Wieneke Posted September 15, 2022 Posted September 15, 2022 Hallo, Ik heb sinds kort een stuk grond om een moestuin op te beginnen (tussen andere moestuinen in). Dit stuk is eerder van iemand geweest die vermoedelijk wel bestrijdingsmiddelen heeft gebruikt. Het stuk grond ligt nu ca. 2 jaar braak en staat op het moment nog vol met onkruid. Mijn vraag is: Als de vorige eigenaar inderdaad bestrijdingsmiddelen heeft gebruikt, kan dit nog kwaad voor mijn eigen gewassen die ik er vanaf volgend voorjaar op zal planten? en hoe lang blijven de bestrijdingsmiddelen in de bodem aanwezig? Quote
henkg Posted September 15, 2022 Posted September 15, 2022 Twee jaar braak, nu vol met onkruid: goed teken. Dat onkruid heeft er dus helemaal geen last meer van. Eventuele bestrijdingsmiddelen zullen inmiddels deels zijn afgebroken, restanten zijn naar het grondwater afgevoerd, door regenwater En vanaf "jouw" grondwater diffundeert het naar ander grondwater, eerst in de directe omgeving, geleidelijk steeds verder. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om die middelen te gebruiken: je hebt er zelf last van, insecten hebben er veel last van. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
irenevb Posted September 15, 2022 Posted September 15, 2022 pompoenplanten kunnen "ellende" uit de grond halen. Of je de vruchten dan wilt eten, is aan jouw... https://www.scientificamerican.com/article/pumpkins-pull-pollutants/ Daarna kun je onbezorgd aan de slag. Quote
Flup Posted September 15, 2022 Posted September 15, 2022 De vraag is natuurlijk welke bestrijdingsmiddelen hij/zij heeft gebruikt? Zonder dat te weten, kun je hier geen zinnig antwoord op geven. En ja, er bestaan ook biologische bestrijdingsmiddelen die net zo (en zelfs meer nog) schadelijk zijn dan reguliere bestrijdingsmiddelen. Ook reguliere bestrijdingsmiddelen zijn in de loop van de jaren minder schadelijk geworden. Wat nu als RoundUp verkocht wordt, bevat geen glyphosaat meer om maar iets te noemen. Al zien de meeste mensen dat verschil niet. Kortom, zonder te weten wat de vorige eigenaar heeft gebruikt (als hij/zij al bestrijdingsmiddelen heeft gebruikt, want dat weet je dus niet zeker), kun je niks zeggen. Zelf zou ik mij niet druk maken over bestrijdingsmiddelen die een paar jaar geleden zijn gebruikt, behalve als de beste persoon verboden bestrijdingsmiddelen heet gebruikt. Verboden in de zin van bestrijdingsmiddelen die decennia geleden wel waren toegestaan. Maar daar ga ik niet van uit. Overigens, groente en fruit uit de supermarkt bevat doorgaans meer bestrijdingsmiddelrestanten dan dat wat je nu gaat telen op de grond. Zeker als de producten uit verre landen komen en dat komt veruit het overgrote deel inmiddels. Van de verse producten is dat makkelijk te zien, maar van bv ingeblikte zaken niet. Denk alleen tomaten uit blik die bijna allemaal uit China komen, hoe Italiaans de verpakking er ook uit ziet. Quote
Recommended Posts