Geplaatst: 29 oktober 20223 j Hallo forumleden, Wij hebben een kaki boom in de tuin staan. Deze hangt elk jaar vol vruchten en deze worden goed rijp. Het probleem is echter dat de vruchten klein blijven (2cm doorsnee). Moet ik de vruchten in het voorjaar uitdunnen om grotere vruchten te krijgen? 29 oktober 20223 j aangepast door Jos.h Add photo
Geplaatst: 29 oktober 20223 j Zo te zien (glanzend blad, harde groei en de vruchtjes) is dit geen Diospyros kaki maar een Diospyrus lotus. Uitdunnen gaat niet helpen. Dit is de normale maat van de vruchten. Er is - ook op het internet - weinig correcte informatie te vinden over de diverse soorten Diospyrus...namen worden totaal verkeerd gebruikt (ook door verkopers!!) en er doen allerlei mythes de ronde. Dithmar Guillaume is m.i. DE deskundige voor NL/BE hierover en hier op dit forum vind je een uitstekende uitleg over wat wat is en wat je wel en niet mag verwachten van de D. kaki, D. Lotus en D. virginiana ofwel persimmons. 29 oktober 20223 j aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 29 oktober 20223 j Ik had ook al het idee dat het geen Kaki was maar twijfelde een beetje tussen Lotus en VIrginiana hoewel ik van de laatste niet echt goed zelf vrucht zettende rassen ken. Dus bedankt Weknow!
Geplaatst: 4 november 20223 j Het probleem is dat de vruchten van Diospyros lotus veel zon en warmte in de nazomer en het najaar nodig hebben om goed af te rijpen. En dan nog zijn ze zeer laat rijp (eind november/begin december). Ze zijn pas rijp als ze redelijk paarsig zijn qua kleur. Als je bovenstaande vruchten nu zou eten dan smaken ze wrang. Bij matig zomer weer zullen de vruchten in NL nooit goed op smaak komen. In Zuid Oost Europa en Klein Azie worden de vruchten zeer gewaardeerd. Ik heb de vruchten vorig jaar geproefd (eind november) maar ze waren weinig genietbaar (in 2021 was de zomer zeer matig). Van Diospyros lotus is er een cultivar met de naam 'Maalte'. Of deze selectie beter afrijpt dan de gewone Diospyros lotus zou ik niet weten.
Geplaatst: 4 november 20223 j 23 uren geleden, DennisUtrecht zei: Maar zijn ze lekker? Zoals hiervoor gezegd. Wrang en klein en dan nog met pitten. Die wrangheid gaat moeilijk over. De zomer speelt een rol, zoals hierboven al gezegd, maar niet zo absoluut dat je kunt zeggen: na een hete zomer zijn ze lekker en in een normale zomer rijpen ze niet.. Blijkbaar gaat het niet alleen om zon en warmte, maar ook om bijvoorbeeld voldoende en regelmatige vochtigheid en kunnen doorontwikkelen die nodig is om voldoende suikers te vormen en stoffen die samentrekkend werken af te breken. Hoewel op zich Diospyros soorten uitstekend kunnen dealen met droogte, denk ik dat een zomer die te droog is de ontwikkeling van fruit afremt. Ook de manier waarop die bitterstoffen worden afgebroken beschrijft Dithmar Guillaume in zijn uitmuntende bijdrage op dit forum....even scrollen op deze link-pagina om zijn bijdrage te vinden! Ik had een 10-tal boompjes hiervan in mijn oude fruittuin, waarvan er 3 meerdere jaren vruchten droegen. In vergelijking met het fruit van een goede kaki en zeker van de interspecifieke soorten D. virginana x kaki vond ik de vruchten te weinig de moeite waard om deze boompjes mee te nemen naar mijn nieuwe fruittuin en heb ik ze achtergelaten. Ook de veel sterkere groei in vergelijking tot D.virginia en het gemak waarmee de lotus opschot maakte, die zeer moeilijk te verwijderen of te stekken was, speelden mee in deze keuze. 4 november 20223 j aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 4 november 20223 j Op Facebook, voor wie dat heeft, toevallig vandaag een aantal prachtige foto's van Bart (welbekend ooit op dit forum) die blijkbaar aan het selecterend kweken is geweest met D. lotusboompjes in Groningen en zo beter smakende zelfbestuivende soorten heeft ontwikkeld? Ik ga zeker weer eens contact met hem opnemen om er het fijne van te weten te komen! Ik kan geen link plaatsen helaas , aangezien je lid moet zijn van de groep "voedselbossen" om dit bericht te lezen. Het bericht is gisteren geplaatst - voor wie het wil opzoeken - op 3 november 19.10 uur In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 4 november 20223 j Als ik dit zo lees baal ik wel dat ik zo'n lotus aan heb geschaft. Ik heb ruimte zat hoor, voor een boompje wat geen lekkere vruchten maakt, maar toch... ik heb hem ergens gepoot waar ik dan liever iets anders neer had gezet. Hij KAN natuurlijk nog weg, maar hij doet het al wel erg goed daar en dat is al heel wat. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 november 20223 j Ik heb nikita's gift nog hangen op dit moment, best mooi formaat vruchten dit jaar, groter dan ooit. Daarnaast NC21 supersweet, maar daar twijfelde de bekende Bart een beetje aan, het plantje komt bij hem vandaan, en was voor hem ge-ent. Het blad van de NC21 krult heel duidelijk, met namelijk in het najaar, en alles gaat er al snel minder fraai uit zien. Minder mooi dan de Nikita. Ook NC21 heeft vruchten, golfbal formaat. Nikita zit toch wel aan het dubbele qua formaat.
Geplaatst: 6 november 20223 j Op 4-11-2022 om 20:25, weknow zei: Op Facebook, voor wie dat heeft, toevallig vandaag een aantal prachtige foto's van Bart (welbekend ooit op dit forum) die blijkbaar aan het selecterend kweken is geweest met D. lotusboompjes in Groningen en zo beter smakende zelfbestuivende soorten heeft ontwikkeld? Ik ga zeker weer eens contact met hem opnemen om er het fijne van te weten te komen! Ik kan geen link plaatsen helaas , aangezien je lid moet zijn van de groep "voedselbossen" om dit bericht te lezen. Het bericht is gisteren geplaatst - voor wie het wil opzoeken - op 3 november 19.10 uur Voor wie die zaden van Diospyros lotus wil hebben die Bart aanbiedt: Zaden van Diospyros lotus het beste vers zaaien en niet al te veel laten uitdrogen. Zaden hebben ongeveer 3 maande koude nodig dus het zaaisel buiten plaatsen of de zaden vermengen met licht vochtige (dus niet nat!) zaaigrond en dan in de koelkast plaatsen bij 5 graden Celsius. Natuurlijke stratificatie buiten heeft mijn voorkeur. Wel zorgen voor zaaigrond met voldoende scherp zand of vermiculiet. Tot slot: realiseer je dat je zowel mannelijke als vrouwelijke planten uit zaden krijgt. Of het een man of een vrouw is zie je pas bij de eerste bloei (5 tot 7 jaar na het ontkiemen van de zaden). Overigens is Diospyros lotus een aardige sierboom die mooi gezond blad heeft en prima tegen droogte kan.
Geplaatst: 17 november 20223 j Auteur Bedankt voor alle reacties! Kennelijk heb ik dan toch de lotus in handen gekregen. De vruchten zijn zoet, maar inderdaad erg wrang. Ik ga er volgend jaar eens jam van maken, en anders gaat de zaag er in.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.