Geplaatst: 21 oktober 20223 j In het nieuws hoor je veel over de "energy crisis". In UK moeten mensen zich gaan voorbereiden op "Rolling blackouts". Dat houdt in dat men 4uur per dag geen stroom geleverd gaan krijgen. Meer info: https://oilprice.com/Energy/Energy-General/UK-National-Grid-3-Hour-Rolling-Blackouts-May-Happen-This-Winter.html In ukraine hebben we de afgelopen week gezien dat in sommige steden dat ze 4uur per dag geen stroom geleverd krijgen. Sinds gister mag je daar tussen 7:00 en 23:00 geen stroom meer gebruiken, door het hele land heen. 's nachts kan je batterijen opladen, zodat je overdag wat kan doen. Zelfs het tv station mag de verlichting niet meer gebruiken, dus ze gebruiken nu kaarsen. Hoe zou jij je voedsel in koelkasten en vriezers beschermen als je een tijd zonder stroom komt te zitten, of elke dag een aantal uur?
Geplaatst: 21 oktober 20223 j Ik heb geen koele plek in mijn huis, tenminste niet jaarroond. Een kelder zou handig zijn, maar nieuwbouwhuizen worden niet meer met kelder gebouwd. Ik gebruik mijn vriezer nu erg veel, eigenlijk te veel, want er zit van alles in wat ik zou kunnen wecken ipv invriezen. Maar ik vind invriezen gewoon lekker makkelijk. Als er echt een issue zou komen met elektriciteit, zou ik iig op de lange termijn gaan wecken ipv invriezen. En kijken of ik ergens een kleine, koele ruimte kan creeren.
Geplaatst: 21 oktober 20223 j Een vriezer/koelkast kan wel een aantal uur zonder spanning. 4-8 uur lijkt mij geen probleem. Belangrijk is natuurlijk wel dat de vriezer niet geopend word, want dan is het een ander verhaal. Heb een aantal jaren in het "witgoed" gewerkt, daar was de stelregel zelfs 24 uur.
Geplaatst: 21 oktober 20223 j Mooi dicht laten, ze zeggen 24 tit 48 uur geen probleem mits gesloten blijft. Zoveel mogelijk inmaken ben in bang.
Geplaatst: 21 oktober 20223 j Klopt, maar als de stroomtoevoer onzeker is, zou ik dus ook die 24 of 48 uur willen kunnen overbruggen.
Geplaatst: 25 oktober 20223 j Auteur Vanaf 185,- euro heb je een kleine aggregaat. Beter dan noodstroom batterijen, aangezien je die elke zoveel jaar moet vervangen. Als er geen stroom is, gaat dus ook de c.v. ketel dus ook niet aan in de winter. Of je hebt zonnepanelen, dan kan de ketel overdag wel aangaan als er genoeg zon is. Update van de laatste dagen: Doordat het stroomnet in ukraine deels verwoest is, kan Moldavie geen stroom meer van ukraine importeren. Ze importeren het nu voor 3x de prijs uit roemenie. Dus het westen moet straks meer stroom leveren aan het oosten door te korten. Zoals in de baltische staten die gas centrales moeten sluiten omdat ze geen russisch gas meer krijgen. Dus het westen vult hun aan. Hun hebben alle drie nu een inflatie van boven 20%. Foto die in ukraine rond gaat, om toch een warme maaltijd te kunnen maken.
Geplaatst: 25 oktober 20223 j 2 uren geleden, rorror zei: Of je hebt zonnepanelen, dan kan de ketel overdag wel aangaan als er genoeg zon is. Die werken niet als er geen stroom is. Dan moet je een off grid installatie hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.