Flup Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Ik heb afgelopen zomer een megagrote Aloe Veraplant van de buren gekregen. Die staat nu in de koele kelder, maar dat is niet de plek die deze plant graag heeft, merk ik. Hoe kan ik Aloe Vera goed overwinteren? Heb het nu al meerdere keren geprobeerd met uitlopers, maar heb er tot nu toe geen succes mee gehad helaas. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Ik ben geen expert hiermee, maar we hebben er al wel een aantal jaar een paar. Bij ons staan ze in de woon en slaapkamer voor het raam met redelijk wat licht. Enige dat ik verder weet is dat je ze niet teveel water moet geven. 3 Quote
speets Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Daar sluit ik me bij aan 👍 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Stan W Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 (aangepast) Mijn twee Aloë Vera's gaan vandaag van buiten naar zolder onder het dakraam. Helaas hebben ze wel flink wat regen gevangen de afgelopen week, had ze eigenlijk eerder naar binnen moeten halen. Enige probleem is dat ze jaarlijks verbranden zodra ze weer naar buiten gaan in april/mei. Na een winter binnen kunnen ze blijkbaar niet meer tegen zonlicht. Tevens geef ik ze in de winter maar 1x per 3 maanden water, deze winter misschien niet eens omdat de grond door de regen al erg nat is. Ze staan in een mengsel van 50/50 potgrond voor mediterrane planten en brekerzand, met bovenop een laagje van 2 cm brekerzand. 19 november 2022 aangepast door Stan W 1 Quote
rorror Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 @Flup wat zijn de symtomen dat die het niet lekker doet? Wat is er fout gegaan met de jonge stekken? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
appelvrouw Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Hier hetzelfde binnen overwinteren. Langzaam wennen in het voorjaar aan t licht eerst in de schaduw plaatsen. Deze zomer bleven de planten trouwens samen met de lid cactussen voortdurend op die lichte schaduw plek 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
woldistel Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Lichte ruimte kan ik me bij aansluiten. Ik heb ze jaren als kamerplant gehad (zuid vensterbank, boven de verwarming). Ze kunnen behoorlijk wat hebben, maar graag wel licht en geen vorst. Daar kunnen ze echt niet tegen. Veel water of voeding hoeven ze in deze periode al helemaal niet. Je kunt ze ook in de kamer zetten, maar misschien is een koelere ruimte eerst beter. 1 Quote
Flup Geplaatst: 19 november 2022 Auteur Geplaatst: 19 november 2022 De plant staat nu in de kelder voor een raam (oosten). In de kelder is het koel, hooguit 13 graden. De stengels worden nu iets slapper. Het kan zijn dat het licht te weinig is, dan moet ik kijken of de cementkuip met plant naar een logeerkamer kan. Daar is het warmer en is een raam op het zuiden. De plant staat nu een paar weken binnen en de cementkuip was zeer zwaar. De grond was aardig doorweekt door de regen, vandaar de zware cementkuip. Heb sindsdien geen water gegeven. Hopelijk is de kuip nu lichter, anders is het ontilbaar om de plant naar de logeerkamer te tillen. De jonge stekken uit eerdere jaren hebben het denk ik te warm gehad in de woonkamer. Te warm en te weinig licht, ik weet het niet meer precies. Of die vliegjes, dat kan ook nog. In de woonkamer komt minder licht (hogere ramen) en is het denk ik te warm. Buiten stond de plek op het terras, in de schaduw beschut. Ik hoop dat de plant het redt, want het is een grote plant met kleine uitlopers. Bedankt voor de reacties! Quote
Stan W Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 @Flup Zijn de bladeren van jouw Aloë's vol en bol of heel dun en hol als in de vorm van een gootje? Bij het laatste heeft de plant waarschijnlijk te veel water en te weinig licht gehad. Als ze goed vol zitten en in een V-vorm (V van victorie zei een vriend ooit) omhoog staan is je plant gezond. Daarnaast is een goed drainerende grond erg belangrijk, normale potgrond houdt water eigenlijk te lang vast omdat er zoveel turf in zit. Ook klinkt normale potgrond in tot een compacte massa wanneer je het uit laat drogen. In de woestijn komt tenslotte ook geen veen voor. 1 Quote
rorror Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Met 13graden zal de grond niet zosnel uitdrogn. Als die te nat staat, kan al snel wortelrot optreden. Zou hem gewoon preventief uit de pot halen, en even twee weken te drogen leggen. Dan oppotten in droge grond, en dan pas na twee weken een klein slokje water. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Geplaatst: 27 november 2022 Auteur Geplaatst: 27 november 2022 Heb even een foto gemaakt van de plant. En heb ondertussen ook de verwarming in de kelder aangezet voor de plant. De pot vertillen is helaas geen optie, de cementkuip is nog loeizwaar. Hoop dat de verwarming aan (op stand 1) al voldoende helpt, al denk ik dat de plant eigenlijk meer licht nodig heeft. Kan ik overigens de scheuten verpotten? Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 november 2022 Geplaatst: 27 november 2022 Ik weet niet of die verwarming nodig is? In ieder geval staat mijn Aloe iedere winter om het hoekje van een raam in een regelmatig, soms wel 6 weken lang, onverwarmde kamer. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Lia56 Geplaatst: 28 november 2022 Geplaatst: 28 november 2022 @Flup Ik zette de nieuwe scheuten al vrij snel in een eigen pot, wel een beetje licht nodig 1 Quote
Flup Geplaatst: 28 november 2022 Auteur Geplaatst: 28 november 2022 De verwarming staat laag, en zolang de pot nog te zwaar om te tillen is, blijft hij daar ook staan. De scheuten zal ik wel verpotten, die komen dan op een iets koelere en lichtere plek te staan. Dank voor de tips! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.