Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een tijd geleden had ik waterkefirkorrels besteld. Dat waren gedroogde en er zat een gebruiksaanwijzing bij om ze weer goed op te starten. Ik heb die netjes gevolgd en er gebeurde wel wat, maar mijn korrels gingen niet groeien. Er kwam ook steeds een dik vlies op de drank. Zoals een scooby. De korrels wilden maar niet groeien, al werd er duidelijk wel gefermenteerd. Kunnen mijn korrels door een scooby "besmet" zijn geweest? Na een hele tijd heb ik het maar weggedaan, omdat ik bang was dat het niet goed was vanwege het vlies en het niet willen groeien.

Geplaatst:

nee, geen vlies hier (wat is een scooby?)

denk dat er toch ook bacterien bij zaten

als hij niet groeit is er idd wat mis, je had misschien wat korrels kunne redden, afspoelen en met wat suiker kunnen opkweken?

Geplaatst:

Voor zover ik me herinner was ik juist met die suiker bezig, en ik bleef steeds zo'n vel krijgen. Oeps het moet niet scooby zijn maar scoby. Dat is een Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast om kombucha mee te maken. Vanwege dat vel was nog het meest positieve wat ik kon bedenken dat de waterkefir met een scoby besmet was. Het rook nog wel drinkbaar en er kwamen ook belletjes in, maar dat vel konden natuurlijk ook andere bacterien zijn dan de gezonde. Het stonk niet in ieder geval, en ik zag ook geen schimmel. Maar ik vond dat ik er te weinig van wist om het risico te nemen met deze cultuur door te gaan

Geplaatst:

RobO, ik heb mijn korrels vorig jaar ook gedroogd en wel op een theedoek. Eerst plakken ze inderdaad vast maar als ze nog verder drogen rol je ze er makkelijk vanaf, ze zijn dan klein en gelig geworden. Ik heb ze in een potje in de keukenkast bewaard, ik had gelezen dat dat ook kon en niet in de vriezer hoefde. Ze zien er nu nog mooi gedroogd uit maar ik heb nog niet geprobeerd of ze nog "" werken" . Ik zal het binnenkort eens proberen, ze hebben dan een jaar in de kast gestaan.

Geplaatst:

fijn , goed om te weten

heb ze hier van de theedoek geschraapt en gister in de vriezer gedaan met wat poedersuiker erover

ga ze morgen weer opwekken om te kijken hoe of wat

Geplaatst:

kan voor een paar weken met wat water, maar zou dat toch niet te lang doen,

ik heb ze wel in de koelkast gehad maar wel met wat water en suiker (20 g / liter)

linkje

Geplaatst:

11165303_10206992434993365_3666765278021003928_n.jpg?oh=69cf9fde697c10acdc7f95e86c6c5b50&oe=55CC9925&__gda__=1440261088_91edfce7bd07a44bbfe28f5a8ca05e0a

De kop is er af. Nou afwachten. Ik heb hoge verwachtingen ervan. Flinke frisdrankproductie voor de zomermaanden, met gebruik van fruit uit de tuin.

Paar vraagjes:

Ik had de korrels afgespoeld met water, maar het bewaarvocht opgevangen en opgedronken. Daar zat behoorlijk wat alcohol in. Eerst dacht ik van niet, maar voelde het later toch in mijn hoofd.

Wat is het hoogste percentage alcohol wat je kan bereiken op deze manier? Uit de documentatie had ik begrepen tussen de 0,5 en 2 procent, maar volgens mij was het daarnet een hoger percentage. Lijkt me ook wel lollig om een soort wijn te maken, indien mogelijk.

Hoe lang kan je het product bewaren, nadat je de korrels er uit hebt gehaald? Een week?

Kan je ongelimiteerd waterkefir drinken (straks als het zomer is) of zit er een limiet per dag aan?

Geplaatst:

ziet er goed uit !

tsja, meten is weten, maar dan heb je een alcoholtester nodig linkje; ik merk hier niet zoveel van de alcohol wegens goed getraind

als de gist/bacterie korrels net zoiets doen als wijngist zou je tot 12 % kunnen komen maar ik denk dat ze dan allang het loodje gelegd hebben, Kevin kwam tot 0,64 %

wij bewaren het maar een paar dagen omdat dan de prik eraf gaat en er steeds meer kleine korrels groeien onder in de fles, dat ziet er mi niet zo smakelijk uit, google zegt een week of 2 in de koude koelkast

ongelimiteerd drinken kan denk ik wel...maar als je 3 liter drinkt heb je wel 19, 2 gram alcohol binnen...dat komt overeen met 1,5 glas wijn en een 600kCal...dat komt overeen met 4 boterhammen met kaas...de RobO kan dat niet zomaar hebben, qua bikinilijn zeg maar

Geplaatst:

Ik heb het nooit langer dan een week in de koelkast bewaard omdat het dan gewoon op was. Als je het in een plastic fles met schroefdop bewaart ( gewoon zonder korrels dus) komt er steeds meer prik in, lekker limoentje in de fles, yummie!

Helaas juist door het alcoholpercentage zijn we gestopt met het dagelijks drinken ervan. Hier in Hongarije mag je maar 0% alcohol op hebben als je in de auto zit.

Omdat de auto nu toch al een paar weken stuk is denk ik erover om de oude korrels weer tot leven te wekken.

Geplaatst:

steeds meer prik? hier wordt het steeds minder,

mag ik vragen hoe je dat doet Piros? gebruik je meer suiker dan wij misschien (wij:50g/liter) of doe je er nog suiker bij als je het in de fles giet? of giet je het eerder over? (wij: 2 dagen)

Geplaatst:

Inmiddels gelezen ergens dat het tot 4% kan oplopen. Zo'n alcoholmetertje moet er zeker een keer komen, omdat ik op termijn ook wijn wil gaan maken.

Ondanks de ruime week in de koelkast, ziet het er niet naar uit dat mijn waterkefir daar veel van geleden heeft, al kan ik het niet vergelijken natuurlijk. Maar vanochtend borrelt het, en gaan de rozijnen als onstabiele zepplins door het luchtruim (waterruim).

Ik heb echter niet aan meten of wegen gedaan. Alle korrels in de pot, driekwart met water gevuld, rozijnen er in, stroop er in gespoten (knijpfles), citroen te water gelaten.

Geplaatst:

Alcoholmeter: de gemeten waarde dient te worden gecorrigeerd als de vloeistof nog suiker bevat. Je meet dan een te laag alcoholpercentage.

Als je de meter ook wilt gaan gebruiken voor bier en/of wijn, neem dan een hydrometer. Zelfde principe (een dobber), maar met een andere schaalverdeling.

Bij waterkefir kan het makkelijk zijn omdat je precies weet hoeveel suiker je hebt toegevoegd. Elke 17 gram suiker per liter geeft maximaal 1% alcohol. Bij 50g/l dus: 50/17=3% alcohol. Let wel: maximaal. Alleen als alle suiker is omgezet in alcohol. De drank smaakt dan niet zoetig ("kurkdroog"). Smaakt het wel zoetig, dan is niet alle suiker omgezet in alcohol (en CO2). Het alcoholpercentage is dan lager, je weet alleen niet hoeveel lager/

Iemand behoefte aan een meer gedetailleerde uitleg over meten met de alcoholmeter/hydrometer?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Thnx

Een uitleg over die meters zou ik wel interessant vinden. Ook het verschil er tussen.

Nog een ander vraagje voor de ervaren waterkefierders:

Mijn instructies zeggen geen schoonmaakmiddelen te gebruiken: hoe maken jullie alles schoon? Ik heb zelfs een nieuwe pot gekocht, omdat daar nog nooit iets in had gezeten, en het schoonmaken alleen met water mocht.

Of mag je ook soda gebruiken? Of luistert het toch niet zo nauw? Ik wil straks als het proces een beetje lukt, oude bierflesjes van Grolsh vullen, met schepje suiker erbij, beugel er op. Maar die moeten nog goed gereinigd worden....

Geplaatst:

nou, ze gaan in de afwasmasjien en ik spoel alles na met gewoon leidingwater

heb alleen in het begin de (gebruikte) weckpotten en ringen gewassen met hete soda en daarna goed nagespoeld omdat ik geen rode kool in de kefir wilde...

de korrels groeien prima, zijn nu 1cm ongeveer, de drank smaakt ook prima, ietsje zoet dus die 3% alcohol haal ik vast niet

Geplaatst:

Zeg, RobO, heb jij wel eens plantenvoeding gemaakt met waterkefir korrels? Compostthee maken is ook fermentatie, aangezien je zoete melasse toevoegt.

Ook gieren maken zou zo kunnen. Is het natuurlijk de vraag of de gist- en bacterieculturen uit de waterkefir niet contra-productief zijn voor het groeien van planten, maar ik gok dat het wel meevalt.

Het kan natuurlijk ook dat er niet eens tijdsbesparing is, want wilde gistculturen kunnen zich ook vrij snel laten vangen uit de open lucht.

Wat denk jij?

edit: Dit blijkt een idee te zijn wat al bestaat. Snel rondzoeken blijkt: via compost is het super, niet zomaar ermee water geven zonder mulchlaag in je bodem, ander krijg je een dikke schimmelkoek in de bodem.

Snelle samenvatting, ik moet nog verder lezen.

edit 2: eigenlijk het Bokashi idee: fermenteren van je groenteafval. Misschien leuk om meloenschillen en ander fruitafval in een afgesloten emmer te doen, en af te wachten.

Geplaatst:

Druiven fermenteren heb ik wel succesvol gedaan, druiven halveren en dan in suikerwater (er zijn vast wel verhoudingen op internet te vinden, het is voor mij alweer een tijdje terug). Wel goed in de gaten houden wanneer er nog belletjes zijn en het niet zuur wordt. Ik heb met minneola-schillen in suikerwater zelfs een enzymen-schoonmaakmiddel gemaakt, dan moet het juist zuur worden. Dit alleen even ter aanvulling, dit zijn ook wilde fermentaties met suiker tenslotte. Deze werden wel flink zuur dus, naargelang ze langer staan.

Geplaatst:

Ik heb er nog nooit 4 % alcohol uitgehaald,en eigenlijk verder niemand (ik zit bij de waterkefir FB groep) Zelfs niet na 7 dagen staan. Ik maak het basissrecept,met citroen,of limoen,suiker ,en vijgen.Dan doe ik het in flessen,soms met weer ander fruit er bij in. De korrels spoel ik met koud water af onder de kraan,de pot gaat hier gewoon mee in de afwas. Op Pinterest staan heel veel lekkere recepten,zeker voor de zomer. Het schijnt dat als je gember er bij in doet,het probiotische effect weg gaat.En een stalen zeef vinden de korrels op den duur ook niet zo fijn.

Geplaatst:

Dat kan,maar dat doe je er dan in als je korrels er uit zijn toch? De tweede fermentatie is dat ,daar doe ik dan van alles bij,kersen in stukjes,perzik in stukjes,watermeloen,aardbeien,bosbessen.enz enz. Ik knijp de citrusvrucht die ik gebruikt heb altijd even uit boven de drank.

Geplaatst:

vraagje: als de korrels eruit zijn zitten er hier nog altijd kleine witte vlokjes die groeien na een dag of wat in de koelkastfles waaruit we drinken; ik denk dat dat weer waterkefir is die voor de tweede fermentatie gaat zorgen toch?

gisteren vijgen in een tweede weckpot gedaan, gaat idd prima, bubbels all over, straks ff proeven

voor de compost ga ik het niet gebruiken denk ik, we hebben al 3 m3 met vanallesennogwat en dat gaat al jaren prima, (beterder kan niet denk ik)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...