Ga naar inhoud

Recepten met onkruid (vogelmuur, brandnetel, zevenblad, e.a.)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat is waar. maar als je het nooit geleerd hebt is het soms nodig dat een ander je op t spoor zet. Zo eet ik zelf pas sedert vorig jaar ook het blad van de bietjes. mijn kinderen hebben ook pas geleerd dat de stronk van de broccoli eetbaar is.

Wat ik wel met onkruid doe ik behalve natuurlijk brandnetelsoep, zevenbladpesto en kruidenpannenkoekjes..zoiets als de omelet maar dan met pannenkoekmix, kruiden zoals die wilde bieslook, waterkers, brandnetel fijngesneden door de mix en eventueel kaas erin. Verder ben ik net begonnen met verzamelen volgens de Larousse Geneeskruiden encyclopedie..en dat dan voornamelijk voor kruidentheeën.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah, ik zie nu pas welke plant dat is ( ik had van de week wel even naar die tekening gekeken op de link, maar die was niet zo duidelijk)..ik gooi dat bij bosjes weg, het staat voornamelijk tussen mijn bessen. En dat eet je rauw? Een goede aanvulling dus op de vroege salade, ik ga het proberen...

Geplaatst:
.... En dat eet je rauw? ....
Ja, meestal wel. Of in een omelet. Kan vast ook in een groentesoepje, maar dan wel kort koken gok ik.

Leuk dat jullie het proberen!

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Dat is waar. maar als je het nooit geleerd hebt is het soms nodig dat een ander je op t spoor zet. Zo eet ik zelf pas sedert vorig jaar ook het blad van de bietjes. mijn kinderen hebben ook pas geleerd dat de stronk van de broccoli eetbaar is.

Wat ik wel met onkruid doe ik behalve natuurlijk brandnetelsoep, zevenbladpesto en kruidenpannenkoekjes..zoiets als de omelet maar dan met pannenkoekmix, kruiden zoals die wilde bieslook, waterkers, brandnetel fijngesneden door de mix en eventueel kaas erin. Verder ben ik net begonnen met verzamelen volgens de Larousse Geneeskruiden encyclopedie..en dat dan voornamelijk voor kruidentheeën.

Ik heb zojuist met plezier op je blog je verhaaltje over je opgediende brandnetelsoep gelezen, geweldig

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Geplaatst:
Het enige wat ik zo uit de tuin eet op dit moment is de Lorraine bieslook(zo noem ik hem maar, ik heb geen idee van de echte naam)..vanavond nog in een haringsalade. Het is een bieslook die hier overal in de tuin (vooral in het gras) groeit..het smaakt een beetje knoflokerig. Hij groeit vanaf midden winter, lang voor de gewone bieslook.verder is behalve het gras echt alles bevroren! Ik heb een pol uitgegraven en neem wel wat mee op de moestuindag.

waarschijnlijk kraailook. daarvan neem ik ook wat polletjes mee naar de moestuindag....

Geplaatst:

O, kraailook,het zou zomaar kunnen..of niet, ik neem ook potjes mee, dan kunnen we vergelijken.

Gisteren een heel onkruiderig dagje gehad: soep van brandnetels met kervel (lekker!)(ik moet iedere dag een m2 brandnetelwortel uitsteken van mezelf en knip de topjes dan eerst af) en zevenbladpesto. Ook boterhammen met kaas en daslook...

Geplaatst:

Recept ruilen?Ik heb nog risottorijst en straks weer brandnetels

Ik had ongeveer 100 gram zevenblad zonder steeltjes.

En 100 gram brokkelkaas(oude kaas) geraspt in het staafmixerbakje.

Ik begon met 30 gram geroosterde pijnboompitjes en 3 teentjes knoflook in dat bakje fijn te malen, dan het zevenblad erbij en meteen een flinke scheut olijfolie want het mixte wat lastig..kaas erbij. Ik had er nog wat water bijgedaan..voor het gezicht is het misschien minder, dat krijg je een beetje wittig uitzicht door het mengen van de olie en het water, maar voor de smaak maakt het niets uit.

Ik heb de helft gebruikt voor een tweepersoons pasta, de rest gaat op brood.

De foto`s heb ik gemaakt voor het blog..daar schrijf ik het recept nog uitgebreid uit..

img456028781332870501.JPGimg464393401332919702.JPGimg464924811332919730.JPG

Geplaatst:

Ik heb een risotto gemaakt waar normaal spinazie ingaat. iets van Jamie Oliver. het was erg lekker.

Waarom heet zevenblad eigenlijk zevenblad als hij 9 blaadjes heeft? Of eet ik steeds iets verkeerds.. img466624771333053822.JPG

Geplaatst:

Behalve mijn vraag over die 7 blaadjes nog een: weet iemand of je de Japanse duizendknoop met iets kan verwarren? Ik heb net punten geplukt, en gestoofd met een sjalotje. Lie riep:"als ik je straks in de bosjes vind is het je eigen schuld".. Is er zowiezo een site waar je planten die op elkaar lijken kan zien?Ik heb een puntje geproefd net..de rest laat ik even afkoelen..tot ik hier antwoord heb ( het smaakte wel grappig trouwens..zuur en vaag asperge-achtig.)

Geplaatst:

Ik ken Zevenblad ook onder de naam Hanepoten (en dan door mijn moeder nooit vriendelijk uitgesproken ze haat dat spul).

@ Jet: lekker voortvarend bezig!

Geplaatst:
Hanenpoten is toch een soort kweekgras?

Echinochloa crus-galli, een tropisch gras met eetbare zaden.

Kende de naam ´Hanepoot´ voor zevenblad ook nog niet.

Geplaatst:

Vanavond (geinspireerd door dit topic) gekookt met zevenblad. Tijdens het koken viel me meteen op dat sommige bosjes idd 9 blaadjes hadden. En dan ging ik een paar meter verder plukken en daar hadden ze opeens wel 7 blaadjes. Ik gok dat ze dus oorspronkelijk wel echt 7 blaadjes hebben/hadden.

Zevenblad Pasta: Er valt aan alle kanten aan te veranderen :P Originele recept was met spinazie

Macaroni koken met een bouillonblokje

Uitje fruiten samen met 250gr spekjes.

Zevenblad toevoegen en laten slinken, dan een klein potje creme fraiche erbij.

Ik heb er wat peper en knoflookpoeder bij gedaan (gebrek aan vers).

Alles door elkaar husselen en dan 2 tomaten in blokjes erboven op.

Ik had alles bij elkaar een flinke deegkom vol zevenblad: gewogen was het alsnog maar 100gr.. had geen zin om verder te plukken Maar vond het wel erg lekker! Lijkt erg op spinazie!

Geplaatst:

Net weer brandnetels uitgetrokken en "en passant" de topjes geoogst. Soep gemaakt met geraspte aardappel, een volle vergiet topjes en twee kruidenbouillontabletjes.Lekker&groen

Als we zo met onze gekweekte groentes zouden omgaan dan zouden ze wel snel uitgeput raken. Ik vraag me dus af of ik een plek brandnetels wil cultiveren..

Geplaatst:

Ja brandnetel en zevenblad zijn heerlijk, als ze niet zo zouden woekeren zouden het veel gekweekte groente's zijn geweest!

Jonge zevenblad blaadjes kunnen door de sla, smaken een beetje naar verse worteltjes. Verder kun je het overal door gooien, van ovenschotels tot spinazie tot hartige taarten.

Geplaatst:

Ik had inderdaad wat zevenblad door de slalade vanavond Dennis..samen met pimpernel. Ik had niet meer dan 8 blaadjes (zonder takjes) om eens uit te proberen..het viel niet tegen. ik had ook wat paardenbloemenblad, maar dat wordt nu echt te bitter..brrrr

Geplaatst:

Inderdaad een leuk recept. Vooral de tip om brandnetelblaadjes even te beken voor garnering! Mijn risotto ging ongeveer hetzelfde, alleen zij gebruiken enkel de blaadjes, ik de hele topjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...