Ga naar inhoud

Een thermostaat bij je warmtematjes?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
38 minuten geleden, redzebra zei:

Waar zit je sensor?. 

Ik meet tussen warmtemat en de tray. In de tray zit taugé. Enige warmte buffer is de vochtige doek waar het in ligt. En dan afgedekt met een droge handdoek, die de natte doek niet raakt. Gedaan omdat ik niet zo de meter in de vochte doek wou steken. Anders even net als henkg een zakje eromheen.

In de doek wordt het niet die 28graden daar loopt het op tot max 25. 

Geplaatst: (aangepast)

Een zakje eromheen en tussen je natte doek zal inderdaad waarschijnlijk beter werken, het matje zelf zal altijd in temperatuur hoger pieken en veel lager gaan op moment van al dan niet verwarming, maar je wil de temp regelen rond je zaden. Ook hoe groter je buffer, hoe trager opwarming en afkoeling gaat.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Aan/uit frequentie in de praktijk: precies zoals Redzebra schrijft. Hangt uiteraard af van het verschil tussen de omgevingstemperatuur en de ingestelde temperatuur.

Mijn chinense pepers staan nu op 26 graden, aan/uit verschil 1,0 graden.

Voor later (annuum pepers, paprika, en nog later tomaten vind ik 24 graden warm genoeg.

Meting stroomverbruik over 24 uur, instelling 26 graden: 108 W. Matje is 12 Wh. Dus totaal 9 uur aan, 15 uur uit. Bij een prijs van 0,40 per kWh (prijsplafond NL) is dat € 0,05 per 24 uur. Exclusief verbruik thermostaat. 

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik zal morgen eens kijken of ik het verder kan optimaliseren. Zal dan ook de sensor in plastic verpakken. Maar daarvoor moet ik even de lengte van de kabel van de sensor verlengen. Dubbel check in specificaties of lengte te verlengen is.  ✔️

The temperature is sensed by a waterproof NTC thermistor that has a range of -50°C to 99.9°C (-58°F to 211°F) .  The sensor cable is about 36″ long, but it is possible to splice the wire to lengthen the cable if needed.

12 uren geleden, henkg zei:

Exclusief verbruik thermostaat. 

Ik heb van de thermostaat het verbruik nog niet gemeten. Wat verbruikt de jouwe in 24uur?

Weet iemand of ik een simpele led 'driver' inbouw (transformator) kan gebruiken voor 12v ventilators ? Zie namelijk niet zoveel normale inbouw transformators online? Suggesties?  Iets van 12v, max 2amp  (12x2=24watt)
Transformator wil ik dan ook nog gaan gebruiken, voor 2usb poorten(5v), waar telefoon of iets degelijks in opgeladen kan worden.

Geplaatst:

Verbruik thermostaat STC-1000: 0,8W standby, 1,4 Watt als een relais ingeschakeld is.

LED driver naar 12V? Zou prima moeten werken. Als die ook in de doos moet: de restwarmte moet wel afgevoerd. Passief, ventilatiegaten maken.

Benodigd vermogen? Chinezen zijn nogal optimistisch. Beter ruimer nemen. Bij afgenomen vermogen van 24 W minstens een 40 W driver nemen. En beduidend meer als die LED-driver ook je USB (van 12V naar 5V) moet gaan voeden.

Idee voor USB: Auto-stopcontact toevoegen. Zoiets:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001657774209.html?spm=a2g0o.productlist.main.11.2948423148WMuJ&algo_pvid=fff0c337-ed51-4475-ad25-fed16c16dbbc&algo_exp_id=fff0c337-ed51-4475-ad25-fed16c16dbbc-5&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000017015039154"}&pdp_npi=2%40dis!EUR!13.27!2.87!!!!!%40210218bf16742812217496817d06b0!12000017015039154!sea&curPageLogUid=4uh26Amj1uUM

Met jouw "nerd"-project help je wel 'mijn' topic om zeep. Idee was: eenvoudig, begrijpelijk en simpel. Is niet erg: het blijkt dat de niet-nerds geen interesse tonen.

Anyway: Voor de plantjes gebruik ik mijn zo simpel mogelijke variant. Die in dat vierkante doorzichtige Curverdoosje. Doet alles wat ik wil, voor de zaailingen. Mijn luxere versie is voor met name wijn maken en bier brouwen. 

Geplaatst:

Interessant topic. Mede doordat ik opmerkzaam werd gemaakt op goedkoop bestellen via Aliexpress.

Maar als ik dit zie, waar zit dan het addertje ?  94 cent voor dit ding en nog gratis verzonden ook.

Weliswaar een welkomstdeal maar dan nog.

Ali.thumb.jpg.25c97d9a3ac50795da7938ebadb24f61.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
6 uren geleden, henkg zei:

Met jouw "nerd"-project help je wel 'mijn' topic om zeep. Idee was: eenvoudig, begrijpelijk en simpel. Is niet erg: het blijkt dat de niet-nerds geen interesse tonen.

Anyway: Voor de plantjes gebruik ik mijn zo simpel mogelijke variant. Die in dat vierkante doorzichtige Curverdoosje. Doet alles wat ik wil, voor de zaailingen. Mijn luxere versie is voor met name wijn maken en bier brouwen. 

Volg e.e.a. met belangstelling, maar als niet "nerd" gebruik ik al jaren een losse thermostaat van een reptielenbak. Deze regelt de temperatuur van mijn matjes perfect.  De sensor doe ik in een flesje water tussen de kweekbakjes dit regelt goed.

Als ik er nog eens een ga bouwen dat weet ik waar ik op moet letten. Alleen maak dan wel een versie in een goed kastje met geaarde WCD's.

Geplaatst:
Op 21-1-2023 om 12:26, Frans zei:

Interessant topic. Mede doordat ik opmerkzaam werd gemaakt op goedkoop bestellen via Aliexpress.

Maar als ik dit zie, waar zit dan het addertje ?  94 cent voor dit ding en nog gratis verzonden ook.

Weliswaar een welkomstdeal maar dan nog.

Vandaag besteld maar hij is inmiddels wel een shocking 12  cent duurder geworden. :smile:

Gelijk maar de factuur gedownload. Schijnt allemaal te kloppen. Toch ben ik benieuwd of hij uberhaupt wel geleverd wordt en of  hij  nog werkt ook.

Ali_STC1000.thumb.jpg.d7289a6f92b136f94cea015d81ee1147.jpg

• Like 1

Geplaatst:

De kosten van de welkoms deal wordt denk ik door aliexpress vergoed / uitbetaald aan de shop eigenaar. Dus shopeigenaar krijgt meer geld dan jij heb betaald. De volgende bestellingen op aliexpress krijg je niet meer zo'n korting. Nieuwe account maken werkt voor nieuwe welkoms korting werkt ook niet, dan krijg je foutmelding.
Verzending kan wel wat langer duren dan bij ons, aangezien deze via cainiao wordt verstuurd.

Geplaatst:
Op 13-1-2023 om 16:08, rorror zei:

Warmte mat gister aangekomen. 

Meteen getest, gebruikt 18watt voor 25graden. 28watt voor 29a30graden.

Afmetingen 28x53cm.

Deze week eerst een test met mungbonen om taugé te maken. 

Hoe is deze test verlopen? Ik ben ook op zoek naar een warmte mat en zag deze voorbijkomen en ben benieuwd naar jouw ervaring (ook al is deze nog maar kort).

Je zet er neem ik aan een kweekbak op? Wordt de aarde/ het potje warm(er)?

Verder een boeiend project wat jullie uitvoeren :) wie weet komt er ooit een uitvoering, maar eerst eens een jaar met een matje proberen (i.p.v. vloerverwarming 😆)

Geplaatst: (aangepast)

@Moesje2021 Resultaat van Taugé had ik hier gepost: https://www.moestuinforum.nl/topic/419-kiemgroente/?tab=comments#comment-473887

Je zet er neem ik aan een kweekbak op? Wordt de aarde/ het potje warm(er)?

De tauge had ik in een groene kweekbak gedaan image.png die dan direct op de warmte mat staat. Daarin lag een natte theedoek met daarin de zaden. De theedoek wordt lauwig a 25graden. Thermostaat is wel aan te raden, omdat het anders rond de 29wordt.

Sinds eergister heb ik de warmte mat in de afgesloten kweekdoos staan. Daar heb ik op dit moment de peper bonsai staan. Deze staat in een schaal met substraat, en daaronder een lekbak. De schaal staat iets op pootjes, waardoor deze geen goed contact heeft met de lekbak. Daar wil ik nog gaan experimenteren of ik er iets tussen kan leggen waardoor de warmte overdacht beter wordt.

Maar alsnog wordt het substraat +/- 24 graden. Sensor in de grond bij groene markering.
_20230126_185708.JPG

De kweekdoos zelf is 60cm breed, 40cm diep, 80cm hoog.  Ook de lucht temperatuur tot boven in de doos stijgt tot +/- 20graden, als de lampen zijn uitgeschakeld. Voorheen dropte de temperatuur terug naar huiskamer temp in de nacht naar tussen de 15 a 17graden. Voor de peper bonsai was dat te laag, die kwam in groeistilstand daardoor. We gaan de komende week zien hoe het de groei verbeterd, ik hoop een explosie aan groei.

Wel bij ali express opletten of je het juiste model besteld met 230v, met de juiste stekker aansluiting.

aangepast door rorror
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 23-1-2023 om 20:13, Frans zei:

Vandaag besteld maar hij is inmiddels wel een shocking 12  cent duurder geworden. :smile:

Gelijk maar de factuur gedownload. Schijnt allemaal te kloppen. Toch ben ik benieuwd of hij uberhaupt wel geleverd wordt en of  hij  nog werkt ook.

Besteld 23 januari . Geschatte levering 22 maart . Ontvangen 10 februari.
Valt me niet tegen van Ali.

Ali_STC1000_2.thumb.JPG.31496fdd02016cfc0507bbdfc174debc.JPG

• Like 2

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Even inhaken. Bij mij was de STC-1000 een voorraadartikel tot ik echt genoeg had van het falen van de oude thermostaat. Toen heb ik de nieuwe alsnog aangesloten en vervolgens ook direct kunnen weggooien omdat de hoger/lager knoppen niet werken.

2x een kapotte thermostaat in een jaar tijd. Ik ga terug naar de schakelklok, gecombineerd met mijn keukenthermometer. Geen elektro-afval meer.

Geplaatst:
17 uren geleden, henkg zei:

@Frans: Heb je al iets gebouwd met je STC-1000, of is het voorlopig een voorraad-artikel, voor later?

@henkg Het is inderdaad een voorraad artikel. Mijn thermostaat van Conrad werkt nog steeds perfect (en dat al heel wat jaren) maar hij is dan ook made in Germany en niet in China. :-)

Ik zal die STC-1000 binnenkort toch maar eens testen als ik zo naar het verhaaltje van @fre3ke kijk. :-)

Geplaatst:

@fre3ke: Instellen STC-1000. Het is maar de vraag of die van jou defect is.

Met een STC-1000 uit 2017 heb ik vele seconden de tijd om de instel-stappen te doorlopen.

Met mijn recent aangeschafte STC-1000 werkt het instellen erg knullig. Het zijn dezelfde stappen, maar er is slechts minder dan een seconde tijd om een volgende stap te zetten. Zoniet: weer terug naar de allereerste stap. 

(Als je wilt maak ik een duidelijke? stappenbeschrijving.) 

• Like 1

Geplaatst:

Ik heb er meerdere in gebruik en het verhaal van Henk komt mij bekend voor.

De oudste die ik in gebruik heb doet het al zeker 6 jaar bij continu gebruik.

1 maal heb ik een kapotte voeler gehad.

• Like 1

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Het is hetzelfde als bij mijn vorige neem ik aan. Druk op Set en je krijgt P0. Met pijltjestoetsen kun je naar P1 of P2. Dat lukt al niet, heel soms kom ik in P1,2, of 3 maar de pijltjestoetsen 'pakken' meestal niet.

Nog een keer Set en je komt in de temperatuur voor heet of koud. Verhogen of verlagen met de pijltjestoetsen. Die weer niet pakken.

Geplaatst:

Een eenvoudige thermostaat die bij mij ook al jaren meegaat zonder problemen.

1677753928268282906555705561389.thumb.jpg.dbf550a7775f71fbafe75c6af604d66e.jpg

Kost weinig in China. 

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Dat is degene die ik ook had, en na een seizoen kapot was. Hij ging steeds terug naar fabrieksinstellingen, dus 40 graden als streeftemperatuur. 

• 1 year later...
  • 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...