Stan W Posted September 4, 2022 Posted September 4, 2022 Afgelopen zomer heb ik een aantal bollen verse knoflook gekocht bij Ekoplaza. Omdat deze rauw en niet gedroogd goed te eten waren heb ik er een paar laten drogen om in oktober te poten. Het lijkt mij in ieder geval een Artichoke variant, vermoedelijk een mildere zoals Simonetti. Zijn er forummers met veel kennis van knoflook wie mij hiermee kunnen helpen? Quote
Patrijs Posted September 4, 2022 Posted September 4, 2022 Je maakt het ons wel erg moeilijk. Heb je op de doos gekeken bij de ekoplaza?🧄💡 Of daar nagevraagd? Er zijn niet veel knoflook/ verse knoflooktelers in Nederland. Hier in de Kop van Noord-Holland ken ik er maar twee. Persoonlijk zou ik ook gaan voor die soorten die al langer in ons klimaat worden gekweekt. Meer kans op succes en goed pootgoed. Uit ervaring weet ik dat geïmporteerde niet altijd het gewenste resultaat geven. Gebruik even de zoekfunctie, er is hier op dit forum genoeg over geschreven. Maar je hebt redelijke kans dat dit ook een in Nederland gekweekte soort is gezien het feit dat je in de zomer gekocht hebt. Ik heb een bekende die werkt bij de ekoplaza maar die weet vast niets van de herkomst van deze knoflook. Wilde gok: Het zou er Therador van bijv. Biesheuvel kunnen zijn: Quote De moestuin van Patrijs
Stan W Posted September 4, 2022 Author Posted September 4, 2022 Dankjewel Patrijs, Zal ergens half juli geweest zijn dat ik deze bij Ekoplaza heb gekocht. Ze lagen in een blauwe krat met een bordje "verse knoflook, klasse I" erbij. Meer stond er niet vermeldt. De uitbaters van de Ekoplaza in Oss zijn nieuw, zijn Syrische vluchtelingen die hier een nieuw leven opbouwen. Zij spreken wel redelijk Nederlands, maar uiteraard beperkt. Waarschijnlijk kunnen zij mij niet verder helpen, want toen ik in de winkel vroeg welke variëteit het was begreep hij niet wat ik bedoelde. Daarop heb ik gezegd dat het niet uitmaakte. Maar ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar welk ras het mogelijk is. Vandaar mijn vraag hier. Pootgoed heb ik meer dan genoeg, voornamelijk hardnecks. Onder andere daarom leek deze softneck mij juist interessant. Zou een mooie aanvulling zijn op mijn Turkse moestuinerfenis knoflook, Ljubascha en Morado van eigen oogst. In juli bij Eetbaargoed; Ophio, Purple Haze, Siberian, Wonha en Olifantenknoflook pootgoed gekocht. Wat dat betreft zit ik ruim genoeg in het pootgoed. Waar overigens nog oerprei bij komt eind deze maand. Quote
Stan W Posted September 5, 2022 Author Posted September 5, 2022 Aangezien niemand ze op het oog weet te determineren. Gaan ze bij nader inzien toch maar de pan in. Quote
woldistel Posted September 5, 2022 Posted September 5, 2022 Je kunt natuurlijk ook een paar tenen even in een pot stoppen. Wie weet wat het wordt? Ik had vorig jaar enorme bio knoflook van de AH gepoot. Net zo'n grote bol als mijn Olifant. Het resultaat dit jaar was prima, maar van normaal formaat. Liep wat vroeger uit, maar net zo gevoelig voor roest als de german hardneck. Dus dit jaar gaan er weer een paar tenen de grond in. Benieuwd wat het volgend jaar doet. 1 1 Quote
mdubbelm Posted September 5, 2022 Posted September 5, 2022 (edited) Je kunt ook even informeren bij Ekoplaza HQ. Volgens mij werken ze met centrale toeleveranciers. Edited September 5, 2022 by mdubbelm 1 Quote
Vinky Posted September 5, 2022 Posted September 5, 2022 Op de website Eemlook.nl @Stan W kun je heel veel informatie vinden over rassen van knoflook. Misschien vindt je jouw soort daar. Anders lekker doorkweken met wat je bevalt. Succes er mee 👍 1 Quote
Stan W Posted September 5, 2022 Author Posted September 5, 2022 (edited) Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de grootste tenen uit deze twee bollen op de gok planten en probeer ondertussen uit te zoeken of de variëteit te achterhalen is. Edited September 5, 2022 by Stan W 1 Quote
Patrijs Posted September 5, 2022 Posted September 5, 2022 27 minuten geleden, Stan W zei: uit deze twee billen 🤭 Quote De moestuin van Patrijs
Stan W Posted September 5, 2022 Author Posted September 5, 2022 Mijn duim is iets te dik geweest haha Quote
Recommended Posts