Geplaatst: 13 juni 20232 j Bij mij is ok ook nog groen. Rest is al flink geel. Moet ze eigenlijk oogsten, maar ik let ze nog lekker een weekje zitten. Heb geen tijd om knoflookpasta te maken. [emoji51]
Geplaatst: 13 juni 20232 j @acpronk Olifanten knoflook is geen knoflook. Dat het ongevoelig is voor roest, rechtvaardigt dus niet de conclusie dat gevoeligheid voor roest door het knoflookras wordt bepaald.
Geplaatst: 14 juni 20232 j Ok kan ook roest krijgen hoor. Vorig jaar had ik dat en moest ik pellen voor het mooie loof. Dit jaar beduidend minder roest op alles, maar is natuurlijk ook flink droog.
Geplaatst: 14 juni 20232 j Op 5-6-2023 om 08:38, MSDG zei: Dus voor iedereen met een kas(je), probeer het eens zou ik zeggen, je krijgt er echt geen spijt van. Zeker geen spijt, hier doen ze het in de kas ook veel beter dan ik ooit met buitenteelt meegemaakt heb. Dit is het derde seizoen alweer, ik zie weinig tot geen roest. Ze krijgen wel dikke halzen, maar de tenen groeien ook nog. Gewoon een rijtje in de kas, voor de aardigheid. In oktober gepoot. Er zijn er al een paar tussenuit. Weinig tot geen roest.
Geplaatst: 14 juni 20232 j Hier tot nu toe een erg tegenvallende oogst. Kleine bolletjes met kleine teentjes. Alleen de olifantenknoflook redelijk, maar lang niet wat de soort potentieel kan geven. Ik vermoed dat de natte december in combinatie met een heel nat en wat koel voorjaar de oorzaak is.
Geplaatst: 14 juni 20232 j Dat zei mijn moestuin buurman ook.Ik moet ze nog oogsten, maar het is eigenlijk veel te vroeg. Normaal eind juni/begin juli...Knoflook oogst 2022:- floha (1 bol) nog stevig- Moroccan (1 bol en losse teentjes) nog stevig- onbekend (hele zak, lag achteraan) zeker 2/3 goed. Label helaas kwijt, is wel een softneck ras dus waarschijnlijk wel te achterhalen.- Sulmona misschien nog de helft bruikbaar.Inchelium red, pskem, north #3, wonha, Anton, Pennsylvanian Dutch, Georgian fire en Susan delafield moet je zeker niet 11 maanden bewaren, dan houd je bijna niks over.Andere rassen heb ik niet meer in voorraad. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 juni 20232 j Klopt, eigenlijk is het nog veel te vroeg. Desondanks zijn de bloemstengels er al uit en zijn de planten aardig geel aan het worden, sommige rassen zelfs al helemaal geel. Die laatsten moeten er echt uit de komende dagen.
Geplaatst: 17 juni 20232 j Dit is mineer. Bij knoflook vind je ze niet in de tenen maar net erbuiten. Als je zo’n gang volgt vind je vaak een kleine bruine pop.
Geplaatst: 17 juni 20232 j @Lia56 Mineer vlieg tast meestal niet de tenen zelf aan deze zou je kunnen verwerken. Toevallig poste dianas mooie moestuin daar vanochtend een post over met mineer in haar knoflook dus mocht je opzoek zijn naar ideeen zou ik die blog even lezen 17 juni 20232 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 17 juni 20232 j Mineer is preimineervlieg, die eet het weefsel in de stengel (van in dit geval de knoflook). Daardoor komen de tenen van de knoflook wat meer naar buiten te liggen, en is de bol wat open.Doe kleine bruine teentjes van de OK zijn bijbolletjes, die kun je gewoon planten. Of eten nu de schil er omheen nog zacht is (wel pellen). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 juni 20232 j 2 hours ago, Lia56 said: Alles weggooien? Waarom? Ik eet ze gewoon op. Als je ze pelt heb je de poppen niet meer. Wat je kan zien is gewoon eetbaar. Vervelende van mineer is dat het de groei belemmert, dus de knoflook wordt minder groot, maar is nog wel gewoon prima eetbaar.
Geplaatst: 17 juni 20232 j Ik denk dat ik morgen ook maar eens wat knofloken omhoog ga wippen. De OK staat nog fier overeind, maar is wel gelig geworden en de andere soorten beginnen nu om te vallen. Het gebrek aan regen helpt ook niet mee.
Geplaatst: 18 juni 20232 j Vandaag heb ik een deel geoogst. Dit is het pootgoed voor volgend jaar, mooie grote bollen Rose de Lautrec. Veel roest, maar geen mineervlieg. In de Messidor heb ik geen roest, maar wel mineervlieg. Was laat geplant, dus ze zijn sowieso vrij klein. Ik laat ze nog even in de grond zitten. Ze zijn nog niet helemaal droog. 18 juni 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 18 juni 20232 j German stiffneck opgewipt. Ik ben zeker niet ontevreden. Een paar kleine bolletjes, maar het meeste is groot genoeg ondanks de droge laatste maand en mooi verdeeld. Geen mono/solo. Ook geen roest. Gelijk ook wat aan een tuinbuur gegeven.
Geplaatst: 18 juni 20232 j Vandaag de eerste 8 rassen geoogst, allemaal 1 rijtje op 1 na daar 2 rijtjes van.Belabberde oogst zeg, zo klein. Zou geen knoflook mogen heten.. planten zelf zagen er over het algemeen wel fors uit, alleen kleine bollen.Mijns inziens was de groei eerst goed (mooie planten) maar wegens de roest had de plant minder energie op kunnen nemen, vandaar de kleine bollen. Of heeft iemand een andere verklaring? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 19 juni 20232 j Bij mij is het zo dat de grote tenen de grote bollen hebben opgeleverd, ondanks hevige roest. En wat ik laat heb aangeplant, is klein gebleven ondanks wegblijven van roest.
Geplaatst: 19 juni 20232 j Vandaag dus maar weer 6 potjes pasta gemaakt. Knofloken waren behoorlijk besmet thuis... ook in de tenen zelf
Geplaatst: 19 juni 20232 j @fre3ke ik heb alleen maar grote tenen gepoot, en bijna alles begin oktober.Wat later (weet niet meer wanneer) heb ik nog morafo bij Lidl gekocht, en nog iets later kwam er nog een ras (ik dacht van moestuinland) binnen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.