Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestuiving Appels


ron

Aanbevolen berichten

Die golden delicious zal uit zichzelf wel wat appels geven, maar heeft liever een andere boom die hem bestuift om meer vruchten te krijgen. Ik kan je aanbevelen altijd meerdere bestuivingslijsten te gebruiken: als een bepaald ras vaak genoemd wordt als bestuiver is het vaak ook een goede bestuiver.

 

Gelukkig weet ik dat Golden Delicious erg makkelijk fruit geeft (en vaak ook jong), de boom wordt wel vrij snel ziek en niet iedereen is fan van de appels maar dat is een ander verhaal!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij appel telers zie ik vaak aan de kopse kant om de 3 a 4 rijen een siermalus zelfs nu hangen die sierappeltjes er nog aan !, id dit Multi stuifmeel, ik bedoel kan dit soort stuifmeel alle gangbare rassen bestuiven?

Of gaat het hier om een speciale varieteit?

Nee, gewoon "Red Sentinal". Wordt idd vaak aanbevolen als sterke bestuiver; heb er zelf geen ervaring mee.

 

Over die ziekte bij de golden delicious; ik zou er niks aan doen, misschien heb je het geluk dat je er geen ziekten in krijgt. Als het tegenvalt kun je volgend jaar altijd preventief gaan bestrijden.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij appel telers zie ik vaak aan de kopse kant om de 3 a 4 rijen een siermalus zelfs nu hangen die sierappeltjes er nog aan !, id dit Multi stuifmeel, ik bedoel kan dit soort stuifmeel alle gangbare rassen bestuiven?

Of gaat het hier om een speciale varieteit?

Nee, gewoon "Red Sentinal". Wordt idd vaak aanbevolen als sterke bestuiver; heb er zelf geen ervaring mee.

 

Over die ziekte bij de golden delicious; ik zou er niks aan doen, misschien heb je het geluk dat je er geen ziekten in krijgt. Als het tegenvalt kun je volgend jaar altijd preventief gaan bestrijden.

 

Vorige week een snoeicursus gevolgd. De échte reden waarom die sierappel in de boomgaarden staat is net een beetje anders. Tot een tiental jaren gelden plantte men de ideale bevruchter voor een appelras om de zoveel meter in de boomgaard, maar aangezien de huidige plukkers zo slecht het nederlands beheersen (en vaak ook niet veel opleiding hebben), doken er steevast van die andere appels op in het geplukte fruit -> dat wordt niet geapprecieerd door de veilingen, opnieuw sorteren nodig,...

Dat die sierappeltjes niet in de plukmand horen snappen ze wel

Maar in de siertuin is er dus géén enkele reden om zo'n plant als bestuiver aan te planten.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Braeburn wordt bestoven door de volgende rassen:

Benoni, Brabantse Bellefleur, Gloster, Golden Permaine, Idared, James Grieve, Lunterse Pippeling, Rode Dijkmanszoet, Summerred, Transparante Jaune, Zoete Bloemée, Zoete Ermgaard.

 

Golden Delicious wordt bestoven door:

Alkmene, Benoni, Cox Orange Pippin, Elstar, Gloster, Jamba, James Grieve, Jonathan, Laxton’s Superb, Lobo, Lombarts Calville, Melrose, Odin, Spartan, Tydeman’s Early, Winston.

 

Deze rassen zijn dus geen ideale combinatie qua bestuiving. De opbrengsten zullen daarom niet optimaal zijn en een ander nadeel is dat ze ongeveer dezelfde pluktijd hebben. Dat wil zeggen een jaar lang geen appels en dan ineens in november veel appels. Nog een nadeel is dat Golden Delicious nogal ziektevoelig is. Hoewel Golden Delicious een oud ras is vind ik het nog steeds een lekkere appel overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

" Hoewel Golden Delicious een oud ras is vind ik het nog steeds een lekkere appel overigens."

--------------------------------------------------------------------------------------

Hier kan ik in mee gaan, maar ik zie hier en daar wel verschillen, ze komen tegenwoordig uit alle windstreken,.. lijken soms geheel niet (meer)wat uitstraling betreft welke de Golden van 'vroeger' had.

 

Ik vind (vond) want ik kom ze helaas niet meer tegen, de Golden met een roze, rode zweem aan de zonzijde,.. de lekkerste met een fijn aroma.

Kan de laatste jaren steeds meer en meer constateren dat hetgeen je koopt niet altijd meer de smaak heeft dan wat je had gehoopt. Men is de handel aan het verzieken,..Daarom pluk ik ze liever uit m'n eigen bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed advies blijft volgens mij : zet geen commerciële appelbomen in je tuin. Ze zijn allemaal erg ziektegevoelig en de appels die je plukt zijn minderwaardig aan de appels die je in ed supermarkt kan kopen.

 

Daarom : zet oude lokale ziekteresistente rassen, zelf heb ik bijna uitsluitend RGF (Gembloux) en ENR (Lille) rassen geplant. Dat zijn bijna allemaal onbekende appels, maar je kan ze alvast niet vergelijken met andere appels in de winkel. Ze zijn niet allemaal even lekker, maar van de mindere appels kan je nog altijd lekkere appelmoes maken

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Braeburn wordt bestoven door de volgende rassen:

Benoni, Brabantse Bellefleur, Gloster, Golden Permaine, Idared, James Grieve, Lunterse Pippeling, Rode Dijkmanszoet, Summerred, Transparante Jaune, Zoete Bloemée, Zoete Ermgaard.

 

Golden Delicious wordt bestoven door:

Alkmene, Benoni, Cox Orange Pippin, Elstar, Gloster, Jamba, James Grieve, Jonathan, Laxton’s Superb, Lobo, Lombarts Calville, Melrose, Odin, Spartan, Tydeman’s Early, Winston.

 

Deze rassen zijn dus geen ideale combinatie qua bestuiving. De opbrengsten zullen daarom niet optimaal zijn en een ander nadeel is dat ze ongeveer dezelfde pluktijd hebben. Dat wil zeggen een jaar lang geen appels en dan ineens in november veel appels. Nog een nadeel is dat Golden Delicious nogal ziektevoelig is. Hoewel Golden Delicious een oud ras is vind ik het nog steeds een lekkere appel overigens.

 

Nou, bedankt BB, afwachten dan maar, misschien kan ik ze een paar

weken bewaren voor de appelflappen

 

Ron...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed advies blijft volgens mij : zet geen commerciële appelbomen in je tuin. Ze zijn allemaal erg ziektegevoelig en de appels die je plukt zijn minderwaardig aan de appels die je in ed supermarkt kan kopen.

Moderne productierassen, en dan vooral de rassen die je in de biologische winkel vind zijn prima in de particuliere tuin hoor! Topaz, Ecolette, Pinova, Rajka etc. zijn erg goed te doen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 10 jaar geleden Golden Delicious, Elstar, Groninger Kroon, Notarisappel , Alkmene en Sterappel geplant. Er stonden in mijn boomgaard al een Goudrenetsoort en een Rembours.

 

De Elstar ging binnen twee jaar dood, de Sterappel geeft slecht. de Golden Delicious gaf jaren lang die heerlijke gele Golden met blos..ik ben er gek op. 4 jaar geleden werd hij ziek. Ik heb hem twee jaar behandeld met Bouilli Bordelaise. Toen een jaar niet en afgelopen jaar was hij weer net zo ziek. Nu gaat mijn buurman hem enten met Pomme Mikki..een plaatselijke soort gele grote bonkige appel.

Ik ben wel bang dat ik mijn top-bestuiver kwijt ben, wat denken jullie?

 

De andere appels die ik heb zijn nooit ziek of ziek geworden, lekker sterke en gezonde appelbomen. Ik vind de Golden dus geen aanrader.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed advies blijft volgens mij : zet geen commerciële appelbomen in je tuin. Ze zijn allemaal erg ziektegevoelig en de appels die je plukt zijn minderwaardig aan de appels die je in ed supermarkt kan kopen.

Moderne productierassen, en dan vooral de rassen die je in de biologische winkel vind zijn prima in de particuliere tuin hoor! Topaz, Ecolette, Pinova, Rajka etc. zijn erg goed te doen.

 

Ik spreek niet over de rassen uit de biologische winkel, eerder over de appels uit de supermarkt : Grany Smith, Golden Delicious,...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 10 jaar geleden Golden Delicious, Elstar, Groninger Kroon, Notarisappel , Alkmene en Sterappel geplant. Er stonden in mijn boomgaard al een Goudrenetsoort en een Rembours.

 

De Elstar ging binnen twee jaar dood, de Sterappel geeft slecht. de Golden Delicious gaf jaren lang die heerlijke gele Golden met blos..ik ben er gek op. 4 jaar geleden werd hij ziek. Ik heb hem twee jaar behandeld met Bouilli Bordelaise. Toen een jaar niet en afgelopen jaar was hij weer net zo ziek. Nu gaat mijn buurman hem enten met Pomme Mikki..een plaatselijke soort gele grote bonkige appel.

Ik ben wel bang dat ik mijn top-bestuiver kwijt ben, wat denken jullie?

 

De andere appels die ik heb zijn nooit ziek of ziek geworden, lekker sterke en gezonde appelbomen. Ik vind de Golden dus geen aanrader.

 

Op welke onderstam staat die sterappel? Sterappel op zwakke onderstam gaat niet direct veel vruchten geven, is blijkbaar een echte hoogstamvariëteit. Takken goed uitbuigen is de boodschap.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vaak een ander probleem op laagstam; de bomen geven wel vrucht maar groeien voor geen meter! Kan ook aan de grond liggen: veen.

 

Kan aan de grond liggen, maar laagstam met veel behang zal van nature geen meter groeien. Je boom is niet in evenwicht, een onderstam kiezen met iets meer groeikracht, + een grondverbetering is misschien een oplossing.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vaak een ander probleem op laagstam; de bomen geven wel vrucht maar groeien voor geen meter! Kan ook aan de grond liggen: veen.

 

Kan aan de grond liggen, maar laagstam met veel behang zal van nature geen meter groeien. Je boom is niet in evenwicht, een onderstam kiezen met iets meer groeikracht, + een grondverbetering is misschien een oplossing.?

Of gewoon niet aanplanten hier, we hebben toch niet zoveel met sterappel!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vaak een ander probleem op laagstam; de bomen geven wel vrucht maar groeien voor geen meter! Kan ook aan de grond liggen: veen.

 

Dat groeien zou bij mij geen probleem mogen vormen. Ik zit hier op zeer vruchtbare leemgrond

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeww ... daar ben ik lekker klaar mee, met m'n sterappel zo laag mogelijk .... whahahhaha. maar ik kan buigen als de beste ! ( en daarbij ... ik zing ook wel liedjes voor ze ... t zal me lukken ... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...