Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een thermostaat bij je warmtematjes?


henkg

Aanbevolen berichten

Een thermostaat bij je warmtematjes?

Warmtematjes zijn handig voor het laten kiemen van je zaailingen, maar je kunt de temperatuur niet regelen. Niet zonder thermostaat.

 

Ik heb al een thermostaat. Deze, een STC-1000:

stc-1000_2e.pngstc-1000_3e.png

Binnenkort wil ik daarmee een zo kaal mogelijke variant gaan bouwen. Verwarming aan/uit, verder niks. Dat maakt het (in)bouwen en aansluiten een stuk makkelijker.

 

Vraag: zijn er geïnteresseerden? Zo ja, dan maak ik daar een keurige beschrijving van, zo simpel mogelijk. De totale materiaalkosten (alle materiaal moet je zelf aanschaffen) zullen onder de € 20,- blijven.

(Het betreft één temperatuur-sensor. Alle zaailingen op de mat(ten) krijgen dus de dan ingestelde grondtemperatuur. Voor serie(s) latere zaailingen kan temperatuur uiteraard bijgesteld worden. Meestal wat lager.)

 

Interesse in de toekomstige bouwbeschrijving?

Vereisten: Je bent in staat om draad (elektriciteitssnoer) te strippen, en je kunt een snoer aan een stekker monteren. Solderen is niet nodig.

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een variant van wat ga je bouwen? Van een kweekbak? Of zelfgemaakte mat van warmtedraad?

 

Ik vind het altijd leuk om knutselprojecten te zien, maar voor mij hoef je geen uitgebreide beschrijving te maken. Ik weet wel dat het forum veel van buiten wordt bezocht, dus er zijn vast mensen die er heel blij mee zouden zijn, zonder dat er hier wordt gereageerd.  

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er zojuist ook één besteld. Niet eens speciaal voor een warmte matje, maar om ventilators in te laten schakelen bij te hoge temperaturen.
Doordat de groeidoos goed geisoleerd is, is de warmte van de lampen meer dan voldoende om de boel op temperatuur te houden.

 

@henkg Heb even je foto uit een ander topic naar hier gekopierd.

De twee zwarte contact dozen, zijn dat gewoon 230v stekkers? Dus gewoon adapter van de ventilator in dat contact?

stc-1000_3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 1 kan je voor koeling gebruiken, maar er zit een fout in, als je die zwarte stekkers met aarding gebruikt, dan moet ook je voedingskabel aarding hebben. Het lijkt immers dat er aarding op zit wat hier niet het geval is.

@henkg, ik sluit me bij @fre3ke aan, gewoon die beschrijving hier maken. Er gaan een pak mensen in de toekomst blij mee zijn, vele die zelfs geen lid zijn. 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra Fijn dat je dat ook even in dit topic zet.

De adapter van de ventilator die ik gebruik heeft geen aarde aansluiting. Voor een ventilator vind ik het dan ook niet echt spannend. Maar ik vraag me af of verwarmingselementen dat wel moeten hebben? Aangezien die in contact kunnen komen met water. Maar ik zie dat veel warmte matjes dat niet hebben? Iemand die dat kan toelichten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet maar de beschrijving, is heel interessant. Ik had het idiote idee om een buiten thermometer te gebruiken in et kweekkastje, en een slimme schakelaar om aan/uit te schakelen, maar de (nieuwe) batterijen van de buiten thermometer waren al leeg na minder dan 2 1/2 dag, door de hoge luchtvochtigheid.

aangepast door francisp
extra uitleg
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror je kan die gewoon voor alles en nog wat gebruiken, het zijn uiteindelijk 2 eenvoudige kleine gestuurde relais  : ingeval van bv een resistieve belasting zoals een warmtematje max +/- 2000 Watt of < 10 Ampère, of inductief zoals een motor een Ampère bv een ventilator.  Het ding is als je stopcontacten gebruikt waar een aarding op zit, moet dat stopcontact ook op de aarding aangesloten zitten, ook al steek je er nadien een adapter of een toestel zonder aarding op. Binnen een paar jaar weet je dat niet meer of gebruikt iemand anders het en denkt die  dat die stopcontacten geaard zijn. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de bestelde STC-1000 is vandaag al bezorgd (besteld op 1 december, bij AliExpress)

Met verzendkosten was ik € 8,23 kwijt.

Even aangesloten. Werkt.

 

STC-1000 20221209.jpg

 

Met enkel een snoer + stekker (heb je vast wel ergens liggen) heb je zo een prima afleesbare thermometer in huis. Inbouw is niet echt nodig. De heat-LED brandt als het te koud is, de cool-LED als het te warm is. Er gebeurt uiteraard verder niks, want er is niks aangesloten.

Stroomverbruik (0,7 Watt bij € 0,40 / kWh, prijsplafond 2023) kost ongeveer € 2,50 per jaar.

 

Voordat je gaat bestellen:

Met aansluiten van de verwarm- en koelfunctie, ook nog eens ge-aard, en een kastje op maat maken (gaten) ben je wel een aantal uurtjes bezig, tegen totale kosten van ca € 20,-.

Een alternatief is de Inkbird ITC-308. Helemaal compleet, voor ca. € 36,- Verzending vanuit DE. Deze b.v.: https://nl.aliexpress.com/item/32821104398.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3d947b2fSxDkie&algo_pvid=5e53035d-a741-40f2-8dff-91eb456fd5d6&aem_p4p_detail=202212090527416311084338636100000326722&algo_exp_id=5e53035d-a741-40f2-8dff-91eb456fd5d6-2&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2210000000180195769%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%2145.06%2136.05%21%21%21%21%21%402100bdf116705924614458837e7252%2110000000180195769%21sea&curPageLogUid=sWLrurJ39Ocw&ad_pvid=202212090527416311084338636100000326722_3&ad_pvid=202212090527416311084338636100000326722_3

 

Geen gedoe met aansluiten van allerlei snoertjes; doos zoeken voor inbouw; gaten maken. 

Stekker erin en gaan. Ook (net zoals de STC-1000) inzetbaar voor een kaasgrot; bierbrouwen. Je mist dan wel het plezier van zelluf doen.

 

Zelluf doen. Binnenkort, als eerste hier: de meest simpele versie, voor alleen verwarmen of alleen koelen, on-geaard. On-geaard? Ja, want warmtematjes of ventilatoren hebben geen aarde-aansluiting.(Op het wel / niet aarden kom ik later terug)

 

O ja: hierboven schreef ik: een snoer met stekker heb je vast wel ergens liggen.

Tip: als je echt kapotte apparaten naar de stort brengt, knip dan eerst het snoer ervan af. Die computersnoeren (met een rechthoekige contrastekker) zijn helemaal de moeite van het bewaren waard.

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, henkg zei:

Zo, de bestelde STC-1000 is vandaag al bezorgd (besteld op 1 december, bij AliExpress)

Met verzendkosten was ik € 8,23 kwijt.

Ik dacht dat je er al één had? Of was die foto die je geplaatst had vorig jaar niet van jouw?

 

Ik heb hem 6 dec besteld, was inclusief verzendkosten.

image.png

 

Vandaag heb ik hem ook zien staan voor 5euro inc verzenden:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001300167728.html?spm=a2g0o.cart.0.0.1b1461d7Gaj665&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

 

Heb je nog geen aliexpress, dan krijg je ook een welkoms korting van 1 a 2,5euro.

 

Ik heb ook nog wat muntjes "coins" ingewisseld voor nog wat extra korting.

v.b. heb nog maar 5muntjes over:

image.png 

 

Wel benieuwd hoe ze bij 4,96 komen... 5,00 - 0,05 = is voor mij 4,95.

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag melding via postnl dat het pakketje morgen bezorgd wordt.

 

Ik zit te denken hoe ik de box zal gaan maken. Lijkt mij wel een leuk idee om het op een andere manier te gaan doen.

 

Heb nog een hoop "afvalhout" en zit te denken om dan een box te maken van houtjes aanelkaar gelijmt.

Voorbeeldje van aan elkaar lijmen.

image.png
 

Nadat alles gelijmt is. Dan met de frees het gat maken waar de thermostaat in komt.

Beetje rood bruinig aflakken/bijtsen. Heb vast nog wel een potje van het één en ander staan.

image.png

 

Aangezien de thermostaat best klein is zorgen de stopcontacten ervoor dat de box groter moet worden.

Zit even te twijfelen of ik dan stopcontacten wil, of dat er gewoon een snoer met contrastekker aan de achterkant uitkomt. Dan kan de box kleiner blijven.

Indien het stopcontacten worden, wil ik ze dan aan de achterkant, of boven op? Voor beide opties moet de box dan groter.

 

Voorbeeldje, van beide opties in één tekening:  Achterkantje van de box kan je dan losklikken om bij het binnen werk te komen. (afmetingen kloppen niet in tekening)

image.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou kiezen voor het snoer. Ieder extra stopcontact is een extra weerstand heb ik begrepen. En het wordt inderdaad omvangrijker, terwijl het op zich een lekker klein thermostaatje is. Mijn matje heeft een vaste plek, dus ik weet de afstand tot het stopcontact, en die lengte heb ik genomen voor het snoer. 

 

N.b. die houtjes lijmen is echt een megaklus, ik zou dat zelf nooit doen voor een echt gebruiksvoorwerp. En dan moet alle houtlijm ook nog goed verwijderd zijn voor het beitsen. Maar misschien heb je er juist plezier in om dat te doen?🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat Rorror zeer binnenkort aan de slag gaat, dus ik moet opschieten met tips.

Ook omdat het nu knutseltijd is, want over een maandje moeten de moeilijke/trage zaadjes (b.v. Chinense pepers) al gezaaid worden.

 

Twéé uitgaande stopcontacten (of contrastekkers?):

Verreweg de meeste mensen willen alleen verwarmen. Sommigen (Rorror) alleen koelen.

Daarvoor is één uitgaand contact voldoende. Bij twee warmtematjes gebruik je zo'n tweeweg verdeelstekker.

 

Inbouwen in een niet geleidende doos is sterk aan te bevelen. Er is immers vocht in de buurt (zaailingen hebben water nodig). Ook kan een onbedoeld rukje aan een snoer ertoe leiden dat een 230V aansluiting bloot komt te liggen.

Trekontlasting: bij redelijk soepel snoer kun je -aan de binnenkant van de doos- een knoop in het snoer leggen.

 

Bij alleen gebruik voor warmtematjes (op 230V) en/of PC-ventilatoren (via 230V adapter) is aarding niet nodig. Die apparaten zijn immers ook niet geaard. Pas dan wel een niet geaarde stekker en een niet geaard stopcontact toe. Anders ga je de thermostaat later misschien gebruiken voor een toepassing waarbij aarding wel absoluut noodzakelijk is (koelkast o.i.d.). Dan ook alleen aansluiten op een geaarde WCD! (WandContactDoos)

 

Aansluiten. In het eerste bericht staat al een schema.

Dit plaatje is wellicht wat makkelijker leesbaar:

stc_04_niet_geaard2.png

 

Inbouwen in een doos, maar hoe en waar vind je een geschikte doos? Voorbeeld:

20221213_stc1000_proto2k.jpg

Curver vershouddoos. Prijs: € 2,99 Formaat: 12 x 12 x 10 cm`

https://www.action.com/nl-nl/p/curver-vershouddoos-/

 

Een rechthoekig gat moet ik nog uitzagen ("uit-dremelen"), en daarna de interne aansluitingen aanbrengen.

Verbindingen maken met kroonsteentjes? Ja, dat kan, maar ik vind ze minder betrouwbaar. Al vele jaren gebruik ik Wago-klemmen. Snel, makkelijk, betrouwbaar, ook geschikt om een-aderig installatiedraad te verbinden met meer-aderig draad ("snoer").

Wago-klemmen zijn wel wat duurder: € 5,29 per 10 stuks:

https://www.gamma.nl/assortiment/wago-lasklem-3-voudig-0-14-4mm2-hersluitbaar-10-stuks/p/B122889

Echt iets om er een paar op voorraad te hebben, voor andere klusjes met elektriciteit.

 

Tot zover, op termijn bericht ik over een wel geaarde versie, met zowel verwarm- als koelfunctie.

 

 

 

  • Like 4

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke Voorgaande jaren had ik de kweekdoos in de rommel/hobby kamer. Wou die kamer dit jaar niet verwarmen, dus de kweekdoos staat in de huiskamer. Dat ziet er al minder mooi uit. Op rommelkamer maakte me dat niet zoveel uit. Huiskamer wel... Dus dacht ik maak er wat aparts van. Ik wou al eens zoiets maken als een tafeltje. Nooit gedaan, dus dit kleine project kan meteen als oefening fungeren. 

 

Ondertussen de meeste blokjes gezaagd. Sommige nog wat schreef maar moet dat nog bijwerken.

GridArt_20221213_154219538.jpg

Witte papiertje is grootte van thermostaat.(nog niet binnen) Daar achter dus ruimte voor bedrading. 

Goed idee om gewoon geen contact dozen te gebruiken. Voor de 5/12v ventilators zal ik gewoon een adapter openmaken en die in de houten behuizing monteren, waarna er dus kabeltje met 5of12v uitkomt. Is de adapter ook meteen niet meer te zien. 

Denk dat ik ook nog een frontje van hout gaat maken, met gat voor display en de knopjes. Dan lijkt het in zijn geheel hout. 

 

In iedergeval ben ik benieuwd hoe eindresultaat wordt, hoop dat het geen fail project wordt. 

 

5 uren geleden, henkg zei:

Inbouwen in een niet geleidende doos is sterk aan te bevelen. Er is immers vocht in de buurt (zaailingen hebben water nodig). Ook kan een onbedoeld rukje aan een snoer ertoe leiden dat een 230V aansluiting bloot komt te liggen.

Trekontlasting: bij redelijk soepel snoet kun je -aan de binnenkant van de doos- een knoop in het snoet leggen.

Geleid hout wat afgelakt is? Geen idee eigenlijk. Thermostaat komt op de doos of naast de doos te staan. In iedergeval niet op de plek waar ik watergeef. 

Goed idee van de knoop, had ik nog niet over nagedacht. Ik zal zelf twee klemmen per kabel gebruiken. Kabel ligt dan vast in een S vorm, waardoor die zichzelf vast klemt als er aan getrokken word. 

 

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zo simpel mogelijke prototype is helemaal gereed.

20221213_pt1_aan.jpg

^ Werkend. Géén randaarde doorgelust naar de 230v uitgang. De warmtematjes die ik ken hebben immers ook geen randaarde.

 

20221213_pt1_open.jpg

^ De binnenkant. Doos lijkt aan de ruime kant. Toch wel prettig tijdens met maken van de aansluitingen. 

De bruine draad naar het stopcontact moet eigenlijk zwart zijn (want schakeldraad), maar die kleur kon ik niet zo gauw vinden).

 

20221213_pt1_opberg.jpg

^ De opberg-stand. Het stekkersnoer en het sensorsnoertje zijn -via dat verticale gleufje- netjes opgeborgen in de doos.  

 

Hoe alles echt netjes moet, volgens alle regels, zie hier mijn origineel (januari 2017)

stc-1000_compleet.jpg

^ Voor zowel verwarmen als koelen. Randaarde is doorgelust naar de heat- en cool-uitgangen.

Deze gebruik ik voor bierbrouwen, in een koelkast. Daarin een warmtematje (heat). Op de koel-uitgang is de 230V aansluiting van de koelkast aangesloten. Zo blijft de temperatuur in de koelkast constant, hetgeen zeer aan te bevelen is bij bierbrouwen (of b.v. een kaasgrot).

(Minder geschikt voor de gemiddelde moestuinder die alleen gecontroleerd wil verwarmen met een matje, alleen de lege doos kostte toen al € 16,-)

 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorrorhttps://iwofr.org/nl/is-hout-een-geleider-of-een-isolator-cut-the-wood/   hout is een isolator zolang het droog blijft. In oude huizen zie je zelfs soms de houders van stopcontacten in hout. In een vochtige omgeving blijft het natuurlijk een risicofactor als ergens een breuk in lak zit.

 

zwart ? @henkg Bruin mag ook voor een fasedraad, gewoon zorgen dat je de nuldraad niet schakelt dewelke blauw is.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke: Een extra stopcontact geeft extra weerstand? Dat is nieuw voor mij. Het gaat wel op voor te lange en/of te dunne snoertjes.

@redzebra: Kleurtjes maken op zich niets uit voor de werking, maar het is voor jezelf verwarrend om b.v. geel-groen aardedraad voor iets anders te gebruiken. Zo hoort (In NL) de schakeldraad zwart te zijn. Zo weet je dat -bij het ophangen van een plafondlamp- de zwarte draad aan het voetje van de lamp moet, en die andere (de blauwe) aan de schroefdraad van de lamp. Dat is veiliger. Soms komt er ook een extra bruine draad uit het plafond, die is voor stroomvoorziening buiten de wandschakelaar om. Die is (samen met de blauwe nul) voor b.v. een rookmelder op 230V.

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, henkg zei:

Een extra stopcontact geeft extra weerstand?

Google eens op overgangsweerstand.

 

Net thuis aangekomen, postnl "we hebben je gemist". Wordt nu afgeleverd bij afhaalpunt om de hoek.

6 dec besteld, 14dec bezorgd.  Vind ik nog best rap voor aliexpress zonder verzendkosten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg het verkeerd gebruik van kleurtjes is niet alleen verwarrend maar kan ook gevaarlijk zijn, zeker als intern bv aarde verkeerd wordt aangesloten. Groen/geel mag en moet alleen voor aarde gebruikt worden. Voor de (geschakelde) fasedraad ligt dit wat anders, het is een toestel geen bedrading in huis, een bruine kleur intern gebruiken maakt niks uit en zorgt ook niet voor verwarring of gevaar, zolang je maar de blauwe correct doorlust.

Blauw bepaalt welke de nulgeleider is ook bij het aansluiten van bv een lamp (N) in huis. De (L) kan al dan niet geschakeld zijn, indien geschakeld moeten jullie in Nederland alleen bij installatie draad een zwarte gebruiken, bij een meeraderige kabel mag de bruine ook als geschakelde gebruikt worden.

https://www.elektroraad.nl/poll/volgens-nen-10102015-mag-een-schakelader-de-kleur-bruin-hebben.

edit:

De veiligheid heeft op zich niks met de kleur zwart of bruin te maken. Op beide kan een fasewisselspanning zitten (dus altijd opletten en lokaal de groep uitzetten als je aan de bedrading werkt). De veiligheid heeft te maken met het feit dat je de fase schakelt (enkelpolig). De nulgeleider is immers verbonden met de aarde in het trafohuisje, de wisselspanning die daar op kan zitten is veel lager en zowat ongevaarlijk in een droge omgeving als je die aanraakt en je schakelaar uit staat. Doorlussen van rookmelders enzo gebeurt met rood of orange.

Je ziet wel direct het verschil tussen de geschakelde en niet geschakelde bij meerdere draden indien zwart aanwezig is.

Dus eigenlijk lijkt me je huidige kleurgebruik best ok, ik zie geen enkele reden waarom je die bruine zwart moet maken.

@rorror overgangsweerstanden worden pas significant bij hoge stromen/lage spanningen (bv connecties zonnepanelen), niet hier bij 230V en een paar ampère.

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dit een goed warmte matje zijn? De 28watt variant. (26cm bij 53cm) Je kan bij deze ook een temperatuur regelen.  (16,18inc verzenden.)

https://nl.aliexpress.com/item/1005004803015155.html?spm=a2g0o.cart.0.0.136a61d734mHz9&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

image.png

 

De gene die ik hier op het forum voorbij zie is van dit merk volgens mij?  18tot 45watt   (50x25cm)  (16,38inc verzend kosten.)

https://nl.aliexpress.com/item/32888427479.html?spm=a2g0o.productlist.main.23.361934bdiJCmos

image.png
 

Weet iemand toevallig de voor en nadelen van deze merken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke warmtemat? Ik ken maar één soort: Heatel terramat, CE + Kema-keur, in vele formaten leverbaar. Daarvan heb ik er twee, à 258 x 274 mm, 12 Watt. Doen wat ze moeten doen. Worden -als ongeregeld door een thermostaat- hoogstens handwarm.

Productinfo: https://heatel.nl/product/terra-heatmat/

Waar bestellen: Zonet vond ik: https://www.terramania.nl/warmtematten . Maar er zijn er meer.

(Over dat AliExpress matje met regelaar: dat is geen thermostaat, maar een dimmer. Dus altijd -onafhankelijk van de omgevingstemperatuur- hetzelfde ingestelde hoger of lager vermogen.)

 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn matje is van AliExpress en ik vind het dikke pvc onhandig, omdat het enerzijds de warmte isoleert in het matje en anderzijds geen vlakke ondergrond geeft. Ook is er een overlap aan de randen, waar wel pvc zit maar geen warmtedraad. In het begin zette ik planten op schoteltjes op het matje maar dan kwam er vrijwel geen warmte meer omhoog de aarde in. Nu staan de potjes direct op het PVC in een kratje waar ze precies inpassen dus niet omvallen. De randen van het matje staan in de lengte wat omhoog om in het kratje te passen. 

Zo'n Heatel matje ziet er dan wel uit alsof het beter zou werken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...