Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterkefir


Dennis29

Aanbevolen berichten

Vandaag het boekje over kefir van Peter Bauwens ontvangen met een zakje waterkefir. Dus ondertussen staat er een pot in de vensterbank.

Waterkefir is een sprankelende friszure waterdrank, het bevat koolzuur en heeft een licht alcohol gehalte.

Recept:

Waterkefir bereid je in brede grote inmaakpotten, het is van belang dat de pot luchtdicht wordt afgesloten.

Doe de kefirkorrels(5 tot 10% korrels) samen met een liter water, 1 eetlepel zoetstof(suiker, honing ect.), een halve citroen en 3 vijgen(of ander zoet gedroogd fruit) in een inmaakpot. zet het op een lichte plaats, kamer temperatuur is voldoende. Na 48 uur is de kefir klaar voor gebruik. Schep de vruchten uit de pot, knijp de citroen uit en giet de drank door een doek. Haal alles tussen de korrels vandaan en spoel de korrels daarna met koud water, de korrels zijn dan weer opnieuw te gebruiken.

Doe de drank in een fles en zet ze donker weg, na een dag of 2 is de drank klaar.

Je kunt experimenteren met allerlei vruchten en kruiden, het is zelfs met vruchtensap te maken.

 

Ik houd jullie op de hoogde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen dit altijd in de zomer en is dan echt lekker (fris). Op normale kamertemperatuur is te koud, dan smaakt het niet lekker. Ik dacht altijd dat het juist niet luftafgesloten moet... Nou ja, misschien een ander kultuurtje.

 

Ik bewaar hem 's winters in de diepvries met vlink wat suiker. Meestal overleeft hij dit.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het moet in van die beugelweckpotten. Zodat er geen lucht in kan, maar er wel bubbels uit kunnen.

Ik vond het echt niet lekker, moest er ook veel te veel dingen voor kopen (verse vijgen, sinaasappels, citroenen, etc.). Ik wil het dit jaar nog wel eens proberen met vers vruchtensap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lichte bubbels krijg ik ook in een niet-luchtafgesloten pot. Misschien dat de alcohol dan verdampt. Juist goed met kinderen...

 

Iedereen die bij ons kwam vroeg altijd "Iek, wat is dat daar in de vensterbank?". Standaardantwoord van mijn man: "De lekkere schimmelcultuur... wil je proeven?"

 

Interessant ook dat jullie het nog 2 dagen laten staan na verwijderen van de kefir. Hier is het gelijk opdrinken want als de sis eruit is is het niet meer lekker.

 

Als de temperatuur hoger is het trouwens sneller klaar. Anders wordt het te sterk en dat is niet lekker.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkefir moet wel afgesloten worden daarom in een wekfles kan het onsnappen .rozijntjes of hibiscus bloemen voor de rode kleur en stukje gember voor exstra smaak.

 

 

Het groeit niet zo snel als melkkefir

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Thea, het is zo'n weckpot met een beugel dus wel luchtdicht afgesloten.

@Jorieke, jammer dat je het niet lekker vond, ik heb er ook geen vijgen bijgedaan maar wat extra rozijnen en suiker. En een stukje gember, schijnt ook lekker te zijn.

 

Het begint al een beetje te bubbelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

dank,

heb ik gedaan, er groeien toch nog wat korrels bij die tweede ronde

 

hoeveel caloriën zitten er eigenlijk in een liter, weet je dat?

er gaat 50 g rietsuiker per liter in en wat citroen maar ik neem aan dat de korrels de suikers grotendeels verteren en omzetten in...alcohol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt grotendeels opgegeten door de korrels,er blijft niet eens zoveel in zitten. Alcohol percentage is te verwaarlozen. Ik heb het eens gemeten,nog geen anderhalf%.Ik zoek veel recepten op op Pinterest,daar staat heel veel over kefir. En op FB waterkefirgroep staat een recept van zuurdesembrood van de overtollige korrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

heb geprobeerd overtollige korrels te drogen, op een schone theedoek, plakt alles vast.....

internet zegt : na het drogen in de refrigerator (=koelkast) of in de vriezer (= freezer) met wat poedersuiker

werkt dat allebei dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...