is maar 1x per week ophalen. Maar toch. Die kratjes moet je dan ook weer schoonmaken. Gewoon. Gedoe. Daarnaast maken ze herrie (de ene krulstaat meer dan de andere, da's waar), en is "waterbak-slopen" een dagelijkse sport. Daarnaast hebben we begin dit jaar het reizen een beetje ontdekt. Op de bonnefooi met de slaap-auto naar Spanje. Dat ging in dit geval, want varken 1 ging uit logeren bij de beer (hoop dat t raak is!) en varken 2 op wintersport de vriezer in. De buurman zorgde voor de kippen. Dus helemaal prima. Maar hoe vaak komt het voor dat je dat zo kan regelen? (Antwoord: nooit)

 

Te hooi en te gras
En dan. Bij terugkomst... Sjeeez-louizzz. Het gras stond overal tot aan onze middel (we waren zelfs ons hondje even kwijt. Zij is oud & doof en zag ons niet meer, maar wij zagen haar ook niet en roepen heeft dus geen zin. 🙄) Afijn. Ik dwaal weer af. Zou het over geitjes gaan hebben. Want hoe tof zou het zijn, om gewoon een paar weken achter elkaar van huis te kunnen zijn, terwijl je gras kort gehouden wordt, en je de buurman alleen hoeft te vragen af en toe een hekje naar een nieuw weitje open te zetten, of het water te controleren. En dat je dan dus ook al dat malse gras en die kruiden laat omzetten tot vlees van eigen bodem! Klinkt ons goed in de oren. En dan lees je dus zo van Joriek, oh en @Nasuada ook trouwens, over die toffe koeien. Maar ja. Zij hebben veeel meer land. En niet zo veel drassigheid. Hier, in onze met slootjes omheinde weitjes, is het toch een maand of 4 per jaar te drassig voor die zwaargewichten. Dat zou geheid gelazer met de hoeven opleveren. En dat wil je niet he. 

 

Schapies-met-vieze-reetjes
Nee. Koeien vielen af. Schapies dan? Nou ja. Wel naar gekeken. Maar schapies krijgen van die vieze kontjes, waar dan van alles in gaat krioelen enzo. :sick: En dan die wol. Je moet daar ook weer wat mee. Scheren. En dan? Bovendien kost een beetje vleeslam toch al snel 150 euro. Of je nou een ooi of een ram pakt. Want lamsvlees is populair in Nederland. Wel fijn dat je ze niet hoeft te ontballen. De meeste gaan aan t einde van t eerste levensjaar bij de slager op bezoek, en houden hun balletjes - indien aanwezig.
 

Ook nog een beetje "goed doen" enzo
Geitjes dus? Ik houd wel van geitjes. Lekker eigenwijs (hoewel dat niet altijd een + is). En ze mekkeren ook wel lief. Hoewel ze ook wel wat viezer zijn, in vergelijking met varkens. Dat in hun slaaphokje piesen of in hun water keutelen is natuurlijk niet ideaal. Maar vooruit. Daarnaast sprak ons erg aan dat we er ook soortement iets goeds mee doen; er worden in Nederland heel veel bokjes ontzettend slecht behandeld. Want ja. De melkindustrie en ook de hobbyfokkers willen graag geitenlammeren. Maar de natuur maakt meer dan 50% boklammeren ook. En wat doe je daar dan mee. Je kunt er misschien af en toe es eentje kwijt als dekbok. Of gecastreerd wellicht ergens als hobby-geit (want bokken met ballen kunnen stinken! Echt!: stel je stank voor, en dan dat je het door je dichtgehouden neus nog ruikt. Super indringend. Gaat ook helemaal in je kleding zitten) Veel boklammetjes treffen daardoor een akelig lot, voor een paar euro verkocht aan een handelaar. Waar ze dan óf diervoeder worden, óf naar het buitenland getransporteerd worden en opgefokt worden tot slachtbokjes. De omstandigheden zijn erbarmelijk en er is veel uitval. Er zijn initiatieven in NL die zich focussen op het eten van bokkenvlees. Wacht. Ff googlelen. 
Ja hier zie: https://vooruitmetdegeitenbok.nl/

Afijn. Dat kunnen wij ook, dachten wij. We hebben dus een week of drie geleden 2 boergeitenbokjes aangeschaft. 

Voor 55 euro per stuk. Dat had ik zelf geboden, en die man was à la minute akkoord. (Achteraf blijkt dat best veel te zijn. Maar och. Wij vonden het prima). Boergeiten, want dat zijn typische vleesgeiten. Ze worden erg zwaar. (Als het goed is)  En zijn ook wat rustiger en minder springerig dan bijvoorbeeld melk- of dwerggeitjes. Dus dat is dan ook weer mooi meegenomen. 

 

Pffff. Lange post wordt dit hoor. Want ik heb nog veel meer te vertellen. Maar laat ik eerst wat fotootjes doen. Want het zijn scheetjes hoor. Kevin en Kareltje. (De worp bestond uit 4 lammeren. Wij hebben de dikste bok, en het stumpertje hahaha) 

KevinKarel1.jpg

 

kevinkarel2.jpg

 

 

Wacht ik zal ook nog ff stukje tekst doen over Boergeiten. Voor wie t interessant vindt. 

De boergeit is een snelgroeiende, goed geproportioneerde geit, met een goede productie-eigenschap van eersteklas vlees. Een volwassen boerbok weegt tussen 110 en 140 kilo. Een volwassen boergeit weegt tussen 90 en 100 kg.
De boergeit heeft een grote vruchtbaarheid en een hoge groeisnelheid. De lammeren komen tijdens de eerste drie maanden 200 tot 250 gram per dag aan. Als ze 3 maanden oud zijn, wegen ze ongeveer 24 kg.

De boerbokken verspreiden de penetrante bokkengeur minder dan andere rassen. (top!)

Door de geringe melkproductie worden boergeiten niet gemolken (gaan we wel proberen, nou ja. Als het bevalt. Daarover later meer) 

Bron: wikipedia.

 

Ja nou die 110/140 kg gaan ze niet halen. Omdat we ze a) al met een jaar naar de slager doen, en b) omdat we toch gekozen hebben voor hakkie-takkie. En ze dus balletjes-loos door t leven gaan, wat de groei wat remt, las ik. 

 

Zonder of mét

Jajaja. Nu we toch op dit onderwerp aanbeland zijn. We gaan - ondanks de volgens wikipedia geringe bokkengeur - wel knippieknippie laten doen. Want je zal straks een 120 kg vlees hebben (2 bokken. Geen idee. Kan ook 140 zijn?) en het stinkt! Dat zou toch vet zonde zijn. Ondanks dat de meneer van wie we de bokjes gekocht hebben, ook nog es aangaf dat als er geen geit bij staat, de bokkengeur echt niet erg is. We willen het risico niet nemen. We willen dit experiment onder de meest gunstige omstandigheden uitvoeren. Als we tevreden zijn, kunnen we volgend jaar bijvoorbeeld proberen om er 1 wel en 1 niet te castreren en dan es te kijken of we verschil proeven. 

 

Geitenvlees?! Is dat lekker dan?

Ja en nu ik het over "proeven heb". Of het lekker is? Daar zijn we natuurlijk niet zomaar blind vanuit gegaan, Nogmaals: straks met een dikke 100 kg vlees zitten, en dan bedenken 'gunst, ik vind het toch niet zo lekker'. Is net niet wat we willen. Dus hebben we in de voorbereidende fase al es geitenvlees besteld. Of nou ja "we"... Ik. Want het leek me beter man-lief niet vooraf al te informeren over het feit van de geit (op zijn bordje). Van geitengehakt had ik, zeer origineel, een soort van shoarma gemaakt. Maar dan met meer Marokkaanse kruiden. Mijn lief zei dus spontaan: wat heb je met dit vlees gedaan, dit is het lekkerste gehakt ever. Dus toen biechtte ik op dat het geit was, en liep ie een beetje groen aan... Tssk. Had ook poulet, daar heb ik een stoofpotje van gemaakt. Het was geen goed recept. Maar het vlees zelf was erg mals en prettig, vonden wij. 

Las op internet dat geitenvlees bij sommige sjoemelaar-slagers als lamsvlees verkocht wordt, omdat leken het verschil vaak niet proeven. Wij zijn duidelijk ook leken, want wij proefden het verschil ook niet. Wellicht als je ze naast elkaar proeft wel? Geitenvlees zou 'zoeter' zijn, volgens het internet. Afijn. Wij durven het wel te proberen...

 

Melk is goed voor elk (maar niet voor mij, maar dat terzij)
Wikipedia zegt dus dat je ze niet melkt, die boergeiten, Maar op youtube kom je toch verschillende mensen tegen die wel melken. Dan scheiden ze in de avond de lammetjes van de geitenmama, en in de ochtend melk je eerst de uier leeg, en laat dan het kroost er weer bij. Uiteraard is het niet te vergelijken met de opbrengst die je zou hebben van een melkgeit. Maar goed, Dat experiment hebben we gedaan. En je weet met 3,5 liter melk per dag écht niet meer waar je het laten moet op een gegeven moment. Dus haar hebben we niet meer. Hoewel dat toch ook echt een scheet van een geit was hoor. Mis haar nog een beetje stiekem zelfs... Dus mochten de bokjes een succes zijn, en we op x moment ook es besluiten een geit te gaan houden, dan zou ik toch wel ook iets van melk willen gappen voor een paar verse kaasjes enzo. Ik kan er - met mijn lactosegedoe - niet bijster goed tegen. Maar een paar moet toch kunnen?
Enfin, ik loop vooruit op de zaken. Eerst deze heertjes maar es. Ze zijn van 25 april. Uiterlijk eind maart gaan ze naar de slager. Denk ik. Tenzij ze dan echt nog heel klein zijn, dan wacht ik wat langer. Maar dat zien we dan wel weer.

 

Vooralsnog is het een leuk experiment. Er wordt goed gras gemaaid al, zo klein als ze zijn. En ze laten zich goed achter hun grote flaporen kriebelen. Komende week komt de hakkie-takkie. Ik houd ze dan vast (zittend op hun reetje op mijn schoot. Linker voorpoot en achterpoot in linker hand, rechter voorpoot en achterpoot in rechterhand, en dan verdooft de veearts ze lokaal en is het dus met een sneetje, even afbinden en een knippie, zo gebeurd... - hoewel ik makkelijk praten heb natuurlijk. Waarom niet geheel onder verdoving? Dat is gevaarlijk voor een geit! Ze hebben een ingewikkeld systeem met die 4 magen, als dat door narcose stil komt te liggen, gebeurt het te vaak dat eea daarna niet meer wil opstarten en is het einde oefening. Veearts adviseerde dit dus. En daar kon ik me wel in vinden..

Zal foto's maken ;) 

 

Tot de volgende keer!

 

 

 

 

  • Like 6

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi experiment. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. 

 

Wat ik me wel afvraag: Hoe goed eten de geiten gras? Geiten zijn toch meer "browers" dan grazers. Krijg je ze dik genoeg op alleen gras ? 

 

Hou ons op de hoogte. Aangezien mijn schapen steeds vaker bij anderen lopen heb ik in de toekomst misschien ook wel wat gras over voor andere dieren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He @tuinLB Allereerst: dank voor het doorlezen van de enorme lap tekst!  😅 We willen de geitjes steeds een klein stukje land geven. Want het zijn inderdaad knabbelaars. Beetje hier, beetje daar, overal de lekkerste dingetjes tussenuit zoeken, en de rest "laten staan". Maar als je ze wat intensiever op steeds een klein stukje laat grazen, decimeren ze wel keurig. Dat is in ieder geval het plan. Maar daarmee zijn we nog aan het experimenteren. Want het eerste kleine stukje afgezette weide, daaruit zijn ze inmiddels ontsnapt. Dus we werken nu aan een soort verplaatsbare omheining. Daarover een volgende keer meer :)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geitenvlees is erg lekker. Het lekkerste stoofvlees dat ik ooit heb gegeten. Dus je kunt ze rustig een paar jaar oud laten worden, mocht je je toch aan ze gaan hechten.

 

Bokken kunnen springen en klimmen en dingen kapot rammen met hun horens. Ik ben benieuwd of je niet horendol gaat worden van hun bokkensprongen. Leuk topic!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Charly wat schrijf je toch weer leuk ❤️❤️.

Hier in Twente zeggen ze. Neem een geit en je leert vloeken. Ben reuze benieuwd of dat opgaat😋.

Mooie mannekes. Ik realiseer me dat ik nog nooit geit heb gegeten. Schaap wel en dat vind ik niet lekker.

Mocht het smaken dan vind ik het een super alternatief.

Veel succes en ik lees graag al je avonturen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een mooi verhaal Charly, het avontuur 'geit' is begonnen bij jou. Gelukkig heb je meer dan één geit genomen, een geit alleen - en dan ook nog aan een stick - wordt doodongelukkig.

 

Het gras dat nu mooi hoog en groen is, kun je dat ook maaien en tot hooi laten drogen? Voor de winter zou dat ideaal voer zijn voor ze. Eigenlijk zouden ze dat jaarrond moeten kunnen eten, naast alle groenvoer. Teveel vers groen gras was, als ik het goed onthouden heb uit mijn geitentijd, niet zo heel goed voor ze.

 

Dan jullie reisjes, heerlijk er op uit, wekenlang. Wordt er dan wel goed voor ze gezorgd? En er op gelet dat ze niet gaan uitbreken? Vooral als ze trek krijgen, weten ze als geen ander uit te breken op zoek naar voedsel. Logisch, maar wel iets om aan te denken voordat jullie gaan.

 

Leuk als jullie er ook een melkgeit bij gaan nemen. De bokjes kun je tzt op tijd slachten, voordat ze gaan stinken.

 

Lang geleden, toen een van mijn kinderen astmatische klachten had plus koemelkallergie, heb ik geiten gehouden voor de melk. Nederlandse witte geiten. Geitenmelk is goed voor astma/cara en wordt ook gegeven aan zuigelingen in het kinderziekenhuis. Ik was geabonneerd op 'De Geitenhouder', het blad bestaat denk ik niet meer, ik kan het niet meer terugvinden. Ik maakte ook kaas van de melk. Maar nogmaals, dat is alweer lang geleden. Helaas heb ik er niet meer de ruimte voor.

 

Veel succes en plezier met de vleesgeiten!

aangepast door HuubvG
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heee! Veel reacties. Wat leuk om te zien. Ik was bang dat ik veel te lange lappen tekst gemaakt had. Maar blijkbaar vinden jullie dat niet erg. Nou. Da's mooi...
Ja idd voor nu hebben we maar twee bokjes. Als het een succes wordt, dan nemen we er volgend jaar een paar meer. Dat is wel zo gezellig voor ze. Want je merkt echt dat ze elkaar de hele tijd opzoeken inderdaad. Ze gaan verder als een speer. 

7da0d2bd6ad2d5011a5bc2eadf41bbcc.jpg


Weerhaken
Ook vrij letterlijk. Dat ga ik uitleggen. Een geitenkop is wig-vormig, als een soort speerpunt, zie boven. En dan hebben deze jonge sukkeltjes dan ook nog twee naar achter staande weerhaken op hun bol (hoorntjes dus gewoon he) Dat betekent dat ze hun koppie wel ergens in kunnen duwen, maar niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan een gat tussen twee spijlen van hun nachthok, een opening tussen gaas en paal, of een klapstoel die ik in wei had gezet om gezellig bij ze te zitten…
Dan hoor je dus op x moment enorm gemekker en weet je "gutteguttegut, er is weer er eentje die iets stoms uitgehaald heeft!” En ja hoor. Bolletje vast en hoorntjes achter iets gehaakt waardoor ze niet weg kunnen. Is zo opgelost (koppie draaien, et voilà) maar ze doen het er echt om hoor! 
Heb er geen foto's van. Schrik me iedere keer de tandjes van t kabaal en haal ze dan zo snel mogelijk los. Maar het plan om gewoon weken weg te gaan terwijl die heertjes hier amok maken wordt wel opnieuw even overwogen . Och en ik klaag wel wel, maar het wordt steeds beter hoor. En we zijn nog bezig met een verrijdbaar geheel, een soort "kraal", waar ze absoluut niet uit kunnen en waar de gaatjes te klein zijn voor bokkenkoppies. Maar daarover hieronder meer.
 
Continue -> rotatie grazen -> "mob"-grazen
Had het er al eventjes over, maar klopt wel wat TuinLB aangaf: ze knabbelen meer dan dat ze grazen. Tenzij je ze maar heel weinig plek geeft, dan gaat wel alles tot de grond toe kort. En dan geef je ze elke 12 dagen een nieuw plekje. Dat heet "mob grazing" en heeft veel voordelen. Ga ik uitleggen. 
Je ziet wel es zo'n veldje, met 2 pony's ofzo, en dat is tot op de draad kort gegraasd, behalve de planten die ze niet lekker vinden. (Ridderzuring enzo) 
Dat veldje wordt vaak continue begraasd. En hoewel gras een groeispurt krijgt na een graasbeurt, gaat dat niet eindeloos door als het geen tijd krijgt zich te herstellen. En dus krijgen nare planten de kans om het veld over te nemen. Idealiter krijgt gras iedere 4 dagen rust, las ik. (Maar dat zie ik mezelf niet doen hahaha) 
Daarom gaan de meeste mensen voor rotatie-grazen, waarbij je je dieren iedere paar weken / maanden naar een nieuw veld brengt  Da's hartstikke goed! Al zijn die velden vaak vrij groot. En kunnen ze dus lekker uitzoeken wat ze willen eten. Dat is doorgaans gras. Dus ook hier krijgt het gras het best zwaar te verduren, en krijgen andere planten kans de overhand te nemen.
Wat wij willen gaan doen is 'mob grazing' (Heb deze woorden niet vertaald, want dan krijg je iets als 'massagrazen" en dat is maar 1 letter verwijderd van narigheid, en bovendien klinkt "mob" wel leuk - ik zie al haast gangster-geitjes voor me enzo - afijn. Dat dus   )  Hierbij zet je relatief veel dieren op een kleiner stukje land. In ons geval: een heel klein stukje, want 2 is niet veel dieren ) En verplaats je ze minimaal iedere 12 dagen. 
Omdat er snel concurrentie ontstaat, worden ook minder lekkere planten opgegeten, komt de mest niet de hele tijd op dezelfde favoriete 'hang-out"-plek, en krijgt het gras prima tijd om zich te herstellen steeds, want wordt niet steeds opnieuw kort-gevroten. Bijkomend voordeel: omdat parasieten in poep zich na 12 dagen gaan verspreiden, zorg je er ook voor dat je niet of nauwelijks hoeft te ontwormen, las ik. Dus zeg maar om de 2 weken omweiden, da's te doen toch! Afijn. Dat is dus het plan. 

Hoe maak je een mobiele, geit-proof kraal?
De uitvoering is nog in ontwikkeling. Zeg maar nog in de uitdenk-fase. We hebben hier prachtige hekken over kunnen nemen van een bevriende aannemer. Van die speeltuin-hekken. Zal zo ff foto maken.

1c27f06b75762d821adc08500d12de36.jpg

Ze houden zelfs ons varken (aka ploegmachine) binnen, en dat valt niet mee! 

802c75be5a7dbb8308a572ab8718d406.jpg


We dachten die hekken met hoekijzers aan elkaar te zetten en dan wieltjes onder de palen te maken. Dan hebben ze steeds een oppervlakte van 5m2 om af te knabbelen. (Als ze straks groot zijn, is dat wat karig, maar voor nu echt prima) Het ding is dan een beetje hun slaapplek. Nu is dat nog een bushokje (een IBC-tank, naar ontwerp @Jorieke123 & @Joep123) Zal ik ook even foto van maken.

6ecc32765d38d1ce8df018da2b08cedb.jpg

Daar liggen ze veel in. Als ze slapen, maar ook om lekker te herkauwen. Ben aan het denken of ik die ook verrijdbaar kan maken, of dat het handiger is om een soort plateautje met dakje te maken in de constructie, dat mee rolt en dan de wanden in 1 hoek dicht te zetten met golfplaten ofzo? Zou natuurlijk ook met stroomdraad kunnen werken, maar of dat ze tegenhoudt? Bovendien heeft een vorig varken de stroomdraad aardig naar de vernieling geholpen door er tot 4x toe doorheen te sjouwen en alles stuk te trekken - maar dat terzijde. Afijn. Ben dr nog niet uit. Maar moet er wel vaart mee gaan maken. Want anders komt er niets van de mooie plannen!
 
Hakkie-takkie
Schreef de vorige keer nog over dat de veearts langs zou komen. Nou dat is gedaan hoor. Echt in een vloek en een zucht. En keurig genezen allemaal. Ik had de jongens die dag even in de bench getild. En meteen even gewogen. Lompe Kevin tikt de 25 kilo aan. Kareltje, de stumperd, is maar 12. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ie wat sneller bij zou trekken, maar misschien doen stumperdjes dat niet, en zal ie altijd scharminkeliger blijven? Och. Dat mag ook hoor. 
Anywayz. Met de veearts eerst Kevin op schoot getrokken (Op zijn reetje rechtop op je schoot zetten, en dan dus met je linkerhand de linker voor -en achterpoot vast houden en dito maar dan omgekeerd met rechts.) Moest nog ff goed opletten voor de speerpunten! Sjonge! Die hoorntjes zijn net kleine dolken! 
Dierenarts zat voor me in het gras en prikte met de verdovingsspuit een paar nare prikjes. Dat was niet leuk, maar met 10 sec per bokje gedaan. Toen even in laten werken (en naar de kippen gekeken. Heb een paar nieuwe en die rochelden maar naar) En daarna pak je ze dus weer zo op schoot, en was het een kwestie van sneetje, balletjes eruit duwen, hechtdraad om de leiders knopen, en mesje erlangs halen. Flinke pssssjt met de blauwe spray en de wei weer in. De wond zelf wordt dus niet gehecht. Kevin vond het maar nix, maar Kareltje lag in mijn armen half te tukken. Scheetje is het toch. Afijn, ze gingen meteen daarna weer grazen en ook in de dagen daarna geen enkel ongemak waargenomen. Ook weer achter de rug! 
 
Nou ehhh. Volgens mij wazzie dat wel. Oh ja. Wil ook nog op de smaak enzo terugkomen. Vond het leuk om te lezen dat @fre3ke geitenvlees als zo lekker beschreef. Geeft de burger moed! Heb op MP een tweedehands crock pot express gescoord en bij de bio-slager een lamsbout (takketietjes, dat is duur vlees hee!) om van de week weer fjes een nieuw recept uit te proberen. Ga ik de volgende keer wat over schrijven...
 
Voor nu, dank voor het lezen weer.
Groetekes en succes met de warmte komende week!
 

 

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk verhaal. Ik zie het helemaal voor me, dat ze voortdurend klem komen te zitten met hun koppies en dan losbarsten in hevig gemekker tot je ze weer bevrijd. De slaapplek is ook erg slim gemaakt.

 

Bij een goed Indisch restaurant vind je nog wel eens saté van geitenvlees (saté kambing). Dus als je het wilt proeven, kun je het misschien combineren met je volgende etentje?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hmmm. Trouble in paradise. Kareltje, die kleine uk, groeit gewoon niet. 

En hij is graatje mager. Zijn staartje staat ook niet fier rechtop, en toen hij gisteren naar me toe rende, struikelde ie, en had ie moeite met overeindkomen.

Hij eet ook niet zo gepassioneerd als zijn dikke vette broer. Ze staan samen wel de hele dag te eten hoor - los van de tijd dat ze liggen te herkauwen - maar als ik het verschil zie in snelheid van consumeren... Is echt groot.

De vorige eigenaar heeft ze ontwormd, zei ie. Dus dat zou het niet mogen zijn.

Ik zie ook geen diarree of rare keuteltjes.

Er staan geen giftige planten als nachtschade of jacobskruiskruid oid in de weide. 

Ik dacht zelf aan iets met de kaken / tandjes. Dat t zeg maar goed ging zo lang ie bij zn moeder stond, maar dat ie nu niet voldoende binnen krijgt.

Maar de veearts (ja joh, toch maar gebeld. Want ik vind het niet erg als ie geen dikke vetterd wordt, hij staat me niet in de weg ofzo. Maar ik wil niet dat ie wegkwijnt of echt lijdt ofzo. Das niet de bedoeling!) dacht aan een aangeboren hartafwijking oid. Afijn. Veearts komt maandag langs voor een check up. En komt dan trouwens ook onze knor scannen of ze wel of niet drachtig is. Zo nee gaat ze nl naar de slager in sept. Maar ik moet er niet aan denken dat ik per ongeluk een drachtig varken naar de slager zou sturen... Brrr. Afijn. Een leven met beesten is nooit saai, zie je maar he. Hahha. Maar serieus. Ondanks dat we ze natuurlijk opeten, wil je wel goed voor ze zijn. Das nou precies de reden dat je eea in eigen hand neemt. Maar het hele "aan geiten heb je geen zorgen", moet ik dus nog een beetje bijstellen ;) (Dat werd ook al voorspeld, meen ik... Hahahah)

We hopen maar dat Kareltje verder okay is, of toch nog bij trekt op de e of a manier. Zo niet staat Kevin namelijk alleen ook nog, en da's knap ongezellig. Dan haal ik er iets van een ramlam bij toch denk ik. Dan hebben we tzt iets te vergelijken. Maar goed. Ik hoop dat het zo ver niet komt hoor! Het zijn allebei scheetjes en we hebben ze graag op t landje! 

 

Zal morgen ff wat nieuwe fotootjes posten. En zal uiteraard een update sturen als ome Veearts geweest is maandag.

 

Oh ja, @fre3ke, leuke tip van indonesisch restaurant! Ik ga met een vriendinnetje over 2 weken naar een hele lekkere hier in Leiden. Normaal nemen we altijd Tahu telor, maar deze keer zal ik es op zoek naar de geitenspies! 

Oh ja 2: Ik had die geitenbout nog gemaakt. Met provencaalse kruiden, paprika, tomaat, ui, knof en wortel. In de crockpot. Mja. Het was botermals vlees hoor. Echt wel fijne kwaliteit. Maar. Ik vond het nog geen top-recept. Mocht iemand nog een geweldig geiten/lams-stoofrecept weten: sta ik zeer voor open. ( @appelvrouw??  Jij als keukenprinses weet wellicht wel iets?) Wacht. Dat moet dan wellicht onder de receptenpagina alleen. Zal daar ff topic openen en dan hier linkje plaatsen. 

 

Update: 

 

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

0cac4c0b-419a-4c83-a99d-cd911c579fbf.JPG

 

Zoooo. Hehe. Nou, dat was kantje boord voor de kleine Karel. Toch een vieze vette wormeninfectie, zei de veearts. Ik was al meteen helemaal pissed op de meneer die me de bokjes verkocht heeft, en uitte dat niet al te beschaafd richting Veearts, maar die verzekerde me dat veel ontwormingsmiddelen niet werken tegen "rode lebmaag-worm" met wie we hier dus van doen hadden. "Dus wss heeft de verkoper heus wel ontwormd, maar met het verkeerde middel. Dat zien we heel vaak", aldus Veearts. Dus toen heb ik mijn stekels weer gladgestreken en de verkoper alleen op de hoogte gebracht van de infectie (en dus niet van het feit dat ik hem een enorm uilskuiken vind. 🤐

 

Voor wie meer wil lezen over de rode lebmaagworm, kan hier terecht:
https://www.schapendokter.nl/schapenziekten/maagdarmwormen-en-leverbot/rode-lebmaagworm-haemonchus.html

Kort samengevat is het een tropische worm die zich aan NL heeft aangepast. Komt vooral in het warme seizoen voor en is vooral schadelijk voor zwakkere dieren. Er is al veel resistentie voor de worm 
Oh. En hij is niet schadelijk voor honden, varkens, mensen. Alleen als je daadwerkelijk een lebmaag hebt, neemt ie je te grazen (pun) 


Kareltjes oogslijmvlies was bijna volledig wit. Teken van zware bloedarmoede. Of, zoals Veearts het zei: "Hij wordt van binnen opgevroten." Dat vond ik zo'n onsmakelijk plaatje, dat ik dat graag even deel 😉. Brrrr. Karel en Kevin hebben maandagochtend dus allebei een stevige ontwormer gekregen, die werkt 6 tot 8 weken, en daarna is het seizoen goeddeels voorbij. En Kareltje heeft daarnaast nog een shot multivitamine gekregen, die ik dinsdag ga herhalen. Ook heb ik in het drinkwater speciale geitenelectrolyten toegevoegd. Dat had ik al een paar keer gedaan, maar de veearts vond het een puik idee om dat nu weer te doen. Dinsdag zag Karel er echt heel beroerd uit. Gisteren leek er al iets meer energie in te zitten, en vandaag zie ik voor het eerst een iets boller buikje achter die magere ribbetjes. Hehe! Blij mee!

 

Kevin ondertussen... Pfff. Is een belhamel! Hij heeft uitgevonden dat dat varkenshekje van krap 1 meter hoog echt lachwekkend laag is. En hopt naar believe in en uit. Daar de "mob-grazing"-kraal nog steeds 'under construction' is, belet ik het hem ook niet. Heeft toch geen zin. Kareltje liet hem in het begin gewoon begaan, maar, nu ie zich wat beter voelt, wil hij óók. Maar hij is nog te klein om ook te hopsen... En dus blijft ie luidkeels mekkerend achter zn hekje, roepen naar zn broer. Hahaha. Het is me een stelletje 🙄 Maar natuurlijk zou ik het hek ook gewoon open kunnen zetten, dan kan Kareltje ook mee gaan struinen. Alleen vind ik het echt iets voor hem om het water in te sukkelen, en er dan niet meer uit te kunnen. Dus hij moet echt nog eventjes wachten!

 

Ze komen trouwens wel echt allebei knuffelen. Dat is echt wel leuk. Maar goed. Doet ons varken ook. Is ook leuk, maar dan een kg of 150 lomper ;) 

Tot zover de update van deze week weer! 

 

NB We gaan komend weekeinde een paar dagen weg. Er is full time oppas voor ze geregeld. Maar heel lekker zit het me niet hoor. Het is een stelletje dat steeds nieuwe manieren uitvindt om zichtzelf gruwelijk in de nesten te werken. Hoe die door de evolutie gekomen zijn...? 😅

 

0f0a0b3e-2ac9-40c2-8ff2-43fc9fced742.JPG

 

 

  • Like 5

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Goeiemorgen!

IMG_8366.jpg


Was ik weer eventjes met een update over de heertjes. 

Ze vermaken zich opperbest.

Kareltje is goed opgeknapt, al blijft het een scharminkeltje naast zn broer.

Zie je, naast in grootte, ook in dat ie nog steeds stumpertjes van hoorntjes heeft, en zn vachtje blijft pluizig en donzig, naast de volle stugge, glanzende vacht van grote broer Kevin. 
En toch waren we em wederom bijna kwijt. Dit keer omdat ie in de plomp gevallen was. Ons landje is omzoomd door slootjes. Geen enkele geit is daar nog ooit in gevallen of gesprongen want geiten haten water. Maar ja. Kareltje hè 🙄. Ik denk dat ie een iets te ver overhangend blaadje van de els wilde afsnoepen, want daar is ie over de rand gekukeld. Bleeeeren joh! En hij niet alleen. Kevin zette ook een keel op. We hoorden het terwijl we binnen aan de boterham zaten. Het arme jong zat tegen de beschoeiing aan geplakt en stond tot halverwege zijn buik in de sloot / blubber. Helemaal afgedroogd (zie foto) begon ie eigenlijk al meteen weer te eten. Dus naar ons idee geen blijvende schade, maar we denken dat ie een volgende keer het blaadje boven de sloot toch maar zal laten hangen ;)

fc80ec45-129c-4da4-882e-a534b5f5579b.JPG

(Ha, ik lees net mijn vorige post terug, en ik blijk dus toch wel voorspellende gaven te hebben mbt Kareltjes water-aspiraties. :D)

 

IMG_8497.jpg

 

Verderrrr. Over dat uitbreken he. Sjoooongejongejongejonge. Nou, dat hebben we idd geweten. Kevin vond ook de grote weide te saai. Dus hopste hij bij het varken (maar 1x, want zij vond tikkertje spelen erg leuk, alleen is zij een kleine 200 kg en hij een dikke 20 ofzo), bij de kippen (Mr Haan NOT amused!) en de moestuin in... Toen was ik het wel beu ja. Heb hem een dag of twee aan een touwtje gehad (vond niemand leuk) en in sneltrein vaart een nieuwe kraal voor de geitjes afgezet en het verrijdbare kippenhok (zie topic: kippentractor - kan het even niet vinden, Zo nog es zoeken) omgebouwd tot verrijdbaar geitenhok. Nou dat ging ff beter.

 

Het systeem is nog niet ideaal. Verrijdbare hok is door de vloerplaat en golfplaten loeizwaar geworden. Maar goed. Ze zijn niet meer uitgebroken en hebben het stukje land inmiddels mooi kaal-gemuncht. Zien we ook meteen wat ze echt niet lusten trouwens. Die planten gaan we verwijderen. En vandaag gaan we ze naar een nieuw stukje land brengen, dat ze dan weer mooi mogen leegvreten, Wel merken we dat ze naast het groene voer, ook echt behoefte hebben aan hooi. Ze staan echt te blèren als ik met een arm hooi aan kom zetten. Die ik eigenlijk in gedachten had voor "bedding", en die zij dus opvreten. 

IMG_8367.jpg

 

 

Nou we het toch over eten hebben,,, Die geitenspies bij de Indonesiër... die was lekker!!!
Kleine stukjes vlees, gemarineerd in iets ketjap-igs, en kort geschroeid boven een grill / vuurtje... Er zat geen satésaus bij ofzo, en dat was ook helemaal niet nodig. Prachtig mager mals vlees. Met een vleugje tsja. Lamsachtig toch zou ik toch zeggen. Als onze heertjes zo gaan smaken, zie ik het helemaal zitten 🤫

7303881494_15eaa36d2b.jpg

(foto credits: https://www.aziatische-ingredienten.nl/sate-kambing/)

We zouden ze rond maart moeten slachten, want dan zijn ze bijna een jaar. Maar dan moet er nog wel echt wat meer groei inkomen, Anders blijven ze nog maar fjes langer hoor. Afijn. Zien we tegen die tijd wel. Vandaag andere 'zorgen': varken moet bevallen. Altijd super spannend weer, want het gaat hier niet altijd van een leie dakje... Zal verslagje van vandaag ff in mn ouwe varkenstopic gaan krabbelen. 

 

Tot de volgende keer weer!

 

 

 

 

 

 

  • Like 5

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

34603afd4626d94f9f926d31a2ab96e4.jpg

Hi allemaal,
 
De geitjes gaan goe-hoed! Ik word echt blij van ze. 
Ze kosten me weinig werk (of althans; het voelt niet als werk), nauwelijks geld (ja nee okay. Behalve dan de dierenarts waar ik vorige keren over schreef), en ze zijn erg aaibaar en super zacht - ook niet onbelangrijk.
 
Tot slot houden ze ons landje dus mooi kort. Al moet ik wel zeggen dat het gras er heel rap doorheen gaat met die mannen! :classic_ohmy:
We hebben ons "mob"-grazing ook al heel aardig onder de knie nu en verplaatsen de hekken iedere drie weken ongeveer. Dat is idd lang niet zo vaak als ik in het begin ergens schreef ("Iedere 12 dagen") maar toch lang niet slecht. En het werkt dus echt. 
Wacht. Ik heb een cirkeltje foto's gemaakt, dan kan ik elke "stap" ff toelichten en kunnen jullie t met eigen  zien.
 
8c0ef8cc02c40e8ab9d3c37a1d41e119.jpg

Kijk. Dit veldje hebben we ze gisteren vandaan gehaald (mooi ook hè. Dat wandelpaadje dat ze in t midden maken ;) Het gras is inmiddels gemillimeterd, en ook al onze elzen-loten zijn gekortwiekt. Wat er nog staat is met name wat van dat rare oever-gras (heet dat zo) en St Janskruid (vinden ze echt niet lekker). 
 
Die droge dingetjes die er nu nog staan maaien we ff lomp met de bosmaaier. Dan ziet het er zo uit:
9be4796f0c7678ddade25618ccd5acb0.jpg


En daarna zie je - bij de juiste temperaturen - dat het groen weer enthousiast probeert terug te groeien:
cf7a5931ea0170aff1a33bd3ae943238.jpg

 
Hieronder een foto van het stukje waar ze gisteren in gegaan zijn. Lekker vol met onkruiden nog:
e7d70e24527ef3df0abe941037a0d78a.jpg


Wat me dus opvalt is dat distel ook moeiteloos naar binnen gaat. Brandnetel dan weer liever niet. Klimop wel. Evenals wilg (voorkeur!) en els natuurlijk. Het gaat wel in fases. Dus eerst de lekkere knabbel dingetjes, en naarmate de dagen vorderen, steeds een soort verder. Tot er alleen nog trieste droge halmpjes staan van dus mn dat St Janskruid. Homeopathisch wordt dat vaak ingezet tegen depressiviteit, las ik. En daar hebben onze geitjes blijkbaar totaal geen last van. Hahaha.

 a6c8174aa2b880ec64f9ad27e30c5010.jpg

Ze groeien als kool en zijn lekker vet aan het worden zelfs. Moet je die pens van Kevin es kijken joh!

68d438312d09277e3d2dd898b4c2aa1f.jpg

En die van Kareltje steekt net zo uit, alleen wilden ze niet stil staan als ik ze van boven fotografeerde, dus dat moeten jullie maar zo geloven. Hij blijft verder wel het onderknuppelke natuurlijk. Maar dat boeit em zelf verder voor geen pepernoot. Zie em es staan lachen
250c14666648ee65e531b7d022ffa3f3.jpg

  • Like 5

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...