Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen aanaarden of niet ?


citroen

Aanbevolen berichten

Ik lees geregeld en dan vooral in Nederland ,dat sommigen hun aardappelen helemaal niet aanaarden .

In dit geval moeten ze dan dieper gepoot worden ?

 

 Nu ga ik verder mijn tuintje spitten ...😊

53208738_382892855837061_7954362823277019136_n.jpg

185989334_925086208284387_1718986357210425051_n.jpg

aangepast door citroen
Wou nog een foto bij plaatsen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het nooit, teveel gedoe. Maar ik kweek ook altijd maar een paar vierkante meter van het een en ander, niet om te bewaren of de winter mee door te komen, maar voor het lekker in de zomer.

 

Ik graaf een aantal greppels, leg op de bodem wat half verteerde stro/hooi/konijnenpoep, leg de aardappelen met wakkere oogjes (hoever de spruiten uitgelopen zijn vind ik ook niet zo belangrijk, maar wel dat ze wat uilopen) en schep de greppel weer dicht. En dan wacht ik wat er komen gaat.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we ieder jaar iets van 70 m2 aardappelen. Wij aarden ze ook niet aan. Inderdaad iets dieper planten (wij doen dat met de palenboor/grondboor).

Het niet aanaarden scheelt werk, en als je onkruid plukt zakken de ruggen toch in. En wij kunnen nu als de planten zijn opgekomen, tot ze groot zijn, makkelijk schoffelen tussen de rijen. En in het najaar, als de planten beginnen af te sterven, gaat het onkruid weer groeien. Dan plukken we dat ook niet meer uit, maar maai ik het af met de bosmaaier. Dat zou ook niet gaan als ze aangerugd zouden zijn.

 

Een nadeel is wel dat watergeven wat lastiger is. Anders dam je sleuven tussen de ruggen aan het begin en eind af en leg je de slang er gewoon in. Nu doen we datzelfde ook met de slang, maar worden er meer planten nat (al is dat niet een heel erg probleem omdat we vrijwel alleen resistente rassen telen).

En je moet iets meer opletten dat er geen knollen boven de grond komen te liggen en dus groen worden aan het eind van het seizoen, als het loof erboven afsterft.

  • Like 2

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aanaarden van aardappels is volgens mij vooral ontstaan om het (machinaal) rooien te vergemakkelijken. Door op ruggen te telen blijven er ook minder aardappels in de grond achter  (al zullen er altijd wel aardappels in de grond achter blijven waarvan het loof het volgende jaar vrolijk boven de grond komt 😎). Bij 'vlak' telen van aardappels is de kans dat je bij het handmatig rooien een aardappel met een riek raakt groter dan bij telen op ruggen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...