Erny Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Yellow Pointy / Oro de Equador Ananas Hotsauce Hoera! De gele hotsauce pepers zijn weer rijp. In februari gezaaid en in oktober tot saus verwerkt. Het zijn dus de Yellow Pointy en de Oro de Equador. Beiden hebben een citrusaroma en een goede pittigheid. Het is wel een beetje hetzelfde idee als de gele hotsausjes die ik eerder heb geplaatst. Heb dit keer geprobeerd om de hoeveelheden bij te houden. 469 (om precies te zijn) gram Yellow Pointy en Oro de Equador pepers 2 grote uien 2 en halve bol knoflook (is geen eigen knoflook dus heb ik meer van nodig want heeft minder smaak) 300 gram sjalotten 4 lime leaves sap van 4 limoentjes sap van halve citroen 2 blikken ananas (560 gr) scheut witte wijnazijn beetje zout suiker naar smaak theelepel turmeriek (geelwortelpoeder/kurkuma) scheut water appeltje De pepers heb ik in de keukenmachien in stukjes gehakseld samen met 1 bol knoflook en de uien. Wat olie in pannetje en het mengsel verwarmd/licht gebakken. uch uch uch In de oven de sjalotten en de rest van de knoflook (met schil) geroosterd. Laten afkoelen en uit de schillen geknepen. Smurrie toegevoegd aan pepermengsel. Limeleaves bij het mengsel. Appel in stukjes erbij. Limoen en citroensap toevoegen, ananas erbij. Zout en turmeriek erdoor. Sudder sudder sudder, bloep bloep bloep. Als het genoeg gesudderd heeft de limeleaves verwijderen. Mengsel in de blender fijnmaken en dan weer in de pan. Opnieuw verwarmen, wat suiker erbij doen. Proeven!!! Eventueel wat meer suiker/azijn/zout. Dit naar eigen smaak. Zelf laat ik de saus eerst afkoelen, dan proeven etc, opnieuw verhitten en dan in de potjes/flesjes gieten. Heb zelf nog water toegevoegd om het geheel wat smeuiiger te maken. 4 Quote
woldistel Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Eerst laten afkoelen is wel handig, inderdaad. Zuur proeft veel zuurder als het heet is. 1 Quote
Indy Geplaatst: 7 november 2022 Geplaatst: 7 november 2022 Oei, die lijkt me echt gruwelijk lekker, 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.