Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestuiving Appels


ron

Aanbevolen berichten

Zou je een boom van minstens 10 jaar nog kunnen uitbuigen? Wat de onderstam is weet ik niet..( ik kan het nog wel vragen, de bomen komen van Gert Snel in Naarden)het is een halfstam, maar de boom gedraagd zich als een hoogstam. Wel een mooie vorm trouwens.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitbuigen wordt voornamelijk toegepast bij een jonge laagstam, deels om het boompje model te geven anderzijds om de bloembotvorming te stimuleren, die boompjes dragen al heel snel.

 

Maar een sterappel van 10 jaar uitbuigen? Mocht je uberhaupt zo'n lange tak al weten te buigen zal deze rugscheuten gaan vormen, soort waterloten en daar heb je dan ook weer nix aan, ik vrees dat het haast niet kan, maar misschien zijn er hier deskundigen die een oplossing weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ appelvrouw Op zich ( ook in 10 jaar , of 20 ) is de lengtegroei van de stam, bij laagstam , bij half of bij hoogstam echt minimaal. Misschien was een een 3/4 stam ? of een hoge halfstam ? de kruin gedraagt zich gewoon naar het ras, wel beïnvloed dus door de groeisterkte van de onderstam natuurlijk.

Uitbuigen doe je meestal bij jonge boompjes ja. en vormsnoei, of later correctiesnoei doe je de 1e jaren. Maar ook indien gewenst later wel hoor. Uitbuigen kan je ook na een tijdje nog wel proberen, maar vanzelfsprekend moet je niet het onmogelijke willen. Gaat het niet , dan gaat het niet. Correctiesnoei kan hetzelfde doel dienen. In een 10 jaar oude Elstar zou ik niet gauw stenen gaan hangen nee. Ik denk dat ik hem fors onderhanden zou nemen met de takkenschaar, ook 's zomers. Maar ja. allemaal theoretisch. We hebben de boom hier nu niet voor ons. Toch. Een wat oudere 'uit de hand gelopen' vruchtboom corrigeren ( soms een taak van jaren ) is best een leuk iets, zeker als hij na een jaar of wat opeens beter gaat dragen , betere appels maakt oid. leuk !

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank Bit & Persica.

Vorig jaar was er een snoeiman hier, betaald door het departement..al extra stimulans om boomgaarden te behouden. deze man heeft al mijn andere in NL gekochte appels( dus niet de renet en rembours..dat zijn hoogstammers) tot spilvorm gesnoeid..ze stonden wat dicht op elkaar, en het ziet er in ieder geval beter uit. De Sterappel wilde hij niets aan doen..uit laten groeien riep ie ( in t frans dan hè )

Deze sterappel bloeit wel altijd redelijk, maar daarna is het niets meer, 10 appeltjes en nog wormstekig ook...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt me dan eerder als een bestuivingsprobleem. In deze beschrijving van de sterappel vind je onderaan een lijstje van geschikte (laatbloeiende) bestuivers. Kijk dat alvast eens na. Snoeien zorgt voor bloemen, als er dan geen appels komen is het een bevruchtingsprobleem

 

http://www.bongerdgrooteveen.nl/appels/Sterappel/Sterappel.php

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel bang dat ik mijn top-bestuiver kwijt ben, wat denken jullie?

 

Als u de Groninger Kroon nog steeds heeft: Groninger Kroon is ook een hele goede bestuiver in algemene zin.

 

Over de Sterappel.

Het probleem met achterblijvende vruchtbaarheid bij de Sterappel is inderdaad vaak de bestuiving. Het is een laatbloeiend ras, en er zijn niet heel veel laatbloeiende appelrassen beschikbaar. Vroeger werd steevast de Brabantse Bellefleur als bestuiver gebruikt voor de Sterappel. De mindere kwaliteiten van de Br. Bellefleur werden voor lief genomen, enkel omdat het zo'n goede bestuiver was voor de populaire Sterappel. De Sterappel op zijn beurt dankte de populariteit vooral aan de aantrekkelijke kleur, waardoor zij graag gekocht werd.

 

Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.

Dit zijn de bestuivers voor de Sterappel: Brabantse Bellefleur, Court Pendu, Cox Orange Pippin, Rode Dijkmanszoet, Dubbele Bellefleur, Glorie van Holland, Golden Delicious, Golden Noble, James Grieve, Laxtons Superb, Lombarts Calville, Zoete Bloemée, Zoete Kroon, Zoete Oranje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Blije Bakkes ( ik wordt inderdaad iedere keer als ik je naam en de foto erbij zie blij )!

De Groninger Kroon heb ik zeker nog, dat is een van mijn topappeltjes..zo heerlijk van de boom in de mond...fijn te weten dat het ook een goede bestuiver is.

 

Ik denk erover om er een Cox bijzetten, dat lijkt me een goed plan, die vind ik ook heerlijk, en ik hoop dan iets meer profijt van de sterappel te krijgen. Maar: hij komt te staan in de buurt van de plek waar de zieke Golden stond ( die had zeker een schurftachtige ziekte..de andere appels hadden niets). Welke appel zou dan eventueel anders meer resistent kunnen zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.

Dit zijn de bestuivers voor de Sterappel: Brabantse Bellefleur, Court Pendu, Cox Orange Pippin, Rode Dijkmanszoet, Dubbele Bellefleur, Glorie van Holland, Golden Delicious, Golden Noble, James Grieve, Laxtons Superb, Lombarts Calville, Zoete Bloemée, Zoete Kroon, Zoete Oranje.

 

Die Cox's wou ik ook afraden, maar ik vond niet direct een alternatief voor de bestuiving (de meeste van de appelrassen in dit lijstje zijn niet direct gezonde rassen te noemen).

Ik heb zelf ook een sterappel, maar aangezien die op M26 onderstam geënt is moet ik me nog niet direct zorgen maken over de bevruchting, wel over de bloemvorming zelf Ik heb die sterappel ook helemaal op het einde toegevoegd aan mijn lijstje op vraag van mijn vrouw, en voor deze plant de bestuiving niet echt gecontroleerd. Ik heb nog 14 andere appelbomen staan, er zal er hopelijk wel ééntje zijn die de plant wil bestuiven

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.

Die Cox's wou ik ook afraden, maar ik vond niet direct een alternatief voor de bestuiving

 

Ik heb helemaal over die eerste zin heen gelezen! Ik zal die andere soorten eerst eens opzoeken of er een appel voor mij bijzit..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cox's als bestuiver voor de Sterappel is beslist geen aanrader; dit is een ontzettend ziektegevoelig ras.

Die Cox's wou ik ook afraden, maar ik vond niet direct een alternatief voor de bestuiving

 

Ik heb helemaal over die eerste zin heen gelezen! Ik zal die andere soorten eerst eens opzoeken of er een appel voor mij bijzit..

 

Ik heb eigenlijk geen problemen met mijn cox's bomen.

naar verluid is cox gevoelig aan kanker , maar vooral op natte gronden. Ikzelf zit op droge zandgrond , dus dat is misschien de reden waarom ik geen problemen heb. Oudste cox boom bij mij is wel nog maar een 8 tal jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...